Gå til innhold

[Løst] Tips til valg av skjermkort for Dell 27" 2560*1440 (U2711) og BenQ 24" 1920*1080

asjafjell

Anbefalte innlegg

Hei. Skal bruke skjermene primært til bilderedigering og programmering, så trenger ikke veldig kraftig skjermkort. Undrer på om jeg skal gå for et skjermkort med 2*HDMI eller et med 2*Displayport og bruke en overgang til BenQ'en. Har tenkt å koble headset o.l. i Dellskjermen, så da ødelegger vel en overgang fra Displayport til HDMI?

Noen tanker eller erfaringer om dette?

EDIT: Noe spesielt jeg må tenke på når én av skjermene har såpass høy oppløsning, annet enn at skjermkortet støtter denne oppløsningen?

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD 6570 eller noe tilsvarende tenker jeg passer deg bra, da bruker du HDMI eller displayport til U2711 og DVI til BenQ. Det finnes ingen skjermkort med 2x HDMI, de dyrere modellene kommer med displayport, men om du kun skal drive to skjermer er det ikke noe poeng i å kjøpe noe dyrere enn dette.

Om du ønsker tre-fire skjermer over DVI og displayport vil jeg anbefale deg HD 5670 FleX, som har en DVI single-link (opp til 1920x1200), en DVI dual-link (opp til 2560x1600), en HDMI 1.3, og en displayport.

Lenke til kommentar

HD 6570 eller noe tilsvarende tenker jeg passer deg bra, da bruker du HDMI eller displayport til U2711 og DVI til BenQ. Det finnes ingen skjermkort med 2x HDMI, de dyrere modellene kommer med displayport, men om du kun skal drive to skjermer er det ikke noe poeng i å kjøpe noe dyrere enn dette.

Om du ønsker tre-fire skjermer over DVI og displayport vil jeg anbefale deg HD 5670 FleX, som har en DVI single-link (opp til 1920x1200), en DVI dual-link (opp til 2560x1600), en HDMI 1.3, og en displayport.

Takk for tipset! Jeg har rotet litt rundt på forskjellige forum angående at skjermen har 30-bits fargerom. Da må jeg ha et skjermkort som støtter det, og det gjør vel ikke dette?

EDIT: Leste litt mer om det her..

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Takk for tipset! Jeg har rotet litt rundt på forskjellige forum angående at skjermen har 30-bits fargerom. Da må jeg ha et skjermkort som støtter det, og det gjør vel ikke dette?

Skjermen bruker 8-bit panel, og kan emulere 10-bit med noen triks visstnok. Windows 7 støtter ikke 30-bit, og du må ha et kort som FireGL visstnok for å aktivere det med en driverhack.

Deep Color on U2711

Hvis du lurer så er BenQen du har der 6-bit.

Lenke til kommentar

Jeg forstod det også slik at det var nødvendig med litt triksing for å få 30bit, og at det kun er i visse programmer dette er mulig. Det er, som du nevner, kun U2711 som kan dette. Jeg ønsker nå å være i stand til å gjøre dette hardwaremessig, og så får jeg satse på at jeg får det til å fungere i programmer der dette er mulig når resten er i orden.

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...