Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Briller for første gang

Stulle

Anbefalte innlegg

Hei hei

Var hos ooptiker og fikk tatt syntest etter å ha oppdaget slørete syn når jeg fikk ny skjerm med høyere oppløsning (1920x1080). Resultatet ble dette:

SPH CYL AXE

H +0,5 -1 20

V +0,5 -1 (enten 165 eller 16,5)

Noen som kan forklare meg hva dette egentlig betyr og om jeg faktisk burde ha briller?

Jeg ser alt bra på skjermen, selv det minste, men jeg må anstrenge meg mer føler jeg. Sliter også med å se på den gamle skjermoppløsningen på jobb (2x 1680x1050).

:(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følte vedkommende var altfor interessert i å prakke på meg noe - "skal vi se på briller med én gang?". Kom i etterkant på at hun ikke hadde målt trykket i øynene heller, selv om dette sto som "inkludert i testen".

Lurer egentlig på å ta en test til et annet sted. Men hvis de da kommer på noe helt annet så blir jeg jo enda mer ambivalent.

Uansett, jeg var mest interessert i hvorvidt dere som bruker briller begynte med noenlunde synsavvik.

Lenke til kommentar

I følge en sak i VG eller Dagbladet for noen uker tilbake så var det forskjell mellom de forskjellige kjedene. Så å ta en tur for en vurdering nummer to er nok ikke dumt om du er i tvil. Du bør ikke sitte der i ettertid og føle at du er blitt prakket på noen briller du egentlig ikke trenger.

Personlig så har eg hatt med dårlig syn i alle år, men det var kun på skolen og nå i en alder av 28 år det har blitt et problem. Dvs at i en tiårsperiode mellom 17 og 27 år var det dårlige synet mitt ikke et problem å leve med.

Eg vil dog ikke nødvendigvis komme med det som et råd til andre. Poenget er bare at vi er forskjellige :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Sjekk her:

http://www.selectspecs.com/info/help-with-prescription/

Du er såvidt langsynt (+0,5), mao at du sliter med å fokusere på ting som er nærme, det gir veldig fort hodepine hvis du ser på f.eks en skjerm. ;)

De to andre vet jeg ikke alvorlighetsgraden av...

Jeg bruker forresten kontaktlinser av typen man bytter en gang i måneden, ellers sover jeg med de. Mye mer praktisk enn briller. Koster 1600kr i året for linsene fra http://www.shopping4net.com/no/Kontaktlinser.htm + ca 500kr for kontroll en gang i året.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Hei hei

Var hos ooptiker og fikk tatt syntest etter å ha oppdaget slørete syn når jeg fikk ny skjerm med høyere oppløsning (1920x1080). Resultatet ble dette:

SPH CYL AXE

H +0,5 -1 20

V +0,5 -1 (enten 165 eller 16,5)

Noen som kan forklare meg hva dette egentlig betyr og om jeg faktisk burde ha briller?

Jeg ser alt bra på skjermen, selv det minste, men jeg må anstrenge meg mer føler jeg. Sliter også med å se på den gamle skjermoppløsningen på jobb (2x 1680x1050).

:(

Du trenger vell kun lesebriller av et slag?

Folk jeg kjenner går med -2 uten briller, men bruker lesebriller når de bruker pcen eller tven.

Jeg derimot må ha briller eller linser hele tiden grunnet -5,5 i syn..

Lenke til kommentar

Okay. Samme hva slags lesebriller? :p

Bare se etter -0,2 eller så nærme som mulig, jeg har aldri brukt lese briller selv så kan ikke anbefale noe, men noen billig burde holde lenge! Derimot kan det nok lønne seg og foreslå dette for øyelegen/brilledama. Derimot vet jeg at bl.a clas ohlson har lesebriller (kvaliteten vet jeg ikke noe om).

Det kan også lønne seg å kjøpe over styrken din slik at du ser "bedre", nå tenker jeg på at briller man kjøper til gaming f.eks slike gunnar greier har litt styrke i seg.

Lenke til kommentar

Du trenger vell kun lesebriller av et slag?

Folk jeg kjenner går med -2 uten briller, men bruker lesebriller når de bruker pcen eller tven.

Jeg derimot må ha briller eller linser hele tiden grunnet -5,5 i syn..

-2 antar jeg går helt fint i dagliglivet, men man får ikke lov å kjøre uten briller med det synet. Er usikker på hvor grensa går, men tror det er på noe under -1.

Stulle: Skaff deg et par lesebriller :) Du finner dem så billig som til 10kr (kvaliteten er nok så som så :p ). Dessuten er det bare å spørre på en uavhengig brillebutikk om hva tallene dine betyr, og hva de mener. En undersøkelse nr 2 er også en god idé.

Edit: Tror de siste tallene dine har, som personen før meg sier, med skjeve hornhinner. Men hvordan dette er målt og hva det betyr aner jeg ikke.

Endret av Samara
Lenke til kommentar

@Samara chri-ot har skrevet feil, han mente +2 (langsynt), ikke -2 (nærsynt). Nærsynte folk trenger ikke lesebriller.

Å være langsynt i trafikken er nok neppe noe problem. Byttet om på linsene mine en gang, så jeg ble 0,75 langsynt og syntes alt virket så skarpt ute. ;)

Lenke til kommentar

@Samara chri-ot har skrevet feil, han mente +2 (langsynt), ikke -2 (nærsynt). Nærsynte folk trenger ikke lesebriller.

Å være langsynt i trafikken er nok neppe noe problem. Byttet om på linsene mine en gang, så jeg ble 0,75 langsynt og syntes alt virket så skarpt ute. ;)

Ja, jeg stusset over dette, og skrev egentlig inn "Trenger man lesebriller som nærsynt? (Er det noe jeg ikke har fått med meg?)" først i kommentar, men tok det vekk før jeg publiserte. Det med at jeg antar at -2 går greit i dagliglivet står jeg likevel for :)

Lenke til kommentar

Oida takk for rettelsen!!! hehe ble litt surr siden jeg samtidig snakka om meg selv som er nærsynt :!:

Det kan godt hende du har skjæve hornhinner. Fikk du en lapp hvor infoen om testen stod? Stod det f.eks slik: -x.xx -x.xx vil det første tallet være hvor nærsynt eller langsynt du er og det neste tallet vil være skeivheten din. Her er et eksempel fra min: -5.00 -1.75 dette er akser som brille produsenten bruker til å bestemme hvilket snitt han skal vri glasset.

Et symtom på skjev hornhinne er hodepinne, slik du beskriver.

Jeg gikk fra å ha -7,9 (venstre øye) og -6,9 (Høyre øye) som veldig ung til å å nå ha 5,5 og 3,75.

Siden du har så liten "feil" på øyet kan det hende du kan trene deg opp. Hvor gammel er du? Dersom du leser veldig mye kan dette fikse opp øyet samtidig som du vokser. Det er intensiv lesning hver kveld+at jeg vokste som har gjort synet mitt noe bedre over åra, det er også vanlig at synet endres.

Lenke til kommentar

@Buffy bare å skaffe seg linser som du kan ha på en måned av gangen, så ser du bra OG slipper å irritere deg over briller.

Jeg brukte briller i nesten 20 år før jeg byttet til linser og har nå brukt de i rundt 5 år sammenhengende (har ikke reservebriller). Har vel hatt dem av i ca en uke til sammen fordel på de syv årene (minus nettene når jeg skal bytte, da tar jeg dem av før jeg legger meg og tar på nye på morgenen)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...