Gå til innhold

Operativsystem på SCSI harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til vanlige hjemme pc'er vil jeg våge meg å si at det ikke er noe vits. For det første må du gå til anskaffelse av en dyr scsi kontroller og for det andre får du en 120gb SATA disk for samme prisen som en 36 gig scsi disk.

 

På den andre siden bruker SCSI omtrenligen null systemressurser når enheter aksesseres (eller hvordan i huleste det skrives). Har en U160 SCSI disk som bootdisk på servern min, men de fire 120gb wd 8mb diskene mine i raid0 er raskere.

Lenke til kommentar

Eg har ein Seagate Cheetah x15 18gig som os disk.

Eg vil påstå at det er kjappere ja. Merker det spessielt på maskiner som eg har solgt. Der eg har brukt hovedkortet og samme cpu, så synes eg dei blir treigere. Det kan vere pga dei pc'ane har som regel kun 1 disk (partisjonert seff) og man driver med kopiering av filer / store filer etc at det slower ned. Eg veit ikkje... men liksom tenker etter så var jo ikkje pc'n min så treig når eg hadde den.

Lenke til kommentar

Som okidoki skriver er det ikke noe særlig vits med SCSI harddisk til vanlig hjemmebruk. Det koster en god del i og med at du også trenger en SCSI kontroller, dersom du ikke har det fra før av. Jeg har OS på en 15000 rpm SCSI disk, og det er veldig deilig. Programmene starter raskt, men fordelene er mest merkbare ved fleroppgavekjøring.

Denne harddisken er gasnke rask (3362,-):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=9&GrpID=4&s=pl

Og Adaptec er kjent for å lage gode SCSI kontrollere (2984,-):

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=4&s=pl

Det blir ganske mye penger (ca. 7000,-), men det finnes også rimeligere alternativer.

Lenke til kommentar

Systemet blir garantert raskere med SCSI harddisk, men om det er verdt pengene er ikke godt å vite! :smile:

 

...Det kan vere pga dei pc'ane har som regel kun 1 disk (partisjonert seff) og man driver med kopiering av filer / store filer etc at det slower ned.

Hvis du ikke hadde partisjonert harddisken, så hadde du jo heller ikke fått brukt den! :D

Ingen partisjoner = intet OS!

Lenke til kommentar
Systemet blir garantert raskere med SCSI harddisk, men om det er verdt pengene er ikke godt å vite! :smile:

tviler på at en enkel SCSI disk kan hamle opp med ett IDE RAID på 4 disker, ikke engang om det er en 15k rpm disk. Men dersom vi snakker om SCSI RAID blir det noe helt annet.

 

Neeeeei, jeg ville heller kjøpt to-tre IDE disker og kjørt i RAID ;) blir MYE billigere og gir MYE mer plass.

Lenke til kommentar

 

Neeeeei, jeg ville heller kjøpt to-tre IDE disker og kjørt i RAID ;) blir MYE billigere og gir MYE mer plass.

 

 

Og MYE mer data som går tapt hvis en av diskene i RAID 0'et ryker.

Selvfølgelig, men er du ute etter redundans kjører du ADG eller RAID5 anyways. OG DET koster! Ihvertfall dersom du skal ha mye plass.

 

Men det er bare å sørge for at diskene står kjølig i boxen da er det ikke så veldig stor kjans for at de går på skauen. Har selv kjøpt WD SE med 3års garranti for å safe.

Lenke til kommentar

 

Selvfølgelig, men er du ute etter redundans kjører du ADG eller RAID5 anyways. OG DET koster! Ihvertfall dersom du skal ha mye plass.

 

Kjøre RAID 0 uten en skikkelig backupløsning (og da bare om man har råd til å miste dataene siden siste backup), er bare hull i hodet. Jeg bare ler og rister på hodet når jeg leser noen har mistet alle data i et RAID 0. Er dataene dine mer eller mindre verdiløse, så er det også OK. Setter du to disker i RAID 0, har du dobbelt så stor sjanse for total datatap, tre disker, tre ganger osv. Dette er bare risikoen diskfeil. I tillegg kommer risiko for kontrollerfeil og brukerfeil. Har hørt om mange som har ødelagt RAID'et sitt med eget fingertrøbbel. Er diskene ikke i RAID 0, så mister man i det minste kun data på den ene disken som feiler.

 

Men det er bare å sørge for at diskene står kjølig i boxen da er det ikke så veldig stor kjans for at de går på skauen. Har selv kjøpt WD SE med 3års garranti for å safe.

 

De ekstra kronene du betaler for de diskene gir deg litt større cache og en "forsikring" som gir deg ny disk i to ekstra år. Ikke bedre disker. Og ikke tapte data tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...