Gå til innhold

Jakt nær bolig og turområde

zellica

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg forvillet meg inn på dette forumet også. ;) Jeg er hverken jeger eller fisker, men en turgåer med hund. Jeg bor slik til at jeg ved å gå ut døra har et flott turområde å bruke.Dette området er mye brukt av oss på boligfeltet med hund. Dette området har vi med glede benyttet oss av i mange år, men nå er det blitt litt forandring.

I vår ble grunnen kjøpt opp av ny eier, og denne har satt i gang jakt nær sagt rett utafor stueveggen. Det er mindre enn 100 meter opp til den første "posten", og selv om jeg vet at en jeger aldri skal trekke av før han er sikker, føles det ikke så morro å skulle ta med hunden ut på tur lenger. Vi hadde gledet oss til opphevelsen av båndtvangen i morgen, men jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har lyst til å slippe bikkja. Stor som et rådyr er den og nesten samme farge har den også, så han kan lett tas for et sådann. :D

Er dette vanlig for jaktlag lurer jeg på?? Blir det rart hvis man ber om at de setter opp et lite varsel opp på stien til posten? Slik at man kan slippe å uforvarende komme midt oppe i en evnt slakting. Det er mulig jeg bruker feil utrykk her, men jeg er ingen jeger. :blush:

Lurer også på om man tar med seg hele dyret hjem før man åpner det, eller gjør man det ute i felten?

Hvis det er noen jegere her som har peiling på dette, blir jeg takknemmlig for tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg driver å leser til jegerprøven nå.

det jeg vet:

man åpner dyr mer eller mindre på "drapsstedet"

man har ikke lov å jakte i/for nærme bygd terreng. men da kommer man inn på utmark /innmark osv osv. og da kan ikke jeg uttale meg for mye om det...

som jeger er man ansvarlig for skuddets bane og alt hva det kan treffe. man skal ha et trygt skuddsted. dvs vite med sikkerhet at ikke kula/haglene kan skade uforvarende personer eller dyr.

med tanke på hunder i villmarken: vis man går i villmarken med hund bør man som eier av hunden sikre den ved bruk at synlige vester e.l. men uansett hva man gjør så er det skytteren som får "trøkken" vis de skyter en hund.

det anbefales også at skyttere finner terreng der de vet at skuddet stopper vis de bommer. dvs ikke skyte vis man ikke kan se at kulen stopper i et fjell eller lignende. noe annet er uforsvarlig. det er skytterens ansvar å vite hva som skjer med kulen!

Hvis jaktområdet er nærme bebod området eller en vanlig tursti så burde det ikke i mitt syn være dumt med skilt. Kanskje man burde rett og slett ikke jakte der?

forøvrig: de fleste dyr har dårlig fargesyn og vil ikke bli urolige av skarpe farger som man kan bruke for å marke seg selv og hunden sin.

de vil derimot bli uroliget av en hund som bjeffer og andre (for dyrene) unormale lyder.

siste tips: snakk med din lokale jeger og fiske forening og hør hva de sier om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...