Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kortvarig vannlekkasje -- må det utredes for vannskader?


Slipstream

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg hadde en kortvarig (~45 min.) lekkasje fra min varmtvannsbereder hvor det hadde rent vann ned i etasjen under. Blir det vannskader av så kortvarige lekkasjer? eller er det når det står over lengre tid?

 

Hvordan går man frem for å utrede det?

--og hvem betaler når jeg leier leiligheten? Kontrakten sier jeg er ansvarlig for avløp og varmtvannsbereder. (Noe jeg synes er litt merkelig at jeg skal ha ansvar for da jeg ikke installerte det, eller har noen garanti for at det ble gjort skikkelig.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svarer på ett punkt:

 

Ja det blir vannskader av korte lekkasjer.

En bekjent fikk vannskade i sin leilighet etter at et akvarium punkterte i etasjen over.

Der var 250l nede på veldig kort tid.

 

Hvor mye vann slapp du ut?

 

Det som betyr noe er hvor masse vann det er, og hvor det blir av.

 

Fuktig isolasjon og annet byggningsmateriale ender med mugg og råte.

Lenke til kommentar

Husleieloven stipulerer at leietaker i utgangspunktet er ansvarlig for vedlikehold av varmtvannsbereder (Husleieloven §5-3). Den sier også at "utbedring av tilfeldige skader regnes ikke som vedlikehold".

 

Slik jeg leser det så er det ikke ditt ansvar å utbedre eller erstatte skader forårsaket av at en varmtvannsbederer tilfeldigvis går i stykker med mindre skaden med rimelighet burde ha blitt oppdaget og avverget av deg.

 

Det vil si at hvis det har vært drypping over lengre tid (måneder, ikke dager) som har utviklet seg til en større lekasje så kan huseier hevde at du har vært uaktsom med vedlikeholdet. Hvis denne lekasjen plutselig oppstod så kan du ikke, etter min mening, lastes.

 

Hvis skaden oppstod som følge av uvanlig bruk eller belastning (oppbevaring av tunge gjenstander oppå, slag eller liknende) så vil nok du også kunne holdes ansvarlig. Bevisbyrden vil her ligge på huseier så vidt jeg kan se og så lenge du holder fast på at det ikke var noen lekasje der da du sjekket den forrige måned så har ikke huseier noen sak.

 

...men så er ikke jeg noen advokat da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husleieloven stipulerer at leietaker i utgangspunktet er ansvarlig for vedlikehold av varmtvannsbereder (Husleieloven §5-3). Den sier også at "utbedring av tilfeldige skader regnes ikke som vedlikehold".

 

Slik jeg leser det så er det ikke ditt ansvar å utbedre eller erstatte skader forårsaket av at en varmtvannsbederer tilfeldigvis går i stykker med mindre skaden med rimelighet burde ha blitt oppdaget og avverget av deg.

Jeg leste ned til §5-5. "Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid."

 

Jeg antar jeg bare må varsle på forhånd at jeg får en rørlegger til å bytte ut batteriet på vanntanken. Ev. bytte ut varmtvannstanken om rørlegger mener dette er nødvendig for å forhindre fremtidig skade.

 

Det vil si at hvis det har vært drypping over lengre tid (måneder, ikke dager) som har utviklet seg til en større lekasje så kan huseier hevde at du har vært uaktsom med vedlikeholdet. Hvis denne lekasjen plutselig oppstod så kan du ikke, etter min mening, lastes.

I går var det inget vann. I dag morges kom det vann etter at jeg slo på oppvaskmaskinen. Lekkasjen er på et sted som jeg ser hver gang jeg åpner kjøkkenskapet.

 

Eneste som kunne være gjort er at jeg kunne brukt mindre tid i dusjen så jeg hadde oppdaget det noen minutter før.

 

Jeg vil tippe lekkasjen totaltsett var maks fem liter. Om i det heletatt så mye.

 

Hvis skaden oppstod som følge av uvanlig bruk eller belastning (oppbevaring av tunge gjenstander oppå, slag eller liknende) så vil nok du også kunne holdes ansvarlig. Bevisbyrden vil her ligge på huseier så vidt jeg kan se og så lenge du holder fast på at det ikke var noen lekasje der da du sjekket den forrige måned så har ikke huseier noen sak.

Det har vært oppbevart plastikkposer 20 cm fra der hvor det begynte å lekke. :p Er det nærmeste jeg har vært dette stedet eller tilkoblede rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...