Garrian Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Heisann, Jeg blir 18år i Februar, og som de fleste andre ungdommer skal bil anskaffes. Jeg vet ikke hvilken bil jeg skal ha, og håper derfor at noen her kan hjelpe meg med valget. Mine krav: - Sedan - Rimelig sprek motor. 110hest++. 150hest er passe sprekt, da dette er standard i BMW 320 bensin. - Ungdom-look. Litt styling er bare et pluss. - Helst diesel, men klarer meg lenge med bensin også. - Helst RWD, men 4WD og FWD skal jeg også klare meg med. - Budjett? Har sett meg ut et budsjett på 20-45.000kr, men kan alltids klatre høyere i prisstigen og snakke litt rundt om 70-80+ også. - 320.000km+ begynner å bli en del... - Manuell-girkasse er også ganske viktig, men er det en fornuftig bil med automat skal jeg gjøre en vurdering på det også. Jeg har sett endel på BMW 3-serie, helst 2.0liter eller større. Også har jeg sett litt på Audi A6. Mercedes er også noe jeg har kikket litt på. Setter pris på om noen kan gi meg noen råd på hva jeg bør se etter, og gjerne linke til forslag til bil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Dette lukter det forsikringspenger av, hvordan har du tenkt å forsikre bilen? Ellers er 3-serie greie biler driftsmessig. Mercedes er også ok, men ruster en hel del. Audi A6 hadde jeg styrt unna, det er enn grunn til at A6 er billigere enn A4 og A3. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Dette lukter det forsikringspenger av, hvordan har du tenkt å forsikre bilen? Ellers er 3-serie greie biler driftsmessig. Mercedes er også ok, men ruster en hel del. Audi A6 hadde jeg styrt unna, det er enn grunn til at A6 er billigere enn A4 og A3. Takk for svar. Jeg har ikke satt meg helt inn i dette med forsikring enda. Men tanken er å registrere bilen på forelder med en forsikring som dekker 18-åringer. Hvor mye snakker vi i forsikring ca med en BMW 320 bensin E36? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Det kommer veldig an på, men vist foreldrene dine har forhåpentligvis 70-75% bonus og delkasko på bilen og 12-16000 årlig kjørelengde, så vil jeg tro at forsikringen ender på 4000-10000 i året. Sjekk uansett dette FØR du i hele tatt tar deg til å se på en bil. Ellers så kan jeg skyte inn at jeg ville droppet diesel i den prisklassen du er i. Ingen fornøyelse å kjøre og drivstoff forbruket er ikke så mye å skryte av. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Takker igjen for gode svar. Mener du det er bedre å kjøre bensin? Er dette generellt eller i denne prigklassen? Skal få sjekket opp med forsikringa Endret 19. august 2011 av vidar_h Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Takker igjen for gode svar. Mener du det er bedre å kjøre bensin? Er dette generellt eller i denne prigklassen? Skal få sjekket opp med forsikringa Det er generelt i den prisklassen, utvalget av diesel er dårlig og det er rett og slett fordi det ble solgt lite diesel biler før, ettersom de var såpass mye dårligere enn bensin. Det er i nyere tid at diesel har blitt så populært. Finn ut hvilke forsikringsselskap foreldrene dine har, ofte er det bare å legge inn den personens fødselsnr. i kalkulatoren på nettet og så spesifisere bilen, så får du korrekt sum med en gang. Ellers kan jeg anbefale deg å lese denne posten jeg postet fra denne tråden: Syns er regnestykket på 60 000 ikke var for urealtistisk. Min første bil kjøpte jeg til 25 000, det skulle vise det at det halvannet året jeg skulle ha den, at dette var en skikkelig drittbil(fransk). For å ta regnestykket mitt ca. pr år: Forsikring på foreldre: 3800 Årsavgift: 3000 Nye felger og dekk: 5000 Div. bytte av slitte og ødelagte deler, olje osv: 4000 Bompenger: 5000 Pleie: 1000 Div.: 1000 Bensin: 14500 Jeg kjørte ca. 16000km i året og når jeg solgte bilen etter 20 000km kjørte, hadde den tapt seg 16 000 i verdi. Så det siste tallet jeg vil legge til regnestykket over er Tap i verdi: ca. 13 000 Da blir det totalt 50 300,- , og da er ikke x antall timer med egeninnsats og mekking inkludert (vist du må bruke verksted nærmer du deg med stormskritt 60 000). Som jeg sa ganske tidlig så var min bil, en dritt bil som jeg var ganske "uheldig" med og at jeg derfor kanskje har litt skyld i at kostnadene ble så høye som de ble. Men poenget er at vist du ikke greier å ta høyde for at du kan få en skikkelig blåmandagsbil (noe du må når du snakker din prisklasse), så er det egentlig bare til å la være. Andre poster i den tråden kan også være relevant for deg. