Gå til innhold

HP og Apple dominerer det norske PC-markedet

Anbefalte innlegg

Apple solgte 17,7% flere maskiner i tidsrommet april til juni. Med dette økte deres markedsandel av solgte maskiner i Norge med 1,7%.

Fortsatt vanskelig å forstå?

Åpenbart. Hvis du tar med det tredje tallet, som sier at markedet totalt falt med 7,7% så burde du forstå at du skylder Xanderz en unnskyldning. Her er det du som surrer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpenbart. Hvis du tar med det tredje tallet, som sier at markedet totalt falt med 7,7% så burde du forstå at du skylder Xanderz en unnskyldning. Her er det du som surrer.

Selv om det totale antallet solgte maskiner i Norge har sunket, så har Apple og HP solgt flere maskiner enn i samme tidsperiode i fjor. Hvordan kan dette bety noe annet enn at deres markedsandel har økt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apple solgte 17,7% flere maskiner i tidsrommet april til juni. Med dette økte deres markedsandel av solgte maskiner i Norge med 1,7%.

Økningen av antall solgte enheter som presenteres i artikkelen er i antall enheter. Det er ikke i markedsandel. Så det faktum at salget totalt sett går ned, gjør økningen i antall salg hos HP og Apple enda mer imponerende. Jeg tror nok Runar har helt rett, gitt.

Endret av hlnd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må ærlig innrømme at jeg blir litt forvirret av forklaringen din.

Solgte maskiner økte med 17%, men salget i april, mai og juni tilsammen økte med bare 1.7% ?

I mine øyne ser ikke det spesielt imponerende ut, men hva vet vel jeg.

Jeg skjønner det kan bli litt for mye for deg med hele to ulike tall å forholde seg til, så jeg prøver igjen.

God helg til deg også. ;)

PS: Bildet du postet er av to paprikaer, hvis du ikke merket det.

Mulig jeg legger opp til det selv, men å kalle seg Moderator med den kvalme og provoserende tonen du har er meg uforståelig hvordan er mulig.

Det er vel trygt å sitte bak et Pseudonym, antar jeg.

Lenke til kommentar

Selv om det totale antallet solgte maskiner i Norge har sunket, så har Apple og HP solgt flere maskiner enn i samme tidsperiode i fjor. Hvordan kan dette bety noe annet enn at deres markedsandel har økt?

Du misforstår. Jeg trodde jeg var rimelig tydelig på at din påstand om at Apple hadde økt sin markedsandel med 1.7% er feil. Hvis du hadde sagt prosentpoeng, så hadde du hatt ditt på det tørre. Selv om hlnd ser ut til å tro at markedsandel kun telles i kroner, ikke i antall solgte enheter, noe som er åpent for diskusjon. At hlnd tror han med dette gir deg støtte gjør jo det hele noe komisk. Si meg har du og hlnd stemt på hverandres poster, eller er det flere her som ikke kan prosentregning?

Ref. http://no.wikipedia.org/wiki/Prosentpoeng

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel trygt å sitte bak et Pseudonym, antar jeg.

Beklager hvis du oppfattet mitt innlegg som kvalmende, men jeg ser helst at du enten ser på meg som en vanlig bruker (som jeg er, med mindre jeg sier noe annet) eller sender meg en PM.

Du misforstår. Jeg trodde jeg var rimelig tydelig på at din påstand om at Apple hadde økt sin markedsandel med 1.7% er feil. Hvis du hadde sagt prosentpoeng, så hadde du hatt ditt på det tørre.

Hadde du nevnt prosentpoeng, og gjort meg oppmerksom på at jeg brukte feil ord, hadde saken vært en annen. Wikipedia-artikkelen du linker til sier jo at « sammenheng med meningsmålinger så blir dette av og til omtalt feil», og selv om det ikke er snakk om noen meningsmåling så jeg er tydeligvis ikke den eneste som blander disse begrepene.

Er det bedre og/eller mer korrekt hvis jeg sier at Apple solgte 17,7% flere maskiner, mens deres markedsandel økte med 1,7 prosentpoeng? :)

Lenke til kommentar

Markedsandelen økte ikke med 1,7%, her roter du litt med prosentregning, men vi skjønner alle hva du mener.

Veldig sterkt av HP å stige såpass mye!

Lenke til kommentar

En økning av salget på 17,7% er imponerende i ett samlet marked som faller med nesten 8%. Artikkelen er utformet slik at de som øker, blir omtalt som dominerende, og de som faller, er såklart taperne.

Det har jo ingen ting å si, det er ikke dét å nominere et marked betyr. Men nå har de jo endret det.

Synes på sett og vis det er bra at Apple tar markedsandeler fra MS, selv om jeg ikke har mye til overs for selskapt på alle områder. Om nå bare linux kunne få halve av Apples andel igjen, så vi kunne få tre plattformer folk gadd å gi ut verktøyene sine til..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...