cosz Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Hei. Har startet et enkeltmannsfåretak, der jeg leier meg ut. Det jeg lurer på er om jeg må betale skatt på utlegg som jeg har? Da jeg tenker på og invisterer i div. verktøy og lignende. Har blitt moms pliktig. Finnes det noen nyttige bøker om regnskapsføring? Gjerne maler eller lignende hvordan man kan føre opp de forkjellige postene. Har kanskje bare 15-20 utgåene og inngående fakturaer. Er annsatt og får inntekten min derfra. Så dette er bare noe jeg gjør på siden. Endret 19. august 2011 av cosz Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 ja du betaler skatt, men skatten vil bli tilbakebetalt i forhold til utgifter du har hatt. her litt tåkete på hvordan det fungerer akkurat nå, men du finner mye på skattetatten sine hjemmesider. det finnes mange kurs men det er veldig forskjellig fra kommune til kommune og fylke til fylke hvordan de gjør det. en telefon til skattekontoret ditt vil nok være opplysende Lenke til kommentar
LePe Skrevet 10. september 2011 Del Skrevet 10. september 2011 Bedin.no er flott. eller kontakt ditt regnskapskontor Lenke til kommentar
Miniforetak Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 Hei, Du betaler skatt av overskuddet, etter at alle kostnader knyttet til virksomheten er trukket fra. Du må uansett betale full skatt av hele overskuddet. Du kan ikke, som i AS, "salte ned" og betale bare 28 prosent skatt av overskuddet. Les mer om hvordan skatten for selvstendig næringsdrivende beregnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå