Gå til innhold

Hvor skal man ligge i denne rundkjøringen?

Bearar

27 stemmer

1. 1. Legger oransje bil seg riktig?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en diskusjon gående med en kamerat angående plassering i en rundkjøring.

oSmF1.jpg

Har oransje bil som kommer fra vei 1 lov til å legge seg her? Det er i ugangspunktet ikke 2 felt på vei 1, men det er plass til 2 biler, så mange legger seg slikt som på bildet. Jeg ser for meg at dette gir tvil til både biler fra vei 3 og 5 om hvor oransje bil skal.

Dessuten skal man da legge seg godt til venstre i rundkjøringer når man skal til siste avkjøring?

Jeg vet det er 2 felt i rundkjøringa, men jeg mener oransje bil i dette tilfellet da skal bytte felt ved tall 9, både for å skape best mulig flyt, men også fordi dette er det eneste riktige.

For å se rundkjøringa i streetview:

http://maps.google.com/

Søk på:

59.08524,10.062991

Endret av Bearar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge man holder seg i sitt felt i rundkjøringa kan jeg ikke se at det er noen store brudd på vtl. her, men det beste er kanskje å ta en tlf. til kjørelærer el.l da politi/statens vegvesen erfaringsmessig har mindre peiling på temaet..

Ikke er jeg kjent i området, og får ikke sett streetview-bildet, men sånn egentlig er vel regelen at det er skiltet som står før rundkjøringa som bestemmer hvor man skal plassere seg..

Alt som peker rett frem (180grader MOT klokka) og til høyre vil si at man skal ligge ytterst, mens det som peker mot venstre (179grader MED klokka) så skal man legge seg innerst.

Dette gjelder 2felts-rundkjøringer med unntak av bl.a 3-arma rundkjøringer der du har en avkjøring til høyre og en rett frem (Der skal man legge seg innerst om man skal rett fram ettersom jeg har skjønt det)

Edit: Så langt det ikke er snakk om filskifte i rundkjøringa og det er 2 felt på vei ut, så er det sånn det blir kjørt i bl.a sandefjord ser jeg..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Tall 9?

Fikset nå. Var visst ikke synlig i png.-format.

Så lenge man holder seg i sitt felt i rundkjøringa kan jeg ikke se at det er noen store brudd på vtl. her, men det beste er kanskje å ta en tlf. til kjørelærer el.l da politi/statens vegvesen erfaringsmessig har mindre peiling på temaet..

Ikke er jeg kjent i området, og får ikke sett streetview-bildet, men sånn egentlig er vel regelen at det er skiltet som står før rundkjøringa som bestemmer hvor man skal plassere seg..

Alt som peker rett frem (180grader MOT klokka) og til høyre vil si at man skal ligge ytterst, mens det som peker mot venstre (179grader MED klokka) så skal man legge seg innerst.

Dette gjelder 2felts-rundkjøringer med unntak av bl.a 3-arma rundkjøringer der du har en avkjøring til høyre og en rett frem (Der skal man legge seg innerst om man skal rett fram ettersom jeg har skjønt det)

Edit: Så langt det ikke er snakk om filskifte i rundkjøringa og det er 2 felt på vei ut, så er det sånn det blir kjørt i bl.a sandefjord ser jeg..

Han jeg diskuterer med sier han la seg som oransje bil både på oppkjøring og kjøretimene. Så han vil tror meg ikke før en fra biltilsynet si seg enig med meg. Jeg tenkte bare høre litt med dere, da mange av dere har peiling på dette.

tyfym.jpg

qqKUI.jpg

Lenke til kommentar

Men det er ikke to felt på den rundkjøringen da. Det er plass til to biler, men det er ikke noen oppmerking for 2 felt.

Så man skal vel egentlig kun holde seg til venstre om man skal forlate rundkjøringen ved 3 avkjørsel.

Og man skal vel egentlig og bare holde seg til venstre om man skal forlate rundkjøringen før dette.

Men siden den 3 avkjørselen har 2 felt, så er det vel en grunn for det.

Sikkert pga rushtrafikk, og de fleste biler kjører den ruten, så er det vel mest hensiktsmessig å benytte begge feltene.

Så lenge ingen vegmerking/skilting forbyr det da.

Lenke til kommentar

OK.

Akkurat denne rundkjøringen er åpen for tolkning, nettop pga. hvordan den ser ut. For å sitere statens vegvesen:

Statens Vegvesen om rundkjøringer

Feltplassering

Generelt:Plassering gir nyttig informasjon om hvor en skal.

For feltplassering ved kjøring i rundkjøring gjelder i utgangspunktet reglene som i et vanlig vegkryss, dvs analogisk anvendelse av trafikkreglene § 6 og de føringer som ligger i trafikkreglene § 5 nr. 1.

På kjørebane med to eller flere kjørefelt skal kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til høyre ved utkjøring til høyre for midten av rundkjøringen. Skal man rett fram, velger man det felt som er hensiktsmessig, fortrinnsvis høyre. Skal man lenger enn midten av rundkjøringen, bør kjørende i god tid kjøre inn i feltet lengst til venstre.

Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

Dette vil si at i en normal 'X' rundkjøring, så vil avkjørsel 1 (høyre) og 2 (rett frem) være felt til høyre, mens siste avkjøring (til venstre) være venstre felt.

I selve layouten på denne rundkjøringen kan det tolkes som "rett frem", men det er den absolutt siste "avkjørsel", siden den neste er tilbake til utgangspunktet. Det er også til venstre for feltet men entrer runkjøringen i, så da vil det oppfylle begge to av "kravene" til kjøring i rundkjøring.

Det går i utgangspunktet ikke an å kjøre feil i en rundkjøring, da det teknisk sett er "enveiskjørt riksvei", og alt man gjør er felskifter. For at det skal være best mulig flyt og forståelse, bør det derimot brukes en viss standard.

Akkurat rundkjøringer er noe som irriterer meg grenseløst, da det er en av tre ting nordmenn er horribelt dårlig på. Det er rundkjøringer, lyskryss og fletting. Er fremdeles alt for mange som begynte å kjøre bil før runkjøringer fantes her i landet, og derfor er det veldig mye sysning og bedreviting.

Back on-topic, oransje bil er "feil" plassert, og kjører feil. Problemet er at det allikevel er rett, men trafikkforståelsesmessig, er det feil. Om man derimot kjører som på tegningen, er det korrekt av oransje å holde seg til høyre hele tiden. Om blå derimot skifter felt over til høyre felt i utkjørsel, så foretar han feltskifte, og får vikeplikt for oransje. Er litt kinkig, men sånn det er. Dette er vel og merke om man faktisk later som det er felt i den rundkjøringen, noe det ikke er oppmerket.

Endret av Halsoy
Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge siden jeg hadde et uhell i en rundkjøring her i byen, og pga. andre omstendigheter kom politiet til stedet..

Dette var en 3-armet rundkjøring som den jeg nevnte over (en avkjøring til høyre, og en rett frem), og i dette tilfellet la jeg meg innerst med en bil til høyre for meg. Midt i rundkjøringa kutter fruen i bilen til høyre for meg "svingen" og klemmer meg opp på rundkjøringa.

Som politiet sa, så kan denne anses som en 2felts-rundkjøring, selvom ikke dette er merket siden man fint kan ligge 2 biler i bredden på vei inn i rundkjøringa, og man kan fint ligge to biler i bredden inne i rundkjøringa, men man har fortsatt vikeplikt ved filskifte..

Jeg ville derimot fått vikeplikt for henne på vei ut av rundkjøringa da det ikke er ulovlig å legge seg ytterst, selvom det gjør det værre for andre å se hvor du skal hen.

