Gå til innhold

Hjelp til å slippe unna militæret - Varsel om planlagt innkalling

Bjarten90

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått et varsel om planlagt innkalling fra militæret. Tjenesten starter i mars 2012. Jeg har planer om å studere fra høsten 2012, dette passer derfor meget dårlig. Jeg ringte Vernepliktsverket og snakket med en hyggelig dame. Hun sa at dersom jeg ikke hadde ringt ville det ikke vært noe problem, for da ville militæret tro at jeg skulle studere fra januar 2012, OM jeg skrev det på svarslippen. Hun sa deretter at vi bare kunne glemme at samtalen hadde funnet sted. Resten av samtalen var lystig og lett snakk om alt annet enn verneplikten

Felter jeg skal fylle ut på svarslippen:

Navn på skole/bedrift

Utdanningen/læretiden fullføres (dd.mm.åååå)

Dato

Din signatur

Det jeg lurer på er om militæret har noen slags kontrollfunksjon som kontakter lærested osv. for å høre om jeg skal studere der? Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Militæret kan for det meste velge og vrake (de kaster ut 30-40% i løpet av rekrutten). De gidder ikke å stresse med å kontakte lærestedet for å høre om du studerer der.

Eneste grunnen er vel hvis de absolutt vil ha deg inn. At du har scoret bra på sesjon tester etc.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har selv også fått følelsen av at de kaster ut alle som ikke har noe lyst å være der , MED MINDRE du har fagbrev, da er du pretty much screwed :) Hadde selv bare en liten og ubetydelig bi-lyd på hjertet og holdt på å bli dimmitert pga det. Fikk heldigvis bli :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har fått et varsel om planlagt innkalling fra militæret. Tjenesten starter i mars 2012. Jeg har planer om å studere fra høsten 2012, dette passer derfor meget dårlig. Jeg ringte Vernepliktsverket og snakket med en hyggelig dame. Hun sa at dersom jeg ikke hadde ringt ville det ikke vært noe problem, for da ville militæret tro at jeg skulle studere fra januar 2012, OM jeg skrev det på svarslippen. Hun sa deretter at vi bare kunne glemme at samtalen hadde funnet sted. Resten av samtalen var lystig og lett snakk om alt annet enn verneplikten

Felter jeg skal fylle ut på svarslippen:

Navn på skole/bedrift

Utdanningen/læretiden fullføres (dd.mm.åååå)

Dato

Din signatur

Det jeg lurer på er om militæret har noen slags kontrollfunksjon som kontakter lærested osv. for å høre om jeg skal studere der? Noen med erfaringer?

Min farfar ville ikke inn i militæret så han gikk ut i vedsjulet og hogget av seg tommelen på høyrehånda, (han var venstrehendt men det sa han aldri til noen :p), men hans feighet til tross, så er det en ære og et privilegium å tjenestegjør for konge å fedreland og du bør ta kjangsen siden det er en de facto attest på at du er i gos fysisk og mental form, og viser du litt vilje til å forbedre deg selv kommer det fine ting skriftlig du kan ta med til en arbeidsgiver å vise ;)

-frank

Lenke til kommentar

Jentene må gjennom akkurat det samme som guttene. De fysiske kravene for jentene er selvsagt litt lettere, men utenom det har jeg ikke sett noe særlig forskjellsbehandling. Nå er jo jeg gutt så kanskje litt vanskeligere for meg å se slikt.

De kan si mye rart om militæret, men likestilling er ikke noe som fins der. Jenter har det altfor lett, De slipper alt de vil bare ved å nevne f. eks mensen. Derfor har eg lite respekt for jenter generelt i forsvaret. Selvsagt er det noen, men in overall så slipper de unna alt, og i en krigssituasjon ville de aldri fungert. Det er det eg har lært fra mitt tjenestested

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man være så fiksert på hva andre får? Er ikke førstegangstjenesten en opplevelse for deg, ikke han eller henne? Slik jeg har erfart det har mange jenter vist mer pågangsmot enn gutter. Husker godt det var en under mestringsøvelsen i rekrutten som hadde brukket ribbenene litt før, og som ikke fikk lov å gi seg uansett om hun brast sammen i gråt.

De fleste befal vet enormt godt hvor tøyelig grenser er, ettersom de har blitt fostret på samme måte i sin førstegangstjeneste med sine befal. Om det er en reell grunn for at du ikke skal kunne fortsette, blir det som regel tatt hensyn til. Om du ikke "orker" mer fordi du har vondt i viljen, kan du egentlig bare glemme å klage. Det blir oppfattet som syting og setter deg i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Jentene må gjennom akkurat det samme som guttene. De fysiske kravene for jentene er selvsagt litt lettere, men utenom det har jeg ikke sett noe særlig forskjellsbehandling. Nå er jo jeg gutt så kanskje litt vanskeligere for meg å se slikt.

De kan si mye rart om militæret, men likestilling er ikke noe som fins der. Jenter har det altfor lett, De slipper alt de vil bare ved å nevne f. eks mensen. Derfor har eg lite respekt for jenter generelt i forsvaret. Selvsagt er det noen, men in overall så slipper de unna alt, og i en krigssituasjon ville de aldri fungert. Det er det eg har lært fra mitt tjenestested

Fysiske begrensninger er fysiske begrensninger. Mensenkortet blir jo vist fram hele tiden fom ungdomsskolen og opp til 50-60++ år. Ellers har jo likestilling aldri eksistert i militæret, er jo antall vinkler/stjerner på brystkassen som betyr noe der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...