Gå til innhold

AMD Opteron 246 lanseres

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uhm 1000 enheter? Er det bare gigantiske nettbutikker og sykt schvære firmaer som skal få lov til å bestille da eller? :p

måles nesten alltid i 1000 enheter. Nettbutikkene kjøper nesten aldri (komplett er vel et "nesten unntak") varene sine direkte fra fabrikken. De kjøper gjennom en distrubitør, f.eks microtronica eller den som komplett bruker. Disse selger varene til nettbutikkene igjen. I alt er det sikkert 3-4 ledd. (Transport osv)

Komplett får ting billigere siden de bruker leverandørens lager som sitt eget (de har samme eier) De kutter på en måte et ledd.

Noen som husker navnet på denne bedriften?

Hovedpoenget er jo at det må være en skrivefeil her, 794$ for 1000 enheter er jo helt teit... under dollaren for en opteron?? ;)

Jeg er med Mr. X!

Lenke til kommentar
Noen som husker navnet på denne bedriften?

Norek? http://www.norek.no/

Stemmer :D

Hovedpoenget er jo at det må være en skrivefeil her, 794$ for 1000 enheter er jo helt teit... under dollaren for en opteron?? ;)

Menes nok $794 pr. enhet når man kjøper 1000 samtidig. Altså $794,000 (nesten 1 million dollar) for 1000 stk.

6000kr for CPU'en, hmm, når jeg først regnet på det i min elendige hoderegning fikk jeg litt mer, og fjernet det som alternativ (syns det var for dyrt)

Det er fortsatt litt dyrt, men det er nok det riktige ja :D (7500 for en 244 på komplett.no, dæven!)

Hva er hovedforskjellen på opteron og A-64? (bortsett fra pris)

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen på Intel Itaniums IA-64 og Opterons x86-64 er at IA-64 er et helt nytt, og annerledes ISA, Instruksjonssettarkitektur. Måten prosessorne er bygget opp på er helt annerledes.

IA-64 er f.eks. laget for å komme over alle feilene og ulempene med x86-32, eller IA-32, som bl.a. er hva Pentium 4 tar i bruk. F.eks. er all planlegging av instruksjonsflyt dyttet over til kompilatoren, som med IA-32 er en viktig del av prosessoren. En ny, frisk og annerledes start på prosessorarkitektur.

Dette gjør at mye av det som tidligere var en betydelig del av prosessoren kan tas vekk, og silisiumet kan brukes på f.eks. mer cache, eller man kan la prosessoren kjøre kaldere, eller raskere, enn om man brukte IA-32.

Opterons x86-64 er en utvidelse av x86-32, og et forsøk på å renske opp i ISAet. Ved bruk av x86-64 beholder man kompatibiliteten med gammel kode, kompilert for x86-32, i motsetning til IA-64. Dessuten har prosessoren fler generelle registre, som gjør at man må skyfle data mer sjeldent mellom cache, RAM og prosessorens eksekveringsenheter - bedre utnyttelse av ressurser.

Kort oppsummert kan man si at IA-64 er det nye og inkompatible, men lovende, mens x86-64 er det det nye og kompatible, kanskje ikke fullt så lovende med tanke på ytelse, derimot er det mye lettere for en slik arkitektur å slå igjennom. Man trenger ikke å anskaffe nytt OS, nye programmer osv.

Edit: ******. Det var ikke dette du spurte om, men om Athlon-64. Antok det var en skrivefeil. Jaja, det får stå.

Lenke til kommentar

hoved forskjellen mellom opteron og athlon 64 er cache minnet, opteron har 1MB cache, mens athlon 64 kun vil få halvparten.

klokke frekvensen (og FSB????) vil bli meget mye høyere på athlon 64.

de første a-64 prosessorene vil koste flesk, og pris forskjellen mellom den og single opteron vil antagelig ikke bli så altfor stor. (iallefall rett etter a-64 blir lansert)

Lenke til kommentar
hoved forskjellen mellom opteron og athlon 64 er cache minnet, opteron har 1MB cache, mens athlon 64 kun vil få halvparten.

klokke frekvensen (og FSB????) vil bli meget mye høyere på athlon 64.

de første a-64 prosessorene vil koste flesk, og pris forskjellen mellom den og single opteron vil antagelig ikke bli så altfor stor. (iallefall rett etter a-64 blir lansert)

Tror du må se litt mer på hva AMD har sagt om A64 AMD.guru #1... A64 kommer også med 1 MB L2 cache.

Klokkefrekvensen vil neppe bli så mye høyere. Trolig 200 MHz, men ettersom CPU-ene i bunn og grunn er like kan godt Opteron lanseres på samme MHz som A64.

Lenke til kommentar

Klokkefrekvensen vil neppe bli så mye høyere. Trolig 200 MHz, men ettersom CPU-ene i bunn og grunn er like kan godt Opteron lanseres på samme MHz som A64.

I April leste jeg at AMD planla å selge de Operon brikkene som ikke besto testene som A64.

F.eks, dersom det blir oppdaget under testing at en brikke har feil på den ene halvparten av cachen kunne denne CPU'en selges som A64 og dermed redusere tapet.

Vet ikke om dette gjelder lenger, me det hørtes fornuftig ut.

Var til og med noen som tenkte ut at det med litt hardcore modding ville være teoretisk mulig å enable cachen og begge minnekanalene igjen gjennom å lodde sammen noen titalls kobbertråder.

Lenke til kommentar

I April leste jeg at AMD planla å selge de Operon brikkene som ikke besto testene som A64.

F.eks, dersom det blir oppdaget under testing at en brikke har feil på den ene halvparten av cachen kunne denne CPU'en selges som A64 og dermed redusere tapet.

Her var det mye rart... Opteron er server CPU-en til AMD. Dette er altså den CPU-en hvor det stilles absolutte krav til stabilitet osv. A64 stiller ikke så strenge krav, da den er til desktop. Ergo er det _veldig_ rart at AMD skal selge de dårligste CPU-ene som Opteron...

AMD har derimot snakket om en "duron"-versjon av K8 med 256 KB L2 cache. Antar at du blander litt med den.

Var til og med noen som tenkte ut at det med litt hardcore modding ville være teoretisk mulig å enable cachen og begge minnekanalene igjen gjennom å lodde sammen noen titalls kobbertråder.

Jeg har blitt overrasket før så jeg skal ikke si at dette er umulig. Men, når A64 går over på 754 pinners socket så tror jeg en har et lite teknisk problem ettersom en da må sette på en rekke ekstra pinner og mikrolodde disse inn mot CPU-coren. Høres noe vanskelig ut for mine ører...

I følge the inquirer så skal derimot A64 komme med 939 pinners socket først og så skal den gå over på 754 i løpet av "noe tid". Pinnen som mangler fra Opteron sine 940 er den som enabler SMP.

Lenke til kommentar

Her var det mye rart... Opteron er server CPU-en til AMD. Dette er altså den CPU-en hvor det stilles absolutte krav til stabilitet osv. A64 stiller ikke så strenge krav, da den er til desktop. Ergo er det _veldig_ rart at AMD skal selge de dårligste CPU-ene som Opteron...

Tror du misforsto meg litt, muligens fordi jeg skrev noe uklart. Men så vidt jeg kan se så skriver jeg heller ikke at "AMD skal selge de dårligste CPU-ene som Opteron"...

Uansett;

Det var ikke de de dårligste CPU-ene som skulle (skal?) selges som Opteron men de Opteron CPU'ene som ikke besto testingen som skulle selges som Athlon64.

F. eks så vidt jeg vet har Opteron 3 HyperTransport controllere. Disse er vistnok utsatt for feil under produksjon. Dersom det oppdages feil på en slik kontroller kan prosesoren fortsatt selges som en 2-way SMP Opteron CPU, men den kan ikke brukes i 4 eller 8 CPU oppsett. Dersom det er feil på 2 av 3 HT controllere kan disse disables og Opteron CPU'en kan selges som en A64.

Det var jo delvis dette Intel gjorde de første årene med Celeron. P2 og P3 CPU'er som feilet under cache-test ble solgt som Celeron CPU'er.

Dette var det snakk om i April/May på diverse internettsteder på verdsveven der slikt diskuteres.

Jeg har blitt overrasket før så jeg skal ikke si at dette er umulig. Men, når A64 går over på 754 pinners socket så tror jeg en har et lite teknisk problem ettersom en da må sette på en rekke ekstra pinner og mikrolodde disse inn mot CPU-coren. Høres noe vanskelig ut for mine ører...

I følge the inquirer så skal derimot A64 komme med 939 pinners socket først og så skal den gå over på 754 i løpet av "noe tid". Pinnen som mangler fra Opteron sine 940 er den som enabler SMP.

Har ærlig talt ikke fått med meg dette med forskjellig Socket på Opteron og Athlon64. Dersom det stemmer har du nok rett i at det kan bli vanskelig.

Hvorvidt AMD har lagt to forskjellige CPU'er eller bare en CPU kjerne men med forskjellige karakteristikker(Cache, ant. HT-kontrollere, SMP-support) får vi vel ikke vite før noen er nysgjerrige og vågale nok til å sprette opp en Opteron og en A64 for så å sammenligne innmaten.

Lenke til kommentar

Tror du misforsto meg litt, muligens fordi jeg skrev noe uklart. Men så vidt jeg kan se så skriver jeg heller ikke at "AMD skal selge de dårligste CPU-ene som Opteron"...

Uansett;

Det var ikke de de dårligste CPU-ene som skulle (skal?) selges som Opteron men de Opteron CPU'ene som ikke besto testingen som skulle selges som Athlon64.

Jepp, du har helt rett. Det var jeg som ikke leste det du skrev godt nok.... Litt for tidlig på morgenen uten kafffe ;) My bad.

Det er nok en mulighet for at chipene som feiler som Opteron kan selges som A64, men er jeg ikke sikker. Forskjellen mellom chipene skal vel bare være at Opteron har en minnekanal og to HyperTransportkanaler mer. Videre litt forskjell i type minne som er støttet, men det er kun en formalitet tror jeg. Er faktisk 99,9% sikker på at Opteron for DDR400 støtte når REG ECC brikker kommer på PC3200.

Tror nok heller at vi vil se en K8-light med 256 eller 512 L2 Cache som det har blitt snakket noe om tidligere fra AMD sin side. Den står ikke på roadmappen til AMD, men det betyr nødvendigvis ikke så mye.

Uansett, enig med det. Det du sier er godt mulig.

Lenke til kommentar

Hm.. mulig at jeg må korrigere min forrige post litt.. Så på nyheten vår om A64 og så leste jeg mer på AMD sine sider...

Fant dete:

Q:

What are the differences between the AMD Athlon 64 and AMD Opteron processors?

A:

The upcoming AMD Opteron and AMD Athlon 64 processors are designed for different markets. For the server/workstation market, the AMD Opteron processor will undergo more stringent validation and reliability testing. Another difference will be in the number of HyperTransport links embedded on the chip. The AMD Athlon 64 processor will contain one HyperTransport link offering 6.4 GB/s data transfer while the AMD Opteron processor will offer three links. The processors will also contain different amounts of cache.

Merk siste delen med cache. Mulig at AMD har endret dette igjen...

-> sende tips til nyhetsredaksjonen....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...