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hva forsikringen kommer til å koste kan du sjekke på de forskjellige forsikringsselskapenes nettsider. Det kommer nok fort godt over 10 000 i året om du skal ha forsikringen i ditt navn, skal du ha den på foreldrene dine vil det bli mye billigere. Skulle jeg hatt en 320i 4-dørs 95 mod forsikret i mitt navn hos Gjensidige ville de tatt 5 400 kr i året for det (kun ansvar, 16 000 km i året). Storebrand ville tatt 4 000 for akkurat det samme. Jeg er forresten 23 år og har 60% bonus, så det kan godt bli billigere enn dette igjen om du setter det på dine foreldre (som gjerne har 70%/75%). Som du også ser, sjekk forskjellige selskap, prisene kan variere en god del. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 For og drepe all diskusjon omkring forsikring Her er Gjensidige sin forsikrings kalkulator. Den her finnes også på andre sider, tok bare gjensidige som et eksempel egnetlig. Så er det bilene, BMW er absolutt til og anbefale, men du kan også se litt til Japan viss du ikkje er ute etter noko spesielt. Fraråder Audi, Anbefaler Mercedes. Ellers så kan jo Nissan Primera være en aktuell bil for deg, dog er det fwd. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 For og drepe all diskusjon omkring forsikring Her er Gjensidige sin forsikrings kalkulator. Den her finnes også på andre sider, tok bare gjensidige som et eksempel egnetlig. Så er det bilene, BMW er absolutt til og anbefale, men du kan også se litt til Japan viss du ikkje er ute etter noko spesielt. Fraråder Audi, Anbefaler Mercedes. Ellers så kan jo Nissan Primera være en aktuell bil for deg, dog er det fwd. Takk for bra svar, har også sett på japanske bilmerker som nissan, mazda og mitsubishi for å nevne noen. Jeg kom over denne BMWen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30165749 Hva tenker du/dere om den? Virker som om den er i god stand. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Smått ødelagt bil (eksos og "styling"), med en lat motor som har gått endel, og dyrt for en så gammel bil. Men i utgangspunktet en grei førstebil for en som "ikke kan kjøre" ennå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Smått ødelagt bil (eksos og "styling"), med en lat motor som har gått endel, og dyrt for en så gammel bil. Men i utgangspunktet en grei førstebil for en som "ikke kan kjøre" ennå. Enig, ville gått for en tilnærmet orginal bil, skulle jeg hatt 3-serie. Bare synd at det er sjelden vare! Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Ford Mondeo 2.0 Sedan. Markedet for Mondeo er helt ødelagt grunnet at få kjøper de, samtidig som alle skal selge. Dermed kan du fort slå av mangfoldige tusen på prisen som står på finn. 2.0 har 145HK... Lenke til kommentar
Anonym75896532654 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Du får ingen fin eller bra bil med styling i den prisklassen. Nissan Primera er en veldig fin ungdomsbil Volkswagen Passat er også en veldig billig bil som ser ganske bra ut Er kanskje ikke den kuleste bilen, men er bedre med noen som faktisk får deg fram og ikke raper lommeboka di. Eller så kan du spare penger som faen hvis du har jobb og vente til du har ca nok til bilen + noen tusen om det er noe du vil eller må bytte. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Ford Mondeo 2.0 Sedan. Markedet for Mondeo er helt ødelagt grunnet at få kjøper de, samtidig som alle skal selge. Dermed kan du fort slå av mangfoldige tusen på prisen som står på finn. 2.0 har 145HK... Har ikke sett noe særlig på mondeo før du nå nevnte det. Man får faktisk rimelige og gode biler i min priklasse der. 2001 mod, lite kjørt og pen og se til for 55000. Men jeg er fortsatt forelsket i looken til en BMW 3-serie e36.... Men om vi stiller en mondeo og en BMW320 ved siden av hverandre, som kostet det samme innenfor min prisklasse, så tror jeg nok at mondeoen blir en mer driftsikker, samt at den generelt er i bedre stand. Sikter da til denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29897081 Hva tenker dere om den? Ser for meg at mange av BMWene er rævkjørt Ford Mondeo 2.0 Sedan. Markedet for Mondeo er helt ødelagt grunnet at få kjøper de, samtidig som alle skal selge. Dermed kan du fort slå av mangfoldige tusen på prisen som står på finn. 2.0 har 145HK... Har ikke sett noe særlig på mondeo før du nå nevnte det. Man får faktisk rimelige og gode biler i min priklasse der. 2001 mod, lite kjørt og pen og se til og med 2liters motor for 55000. Men jeg er fortsatt forelsket i looken til en BMW 3-serie e36.... Men om vi stiller en mondeo og en BMW320 ved siden av hverandre, som kostet det samme innenfor min prisklasse, så tror jeg nok at mondeoen blir en mer driftsikker, samt at den generelt er i bedre stand. Ser for meg at mange av BMWene er rævkjørt Endret 21. august 2011 av vidar_h Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Tror det er storservice på 120 000 km intervall, så du bør få den billig! Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Sikter da til denne bilen: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29897081 Hva tenker dere om den? Ser for meg at mange av BMWene er rævkjørt Og om ikke BMWene er rævkjørt er det dessverre en god sjanse for at den vil ende med rumpa først i en grøft den første vinteren med fersk sjåfør. Denne Mondeoen har kjørt langt, men er i en helt annen liga enn en gammel 3-serie hva gjelder kollisjonssikkerhet. Biler med ESP i denne prisklassen er det et stykke mellom, og Ford Mondeo med 2-liters motor er absolutt ingen sinke verken i svinger eller på rettstrekningene. Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 I første post skriver du at du liker bil med ungdoms look, så linker du til den gørrkjedelige forden over her? Ford må du holde deg langt unna, det er IKKE kvalitetsbiler... Hva synes du om denne her, den har det du er ute etter: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=30060702 Bakhjulsdrevet bil, 160HK, motor bak, kjørefølelsen er fantastisk iforhold til biler med framhjulstrekk og motor foran. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 I første post skriver du at du liker bil med ungdoms look, så linker du til den gørrkjedelige forden over her? Ford må du holde deg langt unna, det er IKKE kvalitetsbiler... Hva synes du om denne her, den har det du er ute etter: http://www.finn.no/finn/object?finnkode=30060702 Bakhjulsdrevet bil, 160HK, motor bak, kjørefølelsen er fantastisk iforhold til biler med framhjulstrekk og motor foran. Så ditt syn på hva som er tøff bil er det som teller? Really? Jeg personlig synes at den MR2 var latterlig grusom å se til, betyr det da at jeg har rett, og du har feil? Ellers har den MR2 noe som ser ut som et ulovlig ratt, og den koster sikkert mer med forsikringen hva bilen er verdt (hint: bilen er ikke verdt det han prøver å selge den for). Lenke til kommentar
Iceman22 Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Joda, du har nok rett i det, alle har sin smak og ulike menninger, men tror nok den over her tiltrekker de fleste ungdommene for å si det mildt, voksne syntes nok den er litt harry. Om det er ulovlig ratt har vel ikke mye å si, tar 10min å bytte til originalt ratt, holder å gjøre det hvert 2år på eu kontroll. Forsikring er ikke så dyr hvis du velger riktig selskap på den bilen der heller (har sjekka). Men det får være opptil trådstarter å se hva han mener, syntes bare at denne tilfreddstilte de fleste kravene hans... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå