Rich412D Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Hei. Jeg er helt ny på bilmarkedet i en alder av 26 år, har aldri brydd meg om bil og hvordan dem virker. Men nå skal meg og dama ha bil, i det siste har vi vært ute og sett på mange biler, oftest Golf og Polo, men ikke funnet den rette enda. Prisklasse 50,000 kr. Har fått med meg at mange snakker om at motor ikke bør være mindre enn 1.4 ltr og rundt 75-100 hk og at registerreima bør være byttet for ikke alt for mange kilometer siden. I dag skal vi se på en Seat Toledo 2001 mod. 1,6 ltr - 105 hk. Følgt alle servicer og EU-godkj. i juni i år til langt uti 2013. Men dem andre bilene vi har sett på har jeg hatt med meg en bekjent som er mekaniker og vet hva han skal se etter og teste, men i dag skal jeg se på bilen alene for han har ikke anledning. Planen er å kjøpe den bilen som virker grei og sånt... er jo skeptisk til og bli lurt da.. Men nå har jeg lest masse om denne registerreima, men finner ikke ut noe særlig, finnes det noe wiki om hvor ofte registerreima bør skiftes på Seat eller andre biler, eventuelt, noen her om har peiling? Gjerne kom med annen teknisk info som er viktig å sjekke og eventuelt teste. På forhånd takk. Endret 19. august 2011 av Rich412D Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 NAF salgstest. koster 2000 kr ca. Hvis du ikke har veldig god peiling er det en god trygghet. Se på bilen først. Ser den velholdt ut. Ingen olje eller væske som vises. Rustfri. prøvekjør. Hør etter lyder. går den rett frem uten å trekke. Brems. Fortsatt rett frem? Ingen lyder i humper. Hvis det meste virker bra og du ønsker bilen er det smart og få tatt en skikkelig salgstest. Da får du oversikt over det meste og kan bestemme deg ut fra det. Finnes kanskje verksted som gjør det billigere men vær sikker på at de sjekker nøye. Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Takk for svar. NAF Salgstest, en kostnad på rundt 2000 kr. Er det bilselger eller jeg som må betale for dette og hvor lang ventetid er det, er det sånn at man bare kan kjøre innom et verksted så tar dem testen med engang? Eller må man vente i mange dager/uker. Jeg tenker at hvis jeg var bilselger så ville jeg vel unødig påkostet en slik test om det kostet 2000 kr. Da ville jeg vel gjerne ventet til neste kjøper, håper han ikke tenker som meg da, eller hva tror du/dere? Er det en test bilselger bare utfører for å få solgt bilen? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Normalt er det kjøper som sørger for at testen blir tatt (hos NAF) og betaler for den. Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Normalt er det kjøper ja. Noen selgere gjør det selv for å kunne vise til et godt dokument når de skal selge. Men salgstest er noe du tar når du er sikker på at du vil ha bilen. Er siste kontroll før du bestemmer deg. Å du kan spare deg for myyyye mer enn 2000 kr hvis det viser seg at bilen har alvorlige feil. Se det på som en forsikring. Det går også an å diskutere med selger om å dele på det, da selger faktisk får et godt dokument på bilen hvis du ikke ønsker å kjøpe den. Kan bli lettere for han å selge bilen til andre hvis han har dokumentasjonen i orden. Hadde det vært en bil til 3000 kr så hadde det selvfølgelig ikke vært noe poeng, men når man begynner å snakke om mye penger er det lurt og være sikker. Hva som er mye penger varierer fra person til person. (NAF salgstest må bestilles. det varierer fra plass til pplass hvor mye de har å gjøre men stort sett går det i løpet av et par dager) Endret 19. august 2011 av bizarro_per Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Ok. Men det jeg vil frem til er, vil selger si at han ikke ønsker dette og vil heller vente på en annen kjøper? men hvis han sier det så kan det jo hende han sjuler noe forsåvidt?! Nei det blir spennende rundt 1900 i kveld. Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Du har egentlig svart deg selv Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Hehe, men tilbake til registerreima, hvor finner jeg ut når denne skal byttes (på hvor mange km)? Lenke til kommentar
bizarro_per Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Vet ikke når den skal byttes, men en telefon til nærmeste SEAT-forhandler gir deg svaret. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Varierer litt fra bil til bil hvor ofte den skal byttes. Etter så å så mange km, og etter så å så mange år. Skjekk i serviceheftet til bilen om det står noe om at den har vært byttet, eventuelt spør eier om han har byttet den selv. Edit: Bruker å være mellom 80-120k den skal byttes på. Endret 19. august 2011 av Complexity Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Seaten er ihvertfall kjørt 148,000 km. Og alle servicer er fulgt så da står det vel i dokumentasjonen. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Tok et kjapt google-søk, men fant ikke noe særlig mer enn synsing (registerreim = timing belt, hvis du vil google litt på engelsk). Generelt sett ligger det vel rundt hver 80-100k km. Mulig det står i servicehåndboken hva som skal gjøres på de forskjellige intervallene. Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 oki. får vente til i kveld å se hva dem sier og hva som står i papira, men ser bilen har startsperre, hva er det og hva er for- og ulempene for dette? hvordan virker den? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Startsperre kan virke på forskjellige måter. Eldre rover må man låse dørene og låse dem opp igjenn for å starte bilen, Peugeot har vel en kode man må tastste inn før man starter bilen osv. Men vet ikke hvilket system Seat bruker. Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Dere får ha mange takk for hjelpa. så kan jeg heller komme tilbake om det skulle være noe mer. Lenke til kommentar
Rich412D Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Det ble Skoda Fabia Stv. 1.9 TDI. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå