Gå til innhold

BK: Univers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du ber om tips, men jeg er ingen ekspert på dråper, de er vanskelige og skikkelig tålmodighetsarbeid. Her synes jeg nok ikke at skarpheten sitter på den ene dråpen som skulle være skarp. De gangene jeg har prøvd meg selv har jeg funnet ut at manuell fokusering gir best resultat og det er bare å prøve igjen og igjen

Lenke til kommentar

Jeg ser på exif datatene. 1/100s og 150mm er vanskelig å holde stødig så hvis du har tatt dette håndholdt så skjønner jeg at det mangler litt på skarphet. En annen ting er at når du tar makrobilder så gjelder det å få litt dybdeskarphet. Så et tips, bruk stativ. Med stativ betyr ikke lukkertiden noe så lenge motivet er stille, du kan bruker mindre blender (høyere f-tall) og lavere iso.

Lenke til kommentar

Dette ble verken , eller , for meg. De uskarpe er for skarpe og den skarpe er for uskarp - om du skjønner hva jeg mener. Så mange dråper som er uskarpe og i tillegg med skjemmende reflekser gir et veldig forstyrrende inntrykk. Når i tillegg den dråpen som er i fokus ikke har tilstrekkelig dof/skarphet, så blir dette et bilde som ikke blir særlig vellykket, i mine øyne.

I og med at dette er på et spindelvev, så burde det komme frem, synes jeg og det krever en langt mindre blender, slik det nå fremstår ser det nesten ut som om det er dråper på ei glassplate, el.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...