Svenn1 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Nå vet jeg ikke helt hva jeg må velge Retninger, antall år på universitetet osv. Så jeg spør dere om tips. Jeg setter utrolig stor pris på all hjelp, ettersom dette er min framtid! Akkurat går jeg VG 1 / 3, altså jeg har nettopp begynt på det første året mitt på Studiespesialisering (Almenn) Fant ut av at jobben under krever at jeg må ha utdanning innen salg markedsføring, det er akkurat dette jeg trenger hjelp til, hvilke retninger jeg må velge og hvor mange år dette er på universitet (eventualt hva man gjør på universitet også) Ettersom jeg er veldig interessert i mote og salg tenker jeg denne jobben hadde passet perfekt for meg. http://www.finn.no/finn/job/management/object?finnkode=30176953 Direktør for moods of norway - Jeg føler jeg har det som kreves til å føre et firma videre med suksess - Sosiale ferdigheter - Ansvar og pliktig (Gir aldri opp selvom jeg evt failer) - kommer godt overens med allesammen - Flytende norsk og engelsk både skriftlig og muntlig MINUS: - ikke verdens glupeste i Matematikk 3-4 i karakter Endret 19. august 2011 av Muggost Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Far har ikke så mye å si om du blir en god leder, men for å bli toppleder i et stort selskap så har de fleste god utdanning. Det vanligste i disse stillingene er å ha høyere utdannelse (master) innen økonomi/ledelse, så hvis du har dette som mål så ville jeg sett på NHH/BI og tatt master (siviløkonom). Når det er sagt, adm.dir/leder er ikke noe du utdanner deg til. Det krever erfaring og lederemner som du må utvikle over flere år. Mange har også ingeniørutdannelse eller andre fagretninger, så må ikke gå økonomi hvis du ikke vil, men det er aboslutt en overvekt i toppledelsen rundt omkring som har graden sin fra NHH/BI. På de store studiestedene og spesielt på NHH/BI/NTNU/UiO er det mange muligeter for å skaffe deg ledererfaring i studietiden gjennom studenpolitikk, arrangementskomiteer og andre studentorganisasjoner. Her er det muligheter å skaffe seg ledererfaring på ganske høyt nivå mtp. størrelse på budsjetter og antallet mennesker man har ansvaret for (eks. leder av UKA i Trondheim har ansvaret for over 1000 frivillige). I motebransen er nok ting litt annerledes, i utgangspunktet så teller utdannelse mindre der, men skal man høyt nok opp så begynner dette å telle der også. Men her er det viktig med erfaring. Min samboer er leder for en kleskjede i Norge, og hun har mastser i økonomi og ledelse, så kjenner litt til det. Så, generelt. Det er en lang vei fram til å bli toppleder, så du må finne ut hva du ønsker å gjøre mens du er på vei dit. Men jobber innen forretningsutvikling, strategi, økonomi og salg er en veldig godt start. Lykke til. Lenke til kommentar
Svenn1 Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Takk skal du ha! Endret 19. august 2011 av Muggost Lenke til kommentar
Svenn1 Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Takker for alle eventuelle svar! Dette er veldig viktig for meg Endret 19. august 2011 av Muggost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå