Gå til innhold

Finner ikke harddisk i verken OS eller BIOS.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! :)

Nå har jeg nettopp montert sammen nytt hovedkort, RAM, CPU og SSD. Fått installert Windows 7 på SSDen og operativsystemet fungerer smertefritt! Det som ikke fungerer er at den store, vanlige harddisken min på 1TB ikke vises verken i BIOS eller OS. SSD vises forøvrig heller ikke i BIOS under listen over SATA-tilkoblinger, men den vises når jeg velger Boot-device og under boot, (kan jo boote fra SSD så dette er rart.) Før dere spør, så har jeg sjekket alle tilkoblinger flere ganger og de sitter som de skal!

Specs:

Hovedkort: ASUS Rampage III Extreme.

RAM: Corsair XMS3 6GB.

SSD: Corsair Force Series GT 60GB.

HDD: WD Caviar Green 1TB.

CPU: Intel i7 960.

Håper på gode tilbakemeldinger. Dette begynner å irritere meg grønn i trynet!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, men vet jo aldri.

Jeg ville prøvd å bruke en annen SATA kabel og prøvd ulike SATA kontakter på hovedkortet. Prøv også å høre om disken spinner opp under post.

Sant nok, men noen idé om hvorfor ikke SSDen vises under SATA-tilkoblinger i BIOS? Det er jo rart siden jeg bruker den as we speak.

Lenke til kommentar

Vises den ikke om du høyreklikker på datamaskin, velger behandle og diskbehandling i menyen?

Prøvd en anen sata kabel? Prøvd disken i en anen maskin?

Prøvd alt bortsett fra en annen maskin. Men har en sterk mistanke om at den er død. Kan ikke høre noe fra den når jeg starter maskinen og har nå funnet ut at grunnen til at SSDen ikke vises i BIOS er fordi den er SATA 6GB/s (har to slike porter på HK), mens de 6 andre SATA-portene er SATA 3GB/s og jeg ser 6 slike porter i BIOS, (skjønner?). Så da har jeg funnet ut det i hvertfall. Takk for hjelpen folkens! :)

Lenke til kommentar

Hent deg litt ekstra ytelse og slå ICH eller SATA 3Gbps portene over på AHCI og sett SSDen der.

Det er faktisk gratis ytelse på å bruke ICH, dette grunnet at responstiden fra kontrolleren er MYE lavere på Intel sin sørbro kontra de billige søppel chippene fra Marvell og co.

De duger kun til harddisker eventuellt SSD koblet som lagring og ikke OS bruk.

Lenke til kommentar

Hent deg litt ekstra ytelse og slå ICH eller SATA 3Gbps portene over på AHCI og sett SSDen der.

Det er faktisk gratis ytelse på å bruke ICH, dette grunnet at responstiden fra kontrolleren er MYE lavere på Intel sin sørbro kontra de billige søppel chippene fra Marvell og co.

De duger kun til harddisker eventuellt SSD koblet som lagring og ikke OS bruk.

Dette må du nesten forklare litt nærmere, hørtes interessant ut! Du har vel ikke tilfeldigvis en liten guide for meg? (Du kan tydeligvis en gooood del mer data enn meg!!! :whistle: ) Som skrevet over er HK ASUS Rampage III Extreme.

Lenke til kommentar

Les kapittel 2.9.4 side 2-39 og 2-40 i manualen for sata koplingar.

Kapittel 3.4.5 side 3-20 handlar om AHCI på ICH, og kapittel 3.5.3 side 3-27 om å sette Marvell kontrolleren til AHCI.

Når det gjeld disken som ikkje viser. Kva port har du kopla diskane til? Dette finn du via manualen.

Lenke til kommentar

Det at Marvell kontrolleren ikke holder standard har vært kjent her siden den kom montert på LGA 1366 forumet.

SSD Benche tråden mener jeg innen de første sidene inneholder tester som viser den "Skremmende" virkeligheten angående ytelse.

Og for å få en kontroller som matchet Intel sin ICH til OS bruk, så måtte du bra heftig opp i prisklasser også.

3k til 4k var ikke en uvanlig sum.

Lenke til kommentar

Les kapittel 2.9.4 side 2-39 og 2-40 i manualen for sata koplingar.

Kapittel 3.4.5 side 3-20 handlar om AHCI på ICH, og kapittel 3.5.3 side 3-27 om å sette Marvell kontrolleren til AHCI.

Når det gjeld disken som ikkje viser. Kva port har du kopla diskane til? Dette finn du via manualen.

Det at Marvell kontrolleren ikke holder standard har vært kjent her siden den kom montert på LGA 1366 forumet.

SSD Benche tråden mener jeg innen de første sidene inneholder tester som viser den "Skremmende" virkeligheten angående ytelse.

Og for å få en kontroller som matchet Intel sin ICH til OS bruk, så måtte du bra heftig opp i prisklasser også.

3k til 4k var ikke en uvanlig sum.

Okei, så jeg skal sette SSDen på Marvell-kontrolleren, (de vanlige grå som det er 6 stk. av?) Sette dette på AHCI? Samme med JMicron? Intel? Gikk litt i surr dette her. Må bare beklage at jeg ikke er helt på samme bølgelengde her :whistle:

Lenke til kommentar

De grå er INTEL sin kontroller, du har Marvell / JMicron skrotet akkurat nå.

Så hold deg til Intel sin kontroller for nå og fremtidige hovedkort du handler.

Enkel flytting av kabel og du får ekstra ytelse, husk AHCI på Intel kontrolleren.

Men før du gjør dette, så burde du først sette Intel ICH på AHCI modus, og installere driveren, og SÅ plugger du SSDen over og inn i Intel porten.

Hvis du ikke gjør dette, så kan du bli belønnet med blåskjerm.

Lenke til kommentar

De grå er INTEL sin kontroller, du har Marvell / JMicron skrotet akkurat nå.

Så hold deg til Intel sin kontroller for nå og fremtidige hovedkort du handler.

Enkel flytting av kabel og du får ekstra ytelse, husk AHCI på Intel kontrolleren.

Men før du gjør dette, så burde du først sette Intel ICH på AHCI modus, og installere driveren, og SÅ plugger du SSDen over og inn i Intel porten.

Hvis du ikke gjør dette, så kan du bli belønnet med blåskjerm.

Steike. Okei greit. Jeg fyrer ssden inn i de grå som er intel sine og jeg har å satt alt som går ann i BIOS til AHCI! Da er jo spørsmålet hvorfor de røde (6GB/s SATA) koblingene er der da. Men okei, jeg stoler på deg jeg. Hehe. Fremdeles ganske forvirret though...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...