Gå til innhold

Sentralbankens overgang fra reserver i gull til statsobligasjoner

winds1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å forstå sentralbankens overgang fra reserver i gull til statsobligasjoner.

Slik jeg forstår det, når vi f.eks vil øke pengemengden i samfunnet, så presser sentralbanken opp penger og kjøper statsobligasjoner direkte fra staten, og staten kjøper dermed statsobligasjoner tilbake fra markedet med disse pengene, og dermed blir markedet mer likvid og pengemengden i samfunnet øker.

Men siden vi har enormt mye penger i samfunnet per i dag sammenlignet med akkurat i det tidspunktet vi forlot gullstandarden, hvordan går dette da an? For at dette jeg beskrev skal funke må det ha vert nesten ubegrenset statsobligasjoner på markedet _fra før av_ som staten har kunnet kjøpe tilbake for å øke pengemengden.

Flott hvis noen kan forklare hvor jeg går feil. Hvis det er uklart kan jeg utdype

takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norges bank kan, om jeg ikke tar feil, selv velge hvor mange obligasjoner de vil utstede. Derfor kan de også kontrollere pengemengden. Statsobligasjoner trenger ikke bli kjøpt av andre stater, selskaper og privatpersoner kan også eie disse. En obligasjon er egentlig bare et papir som viser at du har lånt penger til staten.

Endret av Xmir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...