Gå til innhold

Juss: isolasjon i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Maksgrensen for isolasjon hvis man er siktet for forbrytelse med strafferamme over seks år, er 12 uker. Denne når vi vel i enden av neste 4 ukers fengslingsperiode for herr Breivik.

Likevel ser jeg i den store røde at det kan gjøres unntak fra maksgrensen for de tilfellene hvor tungveiende hensyn tilsier at det er nødvendig å isolere lengre. Men tungtveiende er da et svært puslete uttrykk, og her ser jeg potensiale for norsk rettsvesen til å utnytte den uspesifikke ordlyden til formål som er urettferdige.

Det skal ikke være nødvendig å isolere Anders Behring Breivik noe lengre enn det vi har sett så langt, og når maksgrensen nås vil jeg stille meg sterkt kritisk til en forlengelse.

Norge som er så aktiv innen menneskerettigheter, FN, Amnesty og alt annet som innebærer fordømming av tortur og dødsstraff....skal vi plutselig glemme alt vi står for?

I Den Europeiske Menneskerettighetskonvensjonen ( http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok/veiledninger/2005/den-europeiske-menneskerettighetskonvens.html?id=88366 )

"Den europeiske komiteen for forebygging av tortur (torturovervåkingskomiteen – CPT) overvåker medlemslandenes oppfølging av Den europeiske konvensjonen mot tortur og annen umenneskelig og nedverdigende behandling. Målet er å forebygge brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjon, som forbyr tortur og umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

står det følgende:

Article 3 – Prohibition of torture

No one shall be subjected to torture or to inhuman or degrading treatment or punishment.

Om en gitt person mener man er utsatt for tortur, må man jo da få lov å bli hørt av en uavhengig "domsstol"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...