Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Videregående skole fremmedspråk spørsmål

Anbefalte innlegg

jeg skal starte i 1. klasse på mandag og har fått brev hjem angående fremmedspråk som jeg skal ha. jeg hadde engelsk fordypning. valgene mine er Tysk nivå 1 eller Spansk nivå 1. jeg er ikke særlig interesert i å lære noen av de to språkene og da er det vanskelig å lære no når man ikke er interesert, men lenger ned står det at jeg kan ha ettermiddagsundervisning i 2.eventuelt 3.fremmedspråk. og et av de språkene er koreansk som jeg har veldig lyst til å lære. betyr det at jeg kan ha koreansk istedet for spansk eller tysk? for er det ikke sånn obligatorisk å ha 2. fremmedspråk? Engelsk og et annet et?

hvis det er no mer dere vil vite fra arket så si ifra. jeg har kansje et par skrivefeil skrev dette fort

"elever uten fremmedspråk fra ungdomskolen trenger et språk som fellesfag, nivå I + II. eleven må da følge ettermiddagsundervisning i 3 år" hva mener de med dette?

Endret av DA95
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Eg trur dette vil seia at du ikkje tek språkfaget på sjølve skulen din under «normale» omstende, men heller etter vanleg skuletid på ein annan stad. Då går du i ein klasse for koreansk med elevar (og andre?) frå fleire andre skular.

2: Elevar som hadde språkfag på ungdomsskulen, skal ha eit språkfag i to år. Elevar som ikkje tok språkfag, må ha språkfag i eit tridje år i tillegg. Dette gjeld altså deg.

Lenke til kommentar

2: Elevar som hadde språkfag på ungdomsskulen, skal ha eit språkfag i to år. Elevar som ikkje tok språkfag, må ha språkfag i eit tridje år i tillegg. Dette gjeld altså deg.

Dette er rett og slett ikke korrekt. Mange skoler tilbyr ikke en gang språkfag på nivå 3. Det eneste som er påkrevd dem, er å ta et språkfag på nivå 1 i to år.

EDIT: Move on, nothing to see here.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Dette er rett og slett ikke korrekt. Mange skoler tilbyr ikke en gang språkfag på nivå 3. Det eneste som er påkrevd dem, er å ta et språkfag på nivå 1 i to år.

Siterer forskriften til opplæringsloven:

§ 24-4. Overgang til vidaregåande opplæring i studieførebuande utdanningsprogram for elevar som ikkje har hatt framandspråk i grunnskolen

Elevar som fullfører 10. årstrinnet skoleåra 2005/2006, 2006/2007 og 2007/2008 utan framandspråk som tilvalsfag, kan innanfor tilbodet på skolen dei skal gå på, velje

a) å ta eit framandspråk på berre nivå I over to år, eller

b) å ta eit framandspråk på nivå I og nivå II over tre år.

Elevar som fullfører 10. årstrinnet frå og med skoleåret 2008/2009 med læreplanen for fordjuping i norsk eller engelsk i Kunnskapsløftet, skal innanfor tilbodet på skolen dei skal gå på, ta framandspråk på nivå I og nivå II over tre år.

Elevar i grunnskolen må gjerast kjende med at dersom dei ikkje vel framandspråk på ungdomstrinnet, vil timetalet til valfrie programfag i vidaregånde opplæring av denne grunn bli redusert med 140 timar, jf. § 1-10.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...