Gå til innhold

Doom III - offisielle systemkrav


Endre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
gleder meg vilt alt.. slenge inn litt mere ram og et bedre skjermkort skulle det gå bra her.. men datoen for når det kommer er det noen som vet den?

 

"Selskapets president Ron Doornink kunne nemlig fortelle at Doom III er ventet først i fjerde kvartal av Activisions neste finansår, som ender i mars 2004."

 

-Altså det er ventet rundt mars 04. ennå litt tid igjen før hw. oppgraderingene trengs :p

 

http://www.itavisen.no/art/1301605.html

Lenke til kommentar
"Selskapets president Ron Doornink kunne nemlig fortelle at Doom III er ventet først i fjerde kvartal av Activisions neste finansår, som ender i mars 2004."

 

-Altså det er ventet rundt mars 04. ennå litt tid igjen før hw. oppgraderingene trengs :p

http://www.itavisen.no/art/1301605.html

 

Kan jo like gjerne komme 1.januar, eller er det noen ekstraopplysninger som ikke står sitert som er kommet fram?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det "eneste" som er så fancy med Doom 3 er animasjonene og polygoncounten (det ser for meg ut som at de har brukt mest polygoner på tennene, mens hodet ser ut som en terning...) - bruken av pixel- og vertex-shader-effekter som bump-mapping.

 

Jeg tror du glemmer det "mest fancy" av alt: måten lys & skygger blir rendret.

Lys og skygger er inkludert blandt pixel-shadereffektene :-)

 

Ifølge en artikkel/test jeg leste for en stund siden hadde en maskin med radeon 9700 eller geforce fx 5700 + P4 3Ghz og 1GB ram (jeg er litt usikker på hvilken klokkefrekvens CPUen kjørte på, muligens lavere...) ingen problemer med å kjøre doom3 med alle detaljene og antisoptropisk filtrering og AA. Utrolig?

 

Enkelte utvalgte nettsteder (hardCOP, tomshardware...) fikk tak i en tidlig utgave av doom3 (med streng beskjed fra id om å ikke avsløre historien og gameplayet). Grafikken gikk smooth, altså en framerate på rundt 40-50 (jevnt over). Dette gir et veldig "glatt" bilde, og er egentlig det beste for såpass avanserte spill som doom3. Her er det ikke noe cs-slave-fjortiss-1300FPS i 320x240. Doom 3 skal se ut som en film! Det blir bare seendes dumt ut om figurene sklir over gulvet som i andre "raske" FPS-spill. Dessuten så tror jeg aldri doom3 var ment for å kjøres i 120fps (selv om en høy framerate ikke er å forakte ;-) ).

Lenke til kommentar
Minimum:

CPU: 800 MHZ - 1 GHZ

GeForce 3 TI/ATi 9600 Pro

RAM: 256 MB RAM

 

Standard:

CPU: 1,7GHZ-2GHZ

GeForce 4 TI 4400/4600/ATi 9700/Pro

RAM: 512 MB RAM

 

Optimal:

CPU: 2.5 GHZ - 2.8 GHZ

GeForce 5800FX/5900FX/ATi 9800 Pro

RAM: 786-1024 MB RAM

 

Ehm.... var det ikke sånn at 9700PRO var sterkere enn FX5800 i AF&AA?

 

 

(btw, leste ikke hele posten om dette er sagt før ;) )

Lenke til kommentar

Var en som nevnte framerates på 40-50fps...dette skulle stemme med de utsagn ID har kommet med... Doom 3 skal ikke være en intens og hurtig 3D Shooter slik som de tidligere Doom spillene var... Dette skal være mere en "sneaker shooter"... Altså er ikke ultrahøye framerates så påkrevd... Men det er klart... Om maskina skal klare 50fps i worst case... Så må den nødvendigvis klare ganske mye mere jevnt over...

 

Og for de som prøver å si at OpenGL ikke benytter noen av de samme features i nye skjermkort som DirectX9... Det er nettopp lansert nye specs for OpenGL... Lite trolig at de er dårligere enn for DirectX9... Og om Doom 3 er utsatt til 2004... Så er det VELDIG trolig at endel av de nye features'a blir implementert...i allefall om det kan øke ytelse eller kvalitet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

husk på at doom3 er VELDIG skjermkort avhengig..

hardocp.com hadde en liten test hvor de brukte div cpuer fra 1,6ghz opp til 3ghz med samme skjermkort for å se hvordan ytelsen var i doom3...

Lenke til kommentar

 

vet du hva direct x 9 er !!!!

 

har ikke skrevet noe om direct 3d eller open gl.

 

DirectX er et programmerings API som brukes til å utvikle multimedia applikasjoner som f.eks spill. Dette er innebygget i Windows slik at utviklerene slipper å benytte hardware spesifikk kode for å benytte seg av hardware funksjoner.

 

OpenGL er også et slik programmerings API.

 

Med andre ord har det fint lite å si om skjermkortet ditt støtter den nye DirectX 9 versjonen ettersom Doom3 er skrevet for OpenGL.

Lenke til kommentar
og jeg kan si at minimumkrav er 486 dx 33mhz, med 8mb ram, og 2x cd-rom, maximum krav er en ps2.. så lenge folk bare kommer med et utsagn om at slik er det, tror jeg heller lite på det, kom heller med en link til noe som kan stadfeste det dere påstår, og da igjen kan gjøre en slik diskusjon verdt å bla gjennom.

