Gå til innhold

vanskelig valg av hovedkort.

Leoron

Anbefalte innlegg

Denne tråden har sikkert vært oppe tidligere, men i såfall så fant jeg den ikke.

Jeg er tett oppunder mitt neste kjøp og noen av tingene er enda ikke helt bestemt.

Det jeg sitter og surfer litt etter nå er info om to stk. hovedkort.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for et av kortene, men etter mye lesing her på forumet så har jeg begynt å tvile om det er det rette for meg.

Litt først om hva jeg skal bruke maskinen til:

Musikkprod. (integrert lydkort spiller ingen rolle da jeg skal ha eget lydkort (ikke bestemt hvilket enda).).

Spill. (skal selvfølgelig ha eget skjermkort :)Sapphire radeon atlantis 9800pro 128)

Foto/videoredigering.

Jeg tror ikke at overklokking blir aktuelt med det første, men etter som tiden går og pc'en blir svakere i forhold til kravene fra div software, så må man vel kanskje trå til med litt klokking.

Jeg regner med å gå for en xp2500+ barton (hvis ikke AMD prisene synker drastisk i løpet av kort tid).

Vil kjøre 1024mb dualram, 2 x raptor s-ata disker, uansett hvilken cpu det blir vil jeg kjøre en coolermaster vifte (hukser ikke navnet, men tror det var aero7).

Vel til poenget:

Det står mellom disse to hovedkortene:

Abit NF7-S v.2.0

Asus A7N8X Deluxe/GD

Det er jo noen fordeler og bakdeler med begge i forhold til hverandre.

Jeg bryr meg lite om bundle og utseende. Det som betyr noe er ytelse og andre spesifikasjoner som er gode å ha.

Jeg vil gjerne ha tilbake meldinger fra noen som har litt erfaring med disse kortene (gjerne begge to).

Håper ikke dette ble en for lang og kjedelig post, men jeg tror at jo mer jeg forklarer jo bedre svar får man tilbake.

Fortsatt god sommer.

Hilsen fra sandefjord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne tråden har sikkert vært oppe tidligere, men i såfall så fant jeg den ikke.

Jeg er tett oppunder mitt neste kjøp og noen av tingene er enda ikke helt bestemt.

Det jeg sitter og surfer litt etter nå er info om to stk. hovedkort.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for et av kortene, men etter mye lesing her på forumet så har jeg begynt å tvile om det er det rette for meg.

Litt først om hva jeg skal bruke maskinen til:

Musikkprod. (integrert lydkort spiller ingen rolle da jeg skal ha eget lydkort (ikke bestemt hvilket enda).).

Spill. (skal selvfølgelig ha eget skjermkort :)Sapphire radeon atlantis 9800pro 128)

Foto/videoredigering.

Jeg tror ikke at overklokking blir aktuelt med det første, men etter som tiden går og pc'en blir svakere i forhold til kravene fra div software, så må man vel kanskje trå til med litt klokking.

Jeg regner med å gå for en xp2500+ barton (hvis ikke AMD prisene synker drastisk i løpet av kort tid).

Vil kjøre 1024mb dualram, 2 x raptor s-ata disker, uansett hvilken cpu det blir vil jeg kjøre en coolermaster vifte (hukser ikke navnet, men tror det var aero7).

Vel til poenget:

Det står mellom disse to hovedkortene:

Abit NF7-S v.2.0

Asus A7N8X Deluxe/GD

Det er jo noen fordeler og bakdeler med begge i forhold til hverandre.

Jeg bryr meg lite om bundle og utseende. Det som betyr noe er ytelse og andre spesifikasjoner som er gode å ha.

Jeg vil gjerne ha tilbake meldinger fra noen som har litt erfaring med disse kortene (gjerne begge to).

Håper ikke dette ble en for lang og kjedelig post, men jeg tror at jo mer jeg forklarer jo bedre svar får man tilbake.

Fortsatt god sommer.

Hilsen fra sandefjord.

