Gå til innhold

Hva er den reele prisen for brukt pris?

Ohny

Anbefalte innlegg

Si det er pc som koster 12000,- ordinærpris, men jeg har fått den til 4000,-

Når jeg da skal selge den, går jeg da for ordinærprisen eller rabattprisen?

For jeg tenker om jeg selger den for 6000,- da, og kjøperen ser kvitteringen at vedkommende har betalt mer enn det jeg har kjøpt for. Er det svindel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke svindel.

En pris er alltis relativ til hva markedet er villig til å betale.

Jeg har drevet litt med kjøp og salg, da spesielt innen foto. Det er som regel gammelt utstyr som da selges. Da finner man omtrentlig markedspris med å se hvilken hva tilsvarende produkter går for i de frie auksjonene på eBay, så må en se ann markedssituasjonen i Norge og eventuelt plusse på mva kompensjasjon etc.

Til slutt ender man opp med at riktig pris er den du og kjøperen blir enig om :)

Om du har fått kjøpt en PC hvis nyverdi var kr 12.000 for kr 4.000 og den fortsatt er moderne og matcher maskiner som koster kr 6.000 eller mer, så er ikke kr 6.000 noen upris om du finner kjøper da.

Lenke til kommentar

Da viser du til markedspris for varen, som er kr 12.000.

Gjett nå i høst, når nye iPhone kommer. Da blir den solgt for X kroner, men mange av de som først får tak i en selger den videre, til la oss si kr X+pluss. Det er det markedet er villig til å betale, bare for å være først ute med en slik telefon. Når den da etter en tid kan leveres i overflod, så nytter det ikke lenger tro at noen bil betale kr X+pluss. For å få kjøpere til å bite på, så må man annonsere med kr X-minus. Prisen går da ned.

Du har tydeligvis gjort et varp fra noen som ville kjapt bli kvitt varen sin for kr 4.000 selv om markedsprisen er kr 12.000 for varen. Da er ikke kr 6.000 noe ublu pris, selv om han også får kvitteringen som det står kr 4.000 på. Han sparer jo kr 6.000, mens du har tjent kr 2.000.

Dette vel og merke om varen fortsatt er å anse å være i nystand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...