Fornøyd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Minimum:  

CPU: 800 MHZ - 1 GHZ  

GeForce 3 TI/ATi 9600 Pro  

RAM: 256 MB RAM  

 

Standard:  

CPU: 1,7GHZ-2GHZ  

GeForce 4 TI 4400/4600/ATi 9700/Pro  

RAM: 512 MB RAM  

 

Optimal:  

CPU: 2.5 GHZ - 2.8 GHZ  

GeForce 5800FX/5900FX/ATi 9800 Pro  

RAM: 786-1024 MB RAM

 

Ehm.... var det ikke sånn at 9700PRO var sterkere enn FX5800 i AF&AA?

 

 

(btw, leste ikke hele posten om dette er sagt før ;) )

 

nvidia kortene ligger bedre an i doom3.

Lenke til kommentar
Minimum:  

CPU: 800 MHZ - 1 GHZ  

GeForce 3 TI/ATi 9600 Pro  

RAM: 256 MB RAM  

 

Standard:  

CPU: 1,7GHZ-2GHZ  

GeForce 4 TI 4400/4600/ATi 9700/Pro  

RAM: 512 MB RAM  

 

Optimal:  

CPU: 2.5 GHZ - 2.8 GHZ  

GeForce 5800FX/5900FX/ATi 9800 Pro  

RAM: 786-1024 MB RAM

Hvor fant du det?

Det er nok bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Doom 3 bruker OpenGL, ikke Direct3D.

vet du hva direct x 9 er !!!!

 

har ikke skrevet noe om direct 3d eller open gl.

Jada, jeg vet hva DirectX er, og enda bedre hva OpenGL er. Jeg vet i hvert fall at så lenge Doom 3 ikke bruker Direct3D er det knakende likegyldig om skjermkortet ditt støtter DirectX 9 eller ikke.

Lenke til kommentar
Minimum:

CPU: 800 MHZ - 1 GHZ

GeForce 3 TI/ATi 9600 Pro

RAM: 256 MB RAM

 

Standard:

CPU: 1,7GHZ-2GHZ

GeForce 4 TI 4400/4600/ATi 9700/Pro

RAM: 512 MB RAM

 

Optimal:

CPU: 2.5 GHZ - 2.8 GHZ

GeForce 5800FX/5900FX/ATi 9800 Pro

RAM: 786-1024 MB RAM

 

Jeg kan aldri tenke meg at dette er "ekte".

R8500 er ikke nevnt, R9700Pro i samme klasse som GF4Ti.. :roll:

Lenke til kommentar

 

vet du hva direct x 9 er !!!!

 

har ikke skrevet noe om direct 3d eller open gl.

 

DirectX er et programmerings API som brukes til å utvikle multimedia applikasjoner som f.eks spill. Dette er innebygget i Windows slik at utviklerene slipper å benytte hardware spesifikk kode for å benytte seg av hardware funksjoner.

 

OpenGL er også et slik programmerings API.

 

Med andre ord har det fint lite å si om skjermkortet ditt støtter den nye DirectX 9 versjonen ettersom Doom3 er skrevet for OpenGL.

 

ok..viste ikke det...

jeg har en alfa(beta)versjon av doom 3.

innstalere den og prøvde det med mitt kort ti 4200(fikk ca bare 5-15 fps)

så fikk en kamerat låne demoen,han hadde fx 5200 kort.han fikk ca 15-35fps..jeg så dette selv.(ok flyt i spillet)

fx 5200 er jo en del dårlige enn mitt ti 4200 kort...

trodde directx 9 som gjore forskjellen

men hvordan forklarer du dette da..?

Lenke til kommentar

 

vet du hva direct x 9 er !!!!

 

har ikke skrevet noe om direct 3d eller open gl.

 

DirectX er et programmerings API som brukes til å utvikle multimedia applikasjoner som f.eks spill. Dette er innebygget i Windows slik at utviklerene slipper å benytte hardware spesifikk kode for å benytte seg av hardware funksjoner.

 

OpenGL er også et slik programmerings API.

 

Med andre ord har det fint lite å si om skjermkortet ditt støtter den nye DirectX 9 versjonen ettersom Doom3 er skrevet for OpenGL.

 

ok..viste ikke det...

jeg har en alfa(beta)versjon av doom 3.

innstalere den og prøvde det med mitt kort ti 4200(fikk ca bare 5-15 fps)

så fikk en kamerat låne demoen,han hadde fx 5200 kort.han fikk ca 15-35fps..jeg så dette selv.(ok flyt i spillet)

fx 5200 er jo en del dårlige enn mitt ti 4200 kort...

trodde directx 9 som gjore forskjellen

men hvordan forklarer du dette da..?

 

Ifølge NVIDIA er Geforce FX laget for å kjøre Doom III... Den testen jeg så, viste at Geforce FX var overlegen Radeon 9700 og 9800.

 

Doom III er, og forblir et OpenGL-spill. Det betyr at id Software ikke er bundet til Windows-plattformen, og at det sannsynligvis kommer en Linux-versjon.

Lenke til kommentar

Ifølge NVIDIA er Geforce FX laget for å kjøre Doom III... Den testen jeg så, viste at Geforce FX var overlegen Radeon 9700 og 9800.

 

Vel, i denne testen kommer GF4Ti4200 bedre ut enn FX5200. Men Doom3 har støtte for two-sided stencil operations som kun DX9 kort har støtte for.

 

Hvis du ser på den Toms hardware testen så er ikke GeForceFX5800 så overlegen med 4xFSAA. Den høye ytelsen FX5900 i forhold til FX5800 og R9800 kan trolig forklares med 256MB vs 128MB (Catalyst 3.2 tar ikke bruk av mer enn 128MB).

ATI har sagt at dem per i dag har ingen optimaliseringer for Doom3 i driverene sine, jeg tviler på at det gjelder for Nvidia. Jeg syns man burde vente til Doom3 kommer ut før man trekker noen konklusjoner om ytelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...