Gå til innhold

Hva kan en fysiker bli ?

Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En fysiker kan jobbe med mye. De kan jobbe i bank, div forskning, medisin, oljeindustrien, i skolen som lærer, programmerer, elektronikk(kjøling av elektronikk er vanlig) og mye mer. Er svært vanskelig å finne et godt svar, men det er vel fordi fysikere kan jobbe med så mye.

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å jobbe innenfor konstruksjon fordi jeg har alltid likt å bygge ting helt siden jeg var ca 3 år gammel. Skal google mer om fysikk konstruksjon.

Det høres ut som du er mer interessert i anvendt fysikk, som er en viktig del av ingeniøryrket. Har du vurdert det? ;)

EDIT: Litt av en trippelcombo :p

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Hva er anveendt fysikk ? Hvilket utdannelse må jeg ta ?

Fysikk i praksis. En ingeniør anvender de fysiskalske lover i sin profesjon. En byggingeniør er en som bør være flink på statikk, matriallære osv. Mens en elektroingeniør bør ha elektromagnetisme, elektrisitetslære osv innabords.

En fysiker er mer teoretisk rettet. Men for all del, mange av dem jobber ute i bedrifter, f.eks er det noen å finne på røntgenavdelingene på sykehus.

Lenke til kommentar

... bank, div forskning, medisin, oljeindustrien, i skolen som lærer, programmerer, elektronikk(kjøling av elektronikk er vanlig) og mye mer. Er svært vanskelig å finne et godt svar, men det er vel fordi fysikere kan jobbe med så mye.

^ren fysiker

Fysiker med fordypning i partikkelfys jobber primært med forskning(cern), men også muligheter innen firmaer som lager elektronikk, spes it. Tror telenor, intel eller ibm er ok eksemple.

Partikkwlfysikk er også brukt til å lage maskiner osv i medisin, som ct skannere

Lenke til kommentar

Jeg har lyst å fordype partikkelfysikk dypere.

Fordyp deg i norsk når du først er i gang.

Valget av studieretning er ikke så viktig for hvilke jobber en kan ta, som personer som ikke har startet studier, samt folk i HR ser ut til å tro. Hovedpoenget for studiet i forhold til arbeidslivet, er å opparbeide seg et grunnlag for videre læring - dette skjer ute i bedriftene. Tenker da problemløsning, evnen til å sette seg inn i nye ting, kommunikasjon, rapportskrivning og presentasjoner.

Fysikk gir deg i tillegg et forsprang om du vil ta for deg de mer teknisk krevende arbeidene. Bl.a. forståelse for tekniske verktøy i forbindelse med eksperimenter, programmering og datakunnskap, statistikk, og modellering.

Men hvis du vil se på spesifikke jobber, så kan du sjekke ut matnat evt fysmat sidene til NTNU, de har en sånn bildevegg med folks studier og stillinger. Alle jobbene folka i siving fysmat tar kan du ta med en BSc+MSc i fysikk også.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Jeg har lyst å fordype partikkelfysikk dypere.

Fordyp deg i norsk når du først er i gang.

Valget av studieretning er ikke så viktig for hvilke jobber en kan ta, som personer som ikke har startet studier, samt folk i HR ser ut til å tro. Hovedpoenget for studiet i forhold til arbeidslivet, er å opparbeide seg et grunnlag for videre læring - dette skjer ute i bedriftene. Tenker da problemløsning, evnen til å sette seg inn i nye ting, kommunikasjon, rapportskrivning og presentasjoner.

Fysikk gir deg i tillegg et forsprang om du vil ta for deg de mer teknisk krevende arbeidene. Bl.a. forståelse for tekniske verktøy i forbindelse med eksperimenter, programmering og datakunnskap, statistikk, og modellering.

Men hvis du vil se på spesifikke jobber, så kan du sjekke ut matnat evt fysmat sidene til NTNU, de har en sånn bildevegg med folks studier og stillinger. Alle jobbene folka i siving fysmat tar kan du ta med en BSc+MSc i fysikk også.

Nå forstår jeg hva du mener :) Jeg fant ingenting i: så kan du sjekke ut matnat evt fysmat sidene til NTNU, de har en sånn bildevegg med folks studier og stillinger. På NTNU webside.

Lenke til kommentar

Denne var det jeg mente. Lenge siden jeg var borti den, så husket ikke helt hvor den lå.

http://www.ntnu.no/matfag/tidligerestudenter/

Her står det tidligere matematikkstudenter, men du vil legge merke til at mange av dem har tatt FysMat e.l. I tillegg så er de to studiene ganske like hva gjelder grunnleggende egenskaper som er nyttig i arbeidsmarkedet.

Du finner også mange tilsvarende(om ikke like "bra") sider under fysikk- og matematikkfakultetene hos andre universiteter. Til sist så kan det jo være nyttig å ta en tur på physicsforums.org og sjekke ut hva folk skriver på karriere-sidene der.

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...