Den vil nok bli merket opp snart etter hva jeg skjønte på politiet.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke lenge siden jeg hadde et uhell i en rundkjøring her i byen, og pga. andre omstendigheter kom politiet til stedet..

Dette var en 3-armet rundkjøring som den jeg nevnte over (en avkjøring til høyre, og en rett frem), og i dette tilfellet la jeg meg innerst med en bil til høyre for meg. Midt i rundkjøringa kutter fruen i bilen til høyre for meg "svingen" og klemmer meg opp på rundkjøringa.

Som politiet sa, så kan denne anses som en 2felts-rundkjøring, selvom ikke dette er merket siden man fint kan ligge 2 biler i bredden på vei inn i rundkjøringa, og man kan fint ligge to biler i bredden inne i rundkjøringa, men man har fortsatt vikeplikt ved filskifte..

Jeg ville derimot fått vikeplikt for henne på vei ut av rundkjøringa da det ikke er ulovlig å legge seg ytterst, selvom det gjør det værre for andre å se hvor du skal hen.

Den vil nok bli merket opp snart etter hva jeg skjønte på politiet.

Hvordan kunne du fått vikeplikt for en rundkjøring som ikke er merket som to kjørefelt? Fikk du feil da? Det er helt urimelig, ettersom hun dama skulle bare ha ligget ytterst og som på bilde så er det jo plass til to biler fremover også så da hadde det jo vært greit.

Men du sier at vist man ligger ytterst så kan man bare kjøre uansett ettersom poltitet sier det? ETtersom de innerste har bare vikeplikt da :S? Blir for tåpelig.

Bilde:

Bilene ligger riktig så lenge det ikke er bare plass til en bil foran der, men ettersom det er plass til to så har begge riktig.

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Det er plass til to i den rundkjøringa jeg nevnte på, MEN det er ikke plass til to når man kommer ut av den, med andre ord ville jeg fått vikeplikt for hu hvis hun hadde liggi der hu i utgangspunktet la seg, men siden hun foretok "filskifte" inne i rundkjøringa er det i mine, og politiets øyne, hun som har brutt den vikeplikten som gjelder for generelt filskifte, rundkjøring eller ikke..

Lenke til kommentar

Men igjen så tar jo forsikringen å slår ned på deg eventuelt når du ligger feil i rundkjøringen?

Forsikringssaker som gjelder rundkjøring ender som oftest opp i skylddeling. Det er IKKE verdt å smelle i en rundkjøring med andre ord.

Lenke til kommentar

Men igjen så tar jo forsikringen å slår ned på deg eventuelt når du ligger feil i rundkjøringen?

Forsikringssaker som gjelder rundkjøring ender som oftest opp i skylddeling. Det er IKKE verdt å smelle i en rundkjøring med andre ord.

Varier veldig, ettersom de som ligger innerst har jo vikeplikt som poltiet sier, kanskje på tide å bare ligge yteerst

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har en diskusjon gående med en kamerat angående plassering i en rundkjøring.

oSmF1.jpg

Har oransje bil som kommer fra vei 1 lov til å legge seg her? Det er i ugangspunktet ikke 2 felt på vei 1, men det er plass til 2 biler, så mange legger seg slikt som på bildet. Jeg ser for meg at dette gir tvil til både biler fra vei 3 og 5 om hvor oransje bil skal.

Dessuten skal man da legge seg godt til venstre i rundkjøringer når man skal til siste avkjøring?

Jeg vet det er 2 felt i rundkjøringa, men jeg mener oransje bil i dette tilfellet da skal bytte felt ved tall 9, både for å skape best mulig flyt, men også fordi dette er det eneste riktige.

For å se rundkjøringa i streetview:

http://maps.google.com/

Søk på:

59.08524,10.062991

Den oransje biler gjør det helt riktig, men den blå har alltids vikeplikt for den oransje hvis den bestemmer seg for å ta en runde til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...