Gå til innhold

Vad vill Norrmän besöka på Sverigeresan?

Anbefalte innlegg

Hej!

Jag jobbar med att undersöka om det går att göra ett besöksmål på temat Hällristningar som blir så spännande och intressant att många vill resa dit – inte minst norrmän som reser till Sverige!

Det här besöksmålet ska ligga bredvid E6 i Tanums kommun, Bohuslän, Sverige.

Därför undrar jag om ni vill hjälpa mig och tala om hur just ni skulle vilja ha ett sådant besöksmål. I Norge finns ju rastplatsen med Solbergtårnet, men det verkar inte som om alla är förtjusta i det? Kanske kan ni utifrån det exemplet tala om vad man inte är nöjd med och hur man skulle kunna göra på annat vis, så att det verkligen blir värt ett besök? (Att det ska finnas café eller restaurang har noterats. Något torn blir det inte i Tanum eftersom platsen ligger på en platå och därifrån kan man blicka ut över kulturlandskapet.)

Se det såhär till exempel:

Om man är på väg mot Göteborg med bil från Norge och det finns ett besöksmål om hällristningar längs vägen, hur ska det vara för att man ska vilja ägna tid åt det och planera in ett längre stopp där? Vad vill man se och göra, lyssna till, pröva på, vad vill man veta mer om, vilken service vill man ha på platsen?

Era svar med idéer om innehåll och utformning kommer att bidra till underlaget för beslut om hur besöksmålet ska bli.

Många norrmän reser i den här trakten – därför är det så viktigt att veta vad ni tycker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange historisk interessante fenomener og steder har vanskelig for å presentere seg på en måte som har appell også for de som ikke befinner seg innenfor «menigheten» som uansett ville oppsøkt slikt. Helleristninger er et spennende fenomen, men jeg ville neppe stoppet om det var andre enn meg i bilen, med mindre stedet har noe annet å tilby. Det skal mye forkunnskap til for å kunne se verdien av slikt, men en god guide og godt pedagogisk opplegg på stedet kan tildels kompensere. Det historisk kuriøse blir ikke verdt oppmerksomhet før det føles personlig relevant, for dette må en forståelse til.

Eksempelvis: noe av det jeg synes det er fristende å lure på er hvem en ønsket å kommunisere med når det ble hakket alskens figurer inn i fjellvegger, er det oss som kommer etter som var målgruppen? Ett hakk videre – og noe nærmere ditt spørsmål – om vi i dag skulle hakke et budskap inn i våre fjellvegger, hva skulle dette være? (Du som brenner siste oljedråpe, husk å skru av lyset!)

«Förtjusta» var et fint ord, det skal jeg notere bak øret.

Lenke til kommentar

Mycket intressant svar, jag har noterat alla synpunkterna.

Jag håller med om att historiska besöksmål ofta är utformade på ett sätt som inte väcker så mycket intresse hos "vanliga människor". Om man ska vara ärlig, de kan vara direkt tråkiga! Det är väldigt synd. Kring hällristningarna i Tanum hoppas man kunna göra annorlunda - och det är därför jag är ute här på forumet och ber om hjälp!

Annat utbud tillsammans med besöksmålet än bara hällristningarna - vad skulle det vara? Butik? Café/restaurang? Bensinstation? Som på alla normala rastplatser längs vägen? Eller ska det vara speciella saker som knyter an till hällristningarna – produkter som säljs, maten i restaurangen etc? Eller är det rentav bra att ha ett shoppingcenter bredvid – så kunde man dela upp sig om man var flera och var och en fick göra vad man vill? Eller något helt annat att komplettera hällristningarna med?

Kul (MORSOMT ska jag väl säga) att höra att du gillade ordet ”förtjust” :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...