Gå til innhold

Frp vil gi politiet strømpistoler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positivt:

• Politiet kan behandle alvorlige situasjoner bedre
  • Politiet kan føle seg tryggere
  • Liv kan bli reddet i våpensituasjoner eller lignende
  • Kriminelle blir mer redde for politiet

Negativt:

• Strømpistoler TAR liv
  • Bevæpning av politi eskalerer situasjonen, kriminelle må ty til avstandsvåpen slik som pistoler
  • Fare for misbruk
  • Ikke nødvendig i Norge. Vi har ytterst få situasjoner der politi bli angrepet av gjerningsmenn, eller ikke kan bli anholdt fordi de er for farlige
  • Dyrt! Skikkelige strømpistoler til alle politimenn kan fort ende opp i flere millioner, ihvertfall med trening i tillegg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Positivt:

Negativt:

• Strømpistoler TAR liv
  • Bevæpning av politi eskalerer situasjonen, kriminelle må ty til avstandsvåpen slik som pistoler
  • Fare for misbruk
  • Ikke nødvendig i Norge. Vi har ytterst få situasjoner der politi bli angrepet av gjerningsmenn, eller ikke kan bli anholdt fordi de er for farlige
  • Dyrt! Skikkelige strømpistoler til alle politimenn kan fort ende opp i flere millioner, ihvertfall med trening i tillegg

Veldig godt oppsummert! Veldig viktig å se ulike sider av en sak! Veldig bra innlegg! :thumbup:

"Det er alltid to sider ved en sak"

Lenke til kommentar

Veldig godt oppsummert! Veldig viktig å se ulike sider av en sak! Veldig bra innlegg! :thumbup:

"Det er alltid to sider ved en sak"

Definitivt alltid to sider ved samme sak. Og totalt sett så heller jeg nok mot et tidligere forenklet utsagn i tråden: jeg ser ikke problemet. Misbruk er det eneste problemet med Taser. Så må man vurdere om misbruk oppveier fordelene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er på tide folk innser at vi ikke lever i 1969 lengre. Særlig etter terrorangrepene på Oslo og Utøya. Norge har en av verdens laveste politidekninger sammen med enorme land som Kina og India, som begge har væpnet politi, paramilitært politi, militære som håndhever loven, og dødsstraff, blandt annet.

Men strømvåpen? Tja... terskelen for å bruke dem blir gjerne veldig mye lavere enn den burde være. Det samme kan oftes ikke sies for skytevåpen, som man vet er hevet over enhver tvil at kan drepe.

Lenke til kommentar

Positivt:

Negativt:

• Strømpistoler TAR liv
  • Fare for misbruk

Strømpistoler tar liv ja men trolig ikke mer enn de grepene pilitiet må ta mot de hardest kriminelle for å roe de ned. Selv om det ikke var en hard kriminell som ble rammet vet vi godt her i Norge om at politi må ty til ett farlig grep de kaller mageleie. Kanskje får de erstattet det med disse pistolene og kan redde flere liv enn de "tar".

Heldigvis har vi ikke kommet til amerikanske tilstander enda og bevæpning av kriminelle har blitt gjort i forhold til andre kriminelle og "aldri" mot politi.

Å bevæpne seg handler ikke bare om hvor ofte man blir angrepet. Grunnen til det er jo at politi uten våpen har måttet unngå farlige situasjoner før de har fått forsterkninger. I den tiden polti må vente på dette kan liv gå tapt. Med slike våpen kan politi gå inn i de fleste situasjoner før forsterkningene kommer.

I dette landet ser jeg ikke på slike utgifter som ett tema. Heller sikrere politi enn hvilken som helst Opra eller OL (selv on jeg er veldig sportsintressert og vil gjerne ha OL til Norge).

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kriminelle kommer til å bevæpne seg om de får tazere. Det er for mye styr å importere ulovelig våpen for å forsvare seg mot tazer. De som vil gjøre det, vil gjøre det uansett.

Feil, det er flere situasjoner tazer ville fungert godt. Jeg tenker spesielt på situasjoner hvor de prøver å løpe unna, eller kjemper imot. Jeg har sett situasjoner hvor kriminelle har sluppet unna, fordi de ikke klarer å holde dem nede. Norge er ikke et paradis.

De koster ca 4000 kroner hver. Det er ca 7500 politi i Norge. Kostnaden blir dermed 30 millioner kroner. Det er småpenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...