Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ny identitet på ulovlig vis

Mannemann

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger å vite hvordan man i grove trekk vil gå frem dersom man ønsker en ny identitet - og da snakker jeg ikke bare om et falskt pass, men oppføring i folkeregisteret, fødselsattest osv (og helst uten å drepe noen og stjele deres identitet).

Håper noen kan gi meg info om dette, eller gi meg tips om hvor jeg bør lete.

PS: Dette er research til en film.

God helg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Omskriv enmetittelen litt, oversett til engelsk og bruk google. Det er flere måter å gjøre dette på, ulike tilnærmingsmetoder, men vil ikke gå mer i detalj om dette. Forøvrig pleier gjerne filmer som viser dette å utelate enkelte vitale deler av prosessen, nettopp for å unngå at dette skal bli allmennkjent kunnskap.

Som filmskaper selv hadde jeg kun vist de mest opplagte delene av fremgangsmåten, med mindre det var essensielt for filmen å vise prosessen i sin helhet. Eventuelt ville jeg omskrevet manus litt med dette i bakhodet. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg trenger å vite hvordan man i grove trekk vil gå frem dersom man ønsker en ny identitet - og da snakker jeg ikke bare om et falskt pass, men oppføring i folkeregisteret, fødselsattest osv (og helst uten å drepe noen og stjele deres identitet).

Håper noen kan gi meg info om dette, eller gi meg tips om hvor jeg bør lete.

PS: Dette er research til en film.

God helg!

Du kan forandre navn og skifte kjønn. Riktignok er det fullt lovlig men du kommer langt likevel.

Ja, så må du forandre nikket ditt fra Mannemann til Kvinnekvinne.He, he...

G :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

my to cents:

reis fra landet.

bli opptatt i fremmedlegionen.

fullfør og tre ut av fremmedlegionen med nytt navn og ny nasjonalitet.(funker det slik? det er ialllefall urban myth at det funker slik)

*tada! ny identitet*

søk om oppholdstillatelse i Norge med tanke på jobb og gamle venner som referanse.

jobb i noen når og søk om norsk statsborgerskap.

*tada! norsk statsborger*

Lenke til kommentar

Kan trådstarter utdype litt om bakgrunnen for eit slikt identitetsskifte?

Som påpeikt her så finnes det fleire måter å gjere dette lovlig på. Så dersom det er snakk om ein person som berre treng eit nytt navn og eit nytt personnummer så er dette noke ein kan søke om å få. Dette vil gjere at vanlige folk vil ha problemer med å spore opp vedkommande.

Men det vil være mulig å spore deg opp sidan dette vil bli dokumentert (men det er ikkje så mange som har tilgang på desse opplysningane).

Men dersom dette er ein film der ein person skal unngå myndigheitene så blir ting fort mykje værre. Då er det vel fort snakk om å måtte stjele identiteten frå ein anna person (treng ikkje nødvendigvis å være ein død person).

Forøvrig er det vel betre å slette identiteten sin fullstendig (eller slutte å bruke den) og leve utan personnummer dersom ein skal leve i skjul? Det er mange personer her i landet som lever fullstendig under radaren til norske myndigheiter, så det er tydeligvis mange arbeidsplasser der du kan jobbe svart og anonymt.

Maria Amelie saka er eit eksempel på at dette er mulig. I den saka var det søkt om asyl som blei avslått. Då tok familien nye navn og og starta eit nytt liv i skjul. Maria Amelie gjennomførte vidaregåande samt at ho tok ein bachelorgrad og ein mastergrad utan at nokon nekta henne dette. Foreldra hennar har nok med høg sannsynlegheit jobba svart ein plass for å forsørge familien.

PS, når det gjeld fremmedlegionen så vil du der få tilbud om ny identitet som fransk statsborger, du kan ikkje velge andre land. Men eit fransk statsborgerskap vil åpne dører for å bu, jobbe og leve i andre europeiske land.

Lenke til kommentar

Nja. Ting som fungerer i USA fungerer ikke nødvendigvis i Norge. Ting som fungerer i en Hollywood-film fungerer ikke en gang nødvendigvis i det virkelige USA.

Når nevnte jeg USA? Det finnes "oppskrifter" på nettet som tar for seg ulike tilnærmingsmetoder, men de mest detaljerte er skrevet på engelsk, uten at de nødvendigvis kun fokuserer på USA. Forøvrig vil noen av forslagene dine kunne fungere, det finnes dog kjappere og lettere (ulovlige) måter å gjøre det på, men mods har allerede bedt oss om å ikke diskutere dette. :)

Eventuelt fordi manusforfatteren ikke aner hvordan det faktisk kan gjøres. ;)

I mange tilfeller ja. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...