Gå for abit sitt, det tror jeg ville gjort visst jeg kunne skifte hk'et mitt. Asus A7N8X deluxe er dårlig når det gjelder overklokking på cpu. Kanskje jeg bare er uheldig med mitt. Ville så absolutt tatt ABIT sitt hovedkort. :yes:
Lenke til kommentar

Jeg ville også overveie EPoX 8RDA+ om det var ytelse du ville ha fremfor funksjoner og bundle. 8RDA+ ligger jevnt over asus' flaggskip når det gjelder ytelse, og er mye bedre når det kommer til overklokking. Og når det kommer til stabilitet er det ikke en selvfølge at Asus er valget, mange sverger til Abit da det skal være mer stabilt enn Asus.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at Asus har problemer med Radeon 9700 kort. Er det det samme med 9800 Pro?

Jeg mener at jeg har lest fler steder at det kun gjelder 9700pro.

Andre ting:

-Si gjerne hvorfor du ville valgt det ene fremfor det andre.

Noen som kan svare meg på hvorfor hw.no gir asuskortet terningkast 6 og abitkortet terningkast 5. Er det pga. av bundlen til asus at det scorer høyere?

De skriver desuten at asus kortet er bra til klokking. Noe som de fleste her mener ikke stemmer.

Prisen er jo tilsvarende lik. jeg klarer ikke bestemme meg.

HRMFFFF..... *kaste kron/mynt*

Må ha mer kaffe.

Lenke til kommentar

Abit er bedre til klokking pga du har muligheten til å stille høyere volt enn på asus. Abit er kjent for overklokkbare og stabile kort. Asus har en bedre bundel m. rundkabler, bedre manual (abit sin er elendig :)) osv... Ellers er det vel stor sett likt mellom de, Asus scorer vel kanskje litt bedre på benchmarks (iallefall de testene jeg har lest). En ting til, abit gir med en seriellel adapter, altså en ata100/133 disk konverter til sata, gir litt bedre ytelse på disken, hvis du har en ata disk liggende da...

btw, koster ikke også abit ca. 50 kroner mindre? :)

Lenke til kommentar
Abit er bedre til klokking pga du har muligheten til å stille høyere volt enn på asus. Abit er kjent for overklokkbare og stabile kort. Asus har en bedre bundel m. rundkabler, bedre manual (abit sin er elendig :)) osv... Ellers er det vel stor sett likt mellom de, Asus scorer vel kanskje litt bedre på benchmarks (iallefall de testene jeg har lest). En ting til, abit gir med en seriellel adapter, altså en ata100/133 disk konverter til sata, gir litt bedre ytelse på disken, hvis du har en ata disk liggende da...

'Asus har ikke rundkabler til P-ATA, det de derimot har er to S-ATA kabler :wink:
Lenke til kommentar

'Asus har ikke rundkabler til P-ATA, det de derimot har er to S-ATA kabler :wink:

um syns det stod noe om rundkabler til p-ata på asus sin hjemme side jeg :), jaja kanskje ikke..

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale Asus A7N8X, ingen problemer med det kortet, ikke værst til overklokking heller. Kjøp for all del 2500 prossesor, beste og mest velvillige til moderat overklokking jeg har vært borti, går fjellstabilt på 3200 innstillinger.

Lenke til kommentar

MSI - Future Power :D

Men jeg ville nok gått for Abit eller Epox..

IKKE ASUS...

hater det, når man må trikse og fikse på 1000 jumpere for at det i det heletatt skal starte... 3 kompiser gav opp hver sin asus maskin:)

holder meg til msi jeg..

Lenke til kommentar
En ting til, abit gir med en seriellel adapter, altså en ata100/133 disk konverter til sata, gir litt bedre ytelse på disken, hvis du har en ata disk liggende da...

Det adaptert, fungerer det på en Western digital 120 gb IDE 7200rpm SE(WD1200JB)

Jeg fikk det ikke til, men jeg installerte ikke s-ata drivere som fulgte med på en diskett... og ja, den var koblet riktig..

edit: diskett ^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...