Syntese Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hei! Jeg skal ta fag på Akademiet Privatiskskole nå til høsten og til våren 2012. Fagene jeg skal ta (kjemi, fysikk og matte) koster ca 9000 per fag. totalt 27 000. Skal også ta 3 fag til våren til samme kostnad. Det jeg lurer på er hvordan får jeg støtte fra lånekassen? Jeg jobber 100% og skal ta skole på kveldstid. Jeg vet jeg ikke får fullt lån og stipend da jeg tjener mer enn"tillatt" Må jeg spare opp penger og betale av opptjene midler? Kan lånekassen gi meg støtte til de fagene jeg tar, dvs gi meg feks 27000 i lån nå på høsten? Har ikke behov for månedlige utbetalinger fra lånekassen, men bare at de betaler regninga på 27000 Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Så lenge du er under 25 år får du kr 0,00 frå Lånekassen til vidaregåande utdanning utan å vera elev på heiltid. Er du over kan du få stønad om du er elev på minst halv tid (altså skal ha eksamen i fag som svarer til minst 15-16 timar undervisning i veka for ein elev i vanleg skule) og har minst seks timar skuleundervisning i veka sjølv. Då kan du få eit skulepengelån på inntil kring 23000 kr om du har like mykje fag som ein skuleelev i offentleg vidaregåande skule, så avkorta kring 1/30 for kvar "fagtime" mindre du har veka. I tillegg kan du då få ein brøk av stønaden du kunne fått som vanleg heiltidselev under 25 år, alt etter kor mange veketimar faga dine utgjer. Vilkåret for stønad er og at anten ikkje vitnemål for faga frå før, eller har strykkarakter i dei i tidlegare vitnemål. Karakterforbetring ellers utløyser ikkje rett til stønad. Lenke til kommentar
Syntese Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Ok. Jeg er 28 år og fagene har 10,5 undervisningstime per uke. Jeg har vitnemål i fagene jeg skal ta fra før, men skal forbedre karakterer for videre utdanning. Jeg hadde videre tenkt å søke etter 23/5-regelen og da vil jeg få et nytt vitnemål. Vil det da si jeg ikke får støtte i det hele tatt? Lenke til kommentar
SniKaZ Skrevet 31. august 2011 Del Skrevet 31. august 2011 Ok. Jeg er 28 år og fagene har 10,5 undervisningstime per uke. Jeg har vitnemål i fagene jeg skal ta fra før, men skal forbedre karakterer for videre utdanning. Jeg hadde videre tenkt å søke etter 23/5-regelen og da vil jeg få et nytt vitnemål. Vil det da si jeg ikke får støtte i det hele tatt? Du må mist ha 16 timer pr uke for å få støtte. Jeg f.eks går forkurs for ingeniør. Jeg har 16 timer uka og får dermed 50% av totalt mulig støtte. Så nei, du får ikke støtte i heletatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå