Gå til innhold

Politiet kan måtte nedprioritere vold, voldtekt og ran

Anbefalte innlegg

Som følge av at over 100 erfarne etterforskere flyttes over til Utøya/Terror-teamet.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10081571

Dette var jo en vesentlig del av Carl I Hagens uttalelser for noen dager siden, og alt som kunne krype og gå av media og politikere synes tydeligvis at å påpeke det var en ekstremt motbydelig sak selv om det er noe alle oppegående mennesker skjønner.

Er litt spent på hva de samme politikerne sier nå - etter at politiet selv bekrefter at det faktisk vil få store konsekvenser for annet politiarbeide.

Persolig synes jeg ikke ekstrem detaljetterforsking (altså ned på hvert enkelt drap) i en sak som langt på vei er løst bør føre til slike forskyvninger i politiets arbeidsstokk når resultatet er at andre tildels alvorlige forbrytelser som er under etteforskning nå og nye saker som vil komme i månedene fremover ikke blir fulgt opp tilfredsstillende.

Politiet henlegger allerede et enormt antall saker av kapasitetshensyn, og dette vil gjøre situasjonen enda værre.

Endret av satchman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt var det et dårlig utspill, alt som kommer fra FRP må jo være dårlig eller? Ikke om man faktisk tenker seg litt om også. For det går ikke mer enn en dag senere før man ser det jeg tror hagen tenkte på kommer i Media. Om det var klokt å si det på denne tiden, og måten kan man helt sikkert diskutere. Men fakta er fakta uansett hvor vondt det føles.

Jeg er ikke imot at man etterforsker og gjør det som må til, men det er jo helt klart at dette går utover noe, når så mye ressurser og folk blir involvert. Det er jo ingen ukjent sak at politiet sliter nok som det er allerede, og må prioritere. Jeg forstår meget godt at pårørende og andre vil ha en fullstendig rapport.

Men så kommer den andre siden av saken. Skal vi da bruke så mye ressurser på dette, når det er nesten på den rene at saken er 100% oppklart med tanke på gjerningsmann, når dette igjen kan føre til at mange andre kriminelle går fri fra ran, voldtekt osv? Det kan fort bli mange her som ikke får svar på noe, og ikke minst kriminelle som får gå fri og kan fortsette med sine handlinger.

Så min konklusjon er at man prioritere å ta gjerningsmann, og få den eller de dømt. Har man ressurser til overs kan man heller bruke dette på å oppklare andre spørsmål som ikke har så mye å si for sakens utfall. Alternativet er å øke bevilgning og ressurser, så vi kan få i pose og sekk. Noen økning ved bruk av nyutdannede til administrative oppgaver er allerede påbegynt.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg stiller meg er; til hvilken grad er etterforskningen nødvendig for å dømme Breivik til livsvarig forvaring og til hvilken grad er den kun for å komplettere "historien om Utøya-massakren". Hvis Breivik uansett blir dømt til livsvarig bevaring er det ikke tvingende nødvendig å avdekke i hvilket eksakt mønster han gjennomførte massakren. Samtidig er denne saken av enorm kriminologisk betydning, sannsynligvis mer enn noe annen sak i nyere historie, og det er forståelig nok sterke krefter som vil analysere hvert minste aspekt.

At det går utover vold, voldtekt og ran er alvorlig; hvor ikke heller nedprioritere trafikk og narkotika?

Lenke til kommentar

Hørte på radio at man av flere grunner satte så mange etterforskere på saken. Det var ikke en politimann som sa dette, men en eller annen "ekspert". Husker dessverre ikke navnet, men det var på NRK alltid nyheter i løpet av dagene etter Carls uttalelser.

1. Man ønsker å kartlegge hvert enkelt drap, og Breivik skal måtte svare for hvert drap og hver skadet.

2. Med en godt etterforsket sak, kan man avvise konspirasjonsteorier om flere medhjelpere osv som gjerne kommer i ettertid.

3. Det er en stor sak for politiet, det er viktig å vise at den er etterforsket godt slik at forsvarer ikke kan finne "hull i etterforskningen". Media vil sannsynligvis være vakthunder for hele saken, og både innenlands og utenlands vil folk få med seg en eventuell svak etterforskning.

Jeg forstår forøvrig Carl sitt utsagn, men problemet er vel nettopp det man som pårørende gjerne ønsker å vite nøyaktig hvor, når og hvordan personen på Utøya hadde det før h*n døde.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert grunner til å ha masse etterforskere, men ikke nedprioriter annen kriminalitet for det. Om de ønsker å bruke så mye penger på denn saken, øk budsjettene. Vi trenger mer penger til politet uansett.

Jeg forstår at vi skal gå igjennom denne saken ordentlig, men er det virkelig nødvendig med 100 etterforskere. Jeg tror ikke USA ansettet 3000 etterforskere for å gå igjennom hvert drap på 9/11.

Lenke til kommentar

2. Med en godt etterforsket sak, kan man avvise konspirasjonsteorier om flere medhjelpere osv som gjerne kommer i ettertid.

Kaller du de som var der selv for konspirasjonsteoretikere?

Nei, jeg kaller dem som kommer med konspirasjonsteorier for dette.

Nå er ikke dette noe jeg frykter, men det var nevnt som et argument for grundig etterforskning i et radioprogram. Jeg tror forøvrig ikke han har hatt medhjelpere på Utøya, og har hørt fint lite om dette etter den første dagen.

Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat første gang Carl I Hagen har blitt taklet hardt av både media og andre politikere for noe som fremstår som som en selvfølge når de andre får tenkt seg om og følger etter. Det er imidlertid en prosess som ofte kan ta 10-15 år.

At henleggelsesvesenet må henlegge enda mere når 100 politi skal etterforske en oppklart sak hvor det foreligger en full tilståelse er en selvfølge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...