Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brudd på loven at en 16åring har samleie med en på 15?

ThaHoward

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Hva hvis en på 16 har det med en på 15, som ikke fyller 16 før neste år. Kan det da bli en sak(tatt i betrakning at de enten er sammen eller har vært sammen) ? For etter sånn jeg har forstått så skal den loven hindre at voksne mennesker skal forgripe seg på barn og ikke at to kjærester på 15 og 16 ikke kan ha sex.

Lenke til kommentar

I straffeloven heter det at den som har seksuell omgang med barn under 16 år kan bli straffet med fengsel inntil 6 år. Det står også at straff kan falle bort dersom alle involverte er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Altså bryter en 16-åring loven om vedkommende har seksuell omgang med en 15-åring. Er begge 15 år, så bryter begge loven. I praksis vil det likevel neppe bli en sak av det.

Lenke til kommentar

Vil det si at ifølge loven så begår man et lovbrudd? Men i praksis så går det greit? Trodde det også var lovlig at personer under 16 kunne ha samleie med hverandre, uten at det skulle stride imot loven.

Vel, juridisk sett gjør du faktisk det. Men om denne jenta er grei og var med på det hele skal da hverken hun eller noen svigers være interessert i å anmlede dette?

Nei det vet jeg. Bare lurte på om hvis det først skulle ha skjedd, hva konsekvensene av det ville vært. Tenker også da på at begge er født i samme år og er kjærester og jenta(eller gutt hvis det er en gutt som er 15) var med på det. Var bare noe jeg så i et annet forum, som irriterte meg litt.

Lenke til kommentar

hvorfor i helvette skulle noen foreldre anmelde en gutt som puler dattera?

Vel, det er egentlig ikke emne for tråden, men jeg kan i alle fall nevne:

-Superkristne foreldre som ikke skal ha dattera utpult før'a er gifta bort.

-Overbeskyttende foreldre og derav:

-Foreldre som rett og slett mener dattera er for ung for pulings eller ikke opplagt nok til å skjønne at det hun gjør er galt (pr. deres deffinisjon).

Lenke til kommentar

Det er klart. Eksemplene er nok mange

Regelverket er klart og det skal man respektere. Men så lenge man er trygg på at begge parter er 100% trygge på hverandre og det de gjør skal ikke dette være noe problem. Aldri hørt om noen som har latt være å ha sex kun fordi loven sier det.

Bare pass på å ikke gjør dama gravid, da sitter du VIRKELIG i klisteret mister! :thumbup:

Lenke til kommentar

Mitt eksempel har skjedd i min familie. Ei tremenning var plutselig i lokalavisen med historie om voldtekt, og advarte andre unge jenter om å dra alene på fester etc. Fyren var navngitt til politiet og livet hans ble, såklart, ødelagt. Alle trodde jo på henne som var blitt voldtatt, stakkars.

Men så ble hun innkalt til politiavhør flere mnd etter, i forbindelse med rettssak. Der måtte hun til slutt innrømme at hun hadde løyet for ALLE, for å dekke over at sexen hadde vært frivillig, men foreldrene hennes ville aldri godtatt det, så hun løy om at hun var blitt voldtatt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle foreldrene anmelde dette? :) Tror nok det skal gå bra! Eller...

Haha! Kanskje jeg burde holde meg i skinnet :S

Ja hvis en later som at jeg voldtok henne da sliter jeg for å si det sånn. Men ellers takk fikk mine svar nå.

Burde kanskje ha sjekket ut den tråden du la ut ja.. :blush:

Lenke til kommentar

Kort sakt så er denne handlinga ulovleg, men rettspraksisen gjer at det ikkje er straffbart.

Begge partane er over den kriminelle lavalder og kan derfor straffast etter straffeloven:

§ 46. Ingen kan straffes for handling foretatt før det fylte 15 år.

I denne saka så er dette eit brudd på straffelova sin § 196 (§ 195 dersom den yngste er under 14 år). Begge lovene har i siste ledd:

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år.

[...]

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Eg er usikker på kva som i rettspraksis er den største "lovlige" forskjellen i alder som fritar for straff. Ein 15 og 16 åring er klart innanfor jevnbyrdig alder så med mindre det her er snakk om unaturlig stor forskjell i utviklinga så er dette ikkje straffbart.

Så 16 åringen kan bli annmeldt, men vil ikkje få straff etter gjeldande rettspraksis.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...