Gå til innhold

Frp vil gi politiet strømpistoler

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke, det som slår meg av denne artikkelen er at de eneste som kaller dette for et "ikke-dødelig"-våpen er Aftenpostens journalist. Den korrekte oversettelsen vil være som Amnesty sier "mindre dødelig"-våpen.

Amnesty mener at det har tatt livet av 300 mennesker i USA de siste årene. Spørsmålet er hvor mange mennesker det har reddet?

Personlig tror jeg at det kunne vært lurt å utstyre bilene med slike våpen med et tilsvarende system som det er med håndvåpen i dag. Pepperspray løser vel de fleste situasjoner?

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Er vel ikke helt riktig med over 300. Som Amnesty skriver på siden sin:

Although most of the 334 deaths nationwide have been attributed to factors such as drug intoxication, medical examiners and coroners have concluded that Taser shocks caused or contributed to at least 50 of these deaths.

http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/report/tasers-potentially-lethal-and-easy-abuse-20081216

Hovedsaklig er det også misbruk av taser som utgjør en potensiell fare, og der er det vel det største problemet ligger. Har sett klipp hvor folk nærmest i praksis blir torturert av politiet med taser. http://en.wikipedia.org/wiki/UCLA_Taser_incident

Lenke til kommentar

Å utstyre politi med pistol vil være mye mer effektivt, som det er nevnt tidligere kan det oppstå spørsmål ang overbruk av tasers, men pistol bruker du bare i nødtilfeller - tror det er veldig mye lettere å bruke en tazer unødvendig enn en pistol.

Det er latterlig at politiet vårt ikke er utstyrt med pistoler 24/7 når de er på patrulje.

Spesielt burde de være det i Oslo, der alle innvandrer gjengene holder til.

Bra iniativ av frp.

Lenke til kommentar

Å innføre tazere er vel greit vis det legges noen krav:

1. Innfør "antall bruk siden den har vært i ladestasjon".

2. Elektronisk logging av stattestikk på antall bruk

3. Forby mer en 1 bruk av tazer, legg på en sveivemekanisme så den ikke kan brukes igjen på direkten etter bruk. Ved brudd på dette SKAL saken etterforskes

4. Det SKAL kreves at situasjonen krever det for at man skal få lov til å ta med Tazerne ut av bilen

5. Tazerne SKAL utstyres med opptaksutstyr(lyd primært), så det ikke blir noe "ord mot ord" situasjon i en eventuel granskning etterpå

6. Trening: Det skal påmerkes hvilken typer folk som mest sannsynlig er immun mot tazere, og det skal påmerkes hvem som sannsynligvis dør av å bli truffet 1 gang(mener det er bodybuildere som er svake mot tazere).

I mellomtiden så venter vi fortsatt på at Oslo blir rensket, så folk kan slutte å bry seg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig misvisende artikkel av Aftenposten. Det skal ha vært 50 personer som har dødd av skudd med tazer ifølge Amnesty, ikke 300. Amnesty er ikke akkuratt den beste kilden til informasjon. Det er som å bruke document.no som kilde for innvandring.

For å sammenligne i samme periode

1500 politimenn har blitt drept

over 1000 har blitt drept av politi

200000 politimenn har blir skadet i samme periode

Har politet tazer vil gjerningsmennene gjøre mindre mostand, de vil også klare å ta flere forbrytere. Jeg ser virkelig ikke problemet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tazer er definitivt et godt alternativ. Man har mindre sannsynelighet for å bli skadet når man blir tazet enn hvis man må legges brutalt i bakken og holdes fast til man får håndjærn på og dessuten så blir det mindre farlig for polititjenestemannen.

Og på kort avstand så er en tazer minst like effektiv som en pistol. Med en tazer faller du nesten garantert i bakken, mens med en pistol er det en god sannsynelighet for at du kan kjempe videre en stund etter første skudd. Man blir ikke kastet i bakken som på film når man blir skutt... Mens ulempen med tazeren er jo selvfølgelig at du kun har et skudd og dermed må treffe på første skudd.

Og til han lenger opp her: ingen er "imune" mot en tazer, det er CS gass det... Og bodybildere er heller ikke noe mer utsatt for å dø av en tazer (de får bare kraftigere muskelsammentrekninger siden de har kraftigere muskler). Jeg tror nokk heller at folk med dårlig hjerte er værre utsatt. Også er det jo faren med å falle på hard asfalt da. Faller man med hodet først i asfalten (eller fortauskanten eller noe annet spisst hardt) kan man jo dø av det.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Og til han lenger opp her: ingen er "imune" mot en tazer, det er CS gass det... Og bodybildere er heller ikke noe mer utsatt for å dø av en tazer (de får bare kraftigere muskelsammentrekninger siden de har kraftigere muskler).

En tazer sender en vis mengde strøm igjennom kroppen.

Husker ikke på hvordan en bodybuild på 2,1 sin motstand(eletrisk) er kontra en feit dverg på 1,3. Men vis det ikke er store forskjellen så vil de reagere helt forskjellig på å bli truffet av tazer.

Og dette er det viktig politiet husker.

Dog, det jeg hadde lest var noe om at vis du hadde en vis kroppsbygning så var du immun mot den "vanelige" knockouten en tazer ville ha gitt, kroppsbygningen var veldig uvanlig, men poenget står.

Husker ikke på hvor jeg leste det, så jeg har dessverre ingen kilder.

Lenke til kommentar

kroppsmotstanden har ingen ting å si. En tazer sender som sagt en hviss (ikke dødlig) mengde strømm gjennom kroppen. Og spenningen tilpasser seg da den motstanden kroppen har. tazeren har vel kapasitet til å levere opp til 50 000 volt (dette dropper mye ned med en gang nålene kommer i kontakt med huden for å levere riktig strøm) så hvor mye kroppsmotstand man har har ingen ting å si.

og en tazer stimulerer musklene med strøm så med mindre du ikke har noen muskler i kroppen så er ingen imune mot det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot at politiet kan bruke strømsjokkpistoler, jeg kan se for meg at det i visse scenarioer vil være det beste våpenet å bruke. Jeg vil allikevel stille spørsmål ved om bruk av elektrosjokkvåpen vil føre til mindre kriminalitet. Jeg syns det er det viktigste spørsmålet som må bli besvart. Så viss man kan bevise at det å utstyre politiet med elektrosjokkvåpen er noe som vil gi mindre kriminalitet, så støtter jeg det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det vil føre til noe særlig mindre krimminalitet, men jeg tror det vil føre til tryggere pågripelser (for begge parter) og at folk vil være litt mer medgjørlige med politiet.

Også tror jeg heller ikke at en tazer vil lage noe våpeneskalering blandt kriminelle slik som politi bevæpnet med pistoler vil gjøre

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

kroppsmotstanden har ingen ting å si. En tazer sender som sagt en hviss (ikke dødlig) mengde strømm gjennom kroppen. Og spenningen tilpasser seg da den motstanden kroppen har. tazeren har vel kapasitet til å levere opp til 50 000 volt (dette dropper mye ned med en gang nålene kommer i kontakt med huden for å levere riktig strøm) så hvor mye kroppsmotstand man har har ingen ting å si.

og en tazer stimulerer musklene med strøm så med mindre du ikke har noen muskler i kroppen så er ingen imune mot det.

Hvordan finner tazeren ut denne informasjonen?

Wikipedia sier ingenting, så jeg vil gjerne ha en forklaring.

Edit: Etter å ha kikket litt mer på wikipedia så ser det ut som Tazere er laget av 1 enkelt selskap som holder patenter, og som sloss med livet for å undertrykke alle sikkerhetsovertramp.

Siden dette er Norge så er ikke det noe problem, men det er fortsatt meget ille.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Latterlig forslag. Først og fremst er det ikke behov for strømpistoler, da vi har ytterst få tilfeller der politiet bli angrepet. Det eneste strømpistoler vil gi oss, er styggere pågripelser, og en unnskyldning til at kriminelle også må ha noe å forsvare seg med (f.eks skytevåpen).

• Liker 3
Lenke til kommentar

den trenger ikke noe informasjon. Den leverer en fast mengde strømm (en faststrøm kilde) og spenningen blir da det som trenges for å få denne strømmen.

I = U/R

I elektroverdenen er det omvendt. Den leverer en mengde strøm i forhold til motstanden for å kunne opprettholde spenningen.

Tar du fingen din i en stikkontakt, så vil ikke spenningen i huset synke, men strømmen vil reguleres i forhold til hvor mye motstand det er fra kilden til jord.

• Liker 4
Lenke til kommentar

den trenger ikke noe informasjon. Den leverer en fast mengde strømm (en faststrøm kilde) og spenningen blir da det som trenges for å få denne strømmen.

I = U/R

La oss ikke glemme at det er nesten ingen motstandsforskjell mellom folk, mens det er en mellom kjønnene.

Så jeg venter fortsatt i spenning: Hvordan finner apparetet ut om den sprayer strøm inn i en muskelbygger, og hvordan finner den ut om det er en feit kort italier?

Husker da vi målte motstand mellom oss klassekameratene, det er en dugelig vektforskjell på oss, for å ikke glemme varierende høyde, men motstandsforskjellen er ingenting sammenlignet med hva jentene hadde.

Så langt ser det ut som den ikke gjør noen som helst forsøk på å regulere strømmengden, fordi i de fleste tilfeller så er ikke mengden og styrken på det de bruker ikke tilstrikkelig til annet enn å være lammende ved korrekt bruk.

Så konklusjonen er at det er ingen annen regulering enn hva de fysiske lovene gir, noe som gjør det til et særdelens dårlig apparet med mindre de som bruker det er pinelig klar over reaksjonsforskjellen blir.

Lenke til kommentar

"FrP vil gi Politiet strømpistoler

- Hva mener dere? Bør patruljerende politi være ubevæpnede, bære strømsjokkpistoler eller pistoler?"

Fordeler:

- Alltid kjekt å ha en strømpistol liggende, spesielt når man er politi i Norge, og hvor man har lange stressede dager, hvor man får lite tid til å spise. Er man f.eks. på spaning, og man holder på å sovne, kan partneren istedet for å gi massasje, stimulere vedkommende direkte ved bruk av pistolen.

- Det vil virke skremmende ovenfor kriminelle..

- Men, dessverre trekke til seg de som er tilbøyelig for litt deilig BDSM, eller som i hele tatt føler at de trenger å lade batteriene litt..

Ulemper:

- Det blir lettere å gi seg selv elektrisk støt, noe som vil gi flere skadede polititjenestemenn over tid. Det blir f.eks. lettere å sette seg på pistolen, noe som vil gi mye grillede pølser bare på ett år.

- Strømregningene for det offentlige vil gå opp.., noe som vil gi enda trangere budsjett.

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...