ATWindsor Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Samt anbefaler jeg alle til å lese følgende artikkel: http://www.pcworld.com/article/237992/windows_laptop_makers_cant_catch_up_to_the_macbook_air.html Den tar for seg de reelle problemene/valgene produsentene utenom Apple har/tar. Det er noen produsenter som gjør ting endel annerledes enn andre, så vet ikke helt om jeg er enig i at dette er et problem for alle utenom apple. Men det er kanskje et problem for HP, føler ikke akkurat de stikekr seg ut. Virker jo som min frykt for framtiden til webOS desverre også var velbegrunnet, nå legges det ikke ned, men fremtiden ser definitivt mørkere ut. AtW Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 HP skal da virkelig fortsette med maskiner til bedriftsmarkedet? Ergo vil vell maskiner i EliteBook serien bestå? Kanskje til og med ProBook serien selv om disse ikke regnes som skikkelige business modeller. Det er forsåvidt greit syntes jeg, HP har levert mye bra innen skrivere og business produkter oppigjennom, blant annet HP LP2475W, EliteBook serien osv osv.. Men consumer produktene deres har vært ellers labre de siste årene med en veldig stor feilprosent, og det er sikkert den høye feilprosenten på endel maskin serier og bøttevis med reklamasjoner og buyback saker som har skapt problemer for HP? Det er uansett trist med en mindre aktør og dette er neppe med på å senke prisene på rimeligere maskiner og det var vell lenge snakk om at Acer skulle trekke seg ut av det nordiske markedet? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jepp, HP business modellene er gode og det er trist om disse seriene også blir nedlagt. Jeg lurer litt på hvor brått de slutter, er det snakk om en nedskalering over tid eller lukker de bare døra på "fabrikkene" ? Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Jepp, HP business modellene er gode og det er trist om disse seriene også blir nedlagt. Jeg lurer litt på hvor brått de slutter, er det snakk om en nedskalering over tid eller lukker de bare døra på "fabrikkene" ? Jeg regner med de "slutter" på samme måte som IBM gjorde. dvs. selger hele greia til en kinesisk produsent. Kanskje Foxconn eller Flextronics plukker opp dette? Da blir jo organissasjonen deres et par tre prosent større målt i antall ansatte. Endret 19. august 2011 av Anders Jensen 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Litt kjekt om det sjekkes litt fakta : http://www.tomsguide.com/us/TouchPad-webOS-Pre-3-Hp-Veer-Best-Buy,news-12225.html HP Dumping Tablet and Phone Products, webOS on Hold Så det ser ut som det er satsingen på "tablets" som HP velger å styre unna , bærbare pc'er vil fortsatt være en satsing slik jeg forstår det. Det store problemet i dag med å lage en god "tablet" er relativ mange : 1 . Patenter fra Apple. Det kommer jo ikke som en overraskelse at Apple rett og slett tok mange selskaper på senga når Steve Jobbs kom tilbake og forandret helt på produktene og hva som selges. Det ble også gjort viktige søknader om patenter på måten Apple OS og produkter brukes på og dermed ble det ekstra vanskelig å lage "lignende" produkter som folket ønsket. Tenk dere om IBM hadde tatt full patent på x86 og hovedkort etc (og ikke åpnet for andre produsenter å lage komponenter til platformen). 2 . Brukervennlighet : Sluttbrukeren ønsker et kjapt responsivt produkt som både fungerer bra og som er lett å sette seg inn i. Man skal ikke behøve mange hjernecellene for å få ting til å fungere og man bør helst ikke måtte forandre på systeminnstillingene for å få det slik man ønsker det. Og så må man jo kunne skryte av den til kompiser etc og den må ha kule funksjoner , her greide Apple faktisk å levere varene så det holder. 3 . Design og utforming : Her har Produktene til Apple gjort det svært bra , selv om produktene er relativt store gir de en god bruksopplevelse og ikke det er litt stas å vise fram det "litt dyre" produktet ditt til kompisen din som kun har en billig Hp maskin på bordet sitt. Utviklerne av bærbare datamaskiner har dessverre gjort såpass mange feilvalg opp gjennom årene at det blir vanskelig å konkurrere mot en konkurrent som har "Trendy datamaskiner" og som selger bra og har høye marginer på 1 /10 dels av de produktene du selv selger. I tillegg så har man dessverre også Microsoft som har gjort sine feilvalg med sitt OS som kjapt kan nevnes opp : 1. Sabotert grundig spillmarkedet med Xbox og Xbox360 og Live i steden for å utvikle det på Windows plattformen og sørget for at sluttbrukeren ønsker å sitte igjen med en Original tittel isteden for å kjøre Piratversjonen (Xbox360 kan piratkopieres, men spillene selger bra). 2. Utviklingen av et snappy og grensesprengende nyere versjon av sitt OS gikk alt for langt siden Windows Xp til Windows Vista og var en gedigen flopp takket være klovnen Steve Ballmer og de helt hårreisende valgene som ble gjort. Heldigvis så kom Windows 7 langt kjappere og ble det Vista skulle være. Dessverre så var det langt ifra grensesprengende og mange brukere hadde kanskje ønsket seg at Oset hadde kommet tilpasset de nye tidene vi nå beveget oss inn mot (touch-screen). 3. Selv om Windows 7 er Snappy er det dessverre et håpløst OS til å bruke på Tablets eller mini bærbare uten kraftig cpu og minne , her burde Microsoft sett tidlig at man burde ha utviklet samtidlig en mindre ressurskrevende versjon av Os'et spesialtilpasset slike pcer som allerede i 2004-6 var i frammarsj. Uansett så er det tvilsomt at Pc markedet står for fall og HP kommer nok til å levere varene i mange år fremover (antar jeg) , men det kan godt være at det blir relativt store forandringer om det blir den globale ressesjonen som det nå ser ut som det blir. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 jeg tror at de har brukt for "billige" deler og tar for stiv pris for produktene ( i forhold til kvaliteten på hardwaren ) Lenke til kommentar
TEE Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Litt kjekt om det sjekkes litt fakta : http://www.tomsguide...news-12225.html HP Dumping Tablet and Phone Products, webOS on Hold Så det ser ut som det er satsingen på "tablets" som HP velger å styre unna , bærbare pc'er vil fortsatt være en satsing slik jeg forstår det. Du falt litt for den første setningen din selv også Mobil og tablet var bare en liten del av det som ble annonsert. De vil i tillegg enten skille ut PSG (omfatter både consumer og business PCer) i et eget heleid selskap eller rett og slett selge det med en gang. http://www.pcworld.com/article/238447/hps_pc_business_spinoff_could_benefit_consumers.html Its exact words were, “HP will consider a broad range of options that may include, among others, a full or partial separation of PSG from HP through a spin-off or other transaction.” Egentlig en ganske logisk sak å gjøre. PSG gir et godt overskudd, men PC-markedet er ustabilt, og dersom PSG skulle begynne å tape penger vil det gå utover mer stabile områder hvor profitten er mye høyere. Lenke til kommentar
pseudofilosofen1 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Har snart hatt den originale Palm Pre 8 gb i 2 år, og den slår fremdeles både iphone og android så det suser når det gjelder brukervennlighet, multitasking og for eksempel synergi (samkjøring av alle dine data: exchange, facebook, google, linkedin i et og samme hyperelegante brukergrensesnitt). Iigen over, og noen ved siden om et års tid, kanskje. Bestilte HP Pre 3 fra clove.co.uk i forgårs. Nå har den kommet til Arlanda... Gleder meg, gleder meg, gleder meg! Anders Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Du falt litt for den første setningen din selv også Du har fullstendig rett , leste artikkelen tidlig i dag på Tomshardware og sånn sett så konkluderte jeg vel tidlig utifra den. Skumleste også Hw.no Artikkelen så jeg leste vel det artikkelen som en tro kopi av flere andre slike artikler. Uansett jeg tviler på at Hp kommer til å slutte med pc markedet, om noe så skjer det en forandring der selskapet vil øke inntjeningen pr enhet som blir solgt som jeg tipper er hovedsaken til at Hp går så bombastisk fram... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Mulig jeg misforstår her, men finnes det brukbare nettbrett til halve prisen av en iPad? Spørs hva man har som kriterier. I Prisguiden har vi nå over 100 nettbrett, ser vi på alt til under 2500,- finnes det stort sett kun nettbrett med Android 2.2 eller lavere. Jeg vil personlig ikke anbefale noe annet enn minimum 3.0, selv om nettbrett fortsatt er fullt brukbart med 2.2. For hvermansen vil jeg si flere av nettbrettene til under 2000,- er brukbare, men for de av oss som er litt mer kravstore er det nok ikke godt nok. Lenke til kommentar
Anders Jensen Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Tenk dere om IBM hadde tatt full patent på x86 og hovedkort etc (og ikke åpnet for andre produsenter å lage komponenter til platformen). Det hadde jo vært kjedelig for IBM i et par år og til glede for hele verden i flere tiår. Tenk deg en IT verden uten x86... ah det er lov å drømme. 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Det hadde jo vært kjedelig for IBM i et par år og til glede for hele verden i flere tiår. Tenk deg en IT verden uten x86... ah det er lov å drømme. Joda, x86 er utdatert , noe vi alle vet. Vi får håpe det snart kommer en avløser som er langt bedre enn x86 ^_^ Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Samt anbefaler jeg alle til å lese følgende artikkel: http://www.pcworld.com/article/237992/windows_laptop_makers_cant_catch_up_to_the_macbook_air.htmlDen tar for seg de reelle problemene/valgene produsentene utenom Apple har/tar. Vel, noen kjøper datamaskin fordi det er et verktøy og en ønsker mest mulig for minst mulig penger. Og noen kjøper datamaskin fordi de ønsker å være trendy og ha noe å vise fram. Derfor kan du ta overpris for et produkt som ikke har mer å vise til en et annerledes design. Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Og et annet operativsystem først og fremst da, må ikke glemme det. Er vell hovedårsaken til at mange velger MacBook, nettopp på grunn av OS X og ikke bare fordi maskinen ser bra ut i aluminium. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Og et annet operativsystem først og fremst da, må ikke glemme det. Er vell hovedårsaken til at mange velger MacBook, nettopp på grunn av OS X og ikke bare fordi maskinen ser bra ut i aluminium. Mange av argumentene for Mac's som fortsatt blir brukt er : *Du må jo ha Apple for å gjøre ordentlig Foto - video eller musikk arbeid. *Du slipper jo Virus og Malware fullstendig på Mac. *Det er jo så enkelt å bruke. *Det er jo så utrolig pent. Nå er jeg nok enig med at Apple maskiner har både gode egenskaper og dårlige egenskaper , men jeg tviler sterkt på at de fleste som kjøper Mac engang vet hva operativsystemet er. Har faktisk fått et par spørsmål fra noen venner hvorfor ikke de kan laste ned og bruke programmer som de før kunne på nettet og når jeg prøvde å hjelpe til med feilsøkinga fant vi ut at det var fordi de hadde lastet ned en Windows versjon. I noen tilfeller så fantes det heldigvis en Mac versjon av programmet men i andre tilfeller måtte de bite i det sure eplet og betale for en iOs versjon av tilsvarende programvare. 1 Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Og et annet operativsystem først og fremst da, må ikke glemme det. Er vell hovedårsaken til at mange velger MacBook, nettopp på grunn av OS X og ikke bare fordi maskinen ser bra ut i aluminium. Nå bruker jeg operativsystemet hovedsaklig til å kopiere filer i ny og ne og å starte programmer. Og programmene er f.eks. Adobe Lightroom, nettleser, e-post klient osv. Så med tanke på hvor lite jeg faktisk bruker OSet sin funksjonalitet så blir det ikke mye vektlagt fra min side. At det skal være hovedårsaken for noen å kjøpe mac faller jo egentlig sammen med at de kjøper maskinen for å vise den fram. Det virker jo ikke som de bruker den til noe annet. Lenke til kommentar
FOTORALF Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Samt anbefaler jeg alle til å lese følgende artikkel: http://www.pcworld.com/article/237992/windows_laptop_makers_cant_catch_up_to_the_macbook_air.htmlDen tar for seg de reelle problemene/valgene produsentene utenom Apple har/tar. Det denne forfatteren glemmer eller unnlater å fortelle er at Apple er helt avhengig av PC produsentene. Det er den enorme konkurransen på PC markedet som har ført til ekstremt lave priser de siste årene. Dette har igjen ført til en eksplosjon i salget av bærbare datamaskiner. PC produsentene har dermed skapt et marked som Apple drar nytte av. Apple får også komponenter til lavere pris og av den totale kundemassen er det alltid en viss andel som ønsker å betale mer for å få noe som skiller seg ut. Desverre kommer også Apple til å trekke seg ut av dette markedet om noen år. Men før det skjer vil de ha en stor oppgang på samme måte som HP har nå. Prisene synker og det blir flere og flere som ønsker og har råd til en mac. Men til slutt er prisene så lave, kanskje ned mot 500 kroner for de enkleste bærbare, at selv Apple ikke gidder å bry seg. Når dette skjer er vanskelig å vite, men jeg tipper mellom 10 og 20 år til. Da er PCer produsert i lavkostland og koster ikke mer enn en avansert kalkulator gjør i dag. Da vil ingen eller svært få av dagens PC produsenter være igjen. Det står respekt av ledelsen i HP å trekke seg ut nå mens de fortsatt tjener penger. Det er kun de dumme som ikke vil gi seg og taper stort før de til slutt går over ende. Endret 21. august 2011 av FOTORALF Lenke til kommentar
bufodill Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Er ikke pc-er allerede i dag produsert i lavkostland? Sånn sett i forhold til om de skulle vært produsert i tyskland eller Norge altså. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 hvor ender man hen ? At noen få produsenter er igjen , som da får monopol og kan øke prisen ganske kraftig ? Hvis en produsent ikke tjener penger på en billig produkt modell , så lar man være å lage den. Så enkelt er det Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hp tablet 16gb går for 100 dollar flere plasser i Usa nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå