Gjeldslave Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Har desverre gjort noen dårlige valg her i livet og har endt opp med å fått en del inkasso saker på meg. Har vell ca. 150-200.000 kr i gjeld fra inkasso saker og diverse. Har fast jobb og tjener helt greit, har ingen bolig lån. Situasjonen er så vanskelig for meg at jeg åpner ikke engang åpner alle inkasso brevene jeg får.. Jeg vet det er utrolig dumt av meg, men nå prøver jeg virkelig å ta tak i dette. Dette har gått så langt at jeg sliter veldig pyskisk. Ønsker å få "en ny start" og kvitte meg med all gjelden ved å samle alt under 1 lån, men siden jeg har en del betalingsanmerkninger er det jo ingen som låner penger til meg. Jeg eier heller ingen bolig. Noen som har vært borti lignende situasjon før og kan dele noen tips/erfaringer? Noen banker som hjelper personer i slike situasjoner? Siden jeg har en grei fast inntekt hadde jeg ikke hatt noen problemer med å betale et lån (som hadde refinansiert alt av små gjeld) Men jeg klarer bare ikke å starte å kvitte med med gjelden slik situasjonen er nå, og ja det er kun min skyld og jeg er dum som ikke prøver. Endret 18. august 2011 av Gjeldslave Lenke til kommentar
pakini Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hei! Jeg har nett prøvd å hjelpe noen med samme problemet! https://www2.sparebank1.no/portal/3229/3_privat;jsessionid=Bq2gTNJRlmVG5lTStyspQ6VG7y6jYlk11PGgVXv5Bh9GBTQYc7G6!-220563885?_nfpb=true&_pageLabel=page_privat_forside&_nfls=false er en bank som kan hjelpe selv med anmerkninger! Inkassorågiverne.no er et selskap som samler alle inkassoene dine, så betaler du en fast sum til de i mnd, som de igjen fordeler på kreditorene dine! Sjekk ut siden deres Lenke til kommentar
Gjeldslave Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Takk for tips, dette skal sjekkes ut. Inkassorådgiverne.no virka veldig bra - noen som har erfaring med de? EDIT: Gjorde litt basic "googleing" av de, virker som et lite selskap med 1 ansatt (daglig leder) og utenlandsregisert firma (NUF) og han var forholdvis ung og tjente under 100k i 2009, blir automatisk skeptisk da desverre Men selve konseptet til Inkassorådgiverne.no virka veldig bra da, nesten til godt for å være sant. Du nevner at du nettopp har prøvd å hjelpe noen andre med samme problemet, kan du si noe om hvordan dette har gått? hva som ble gjort osv? Endret 18. august 2011 av Gjeldslave Lenke til kommentar
pakini Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Vi brukte inkassorådgiverne! De kontaktet alle inkassoselskap, forhandlet nedbetalng med de, og laget en nedbetalingsplan for personen, denne personen klarer 4000,- i mnd. Og skal da betale det ned på knappe 3år. Visst du har en ok inntekt og rundt 150000,- i gjeld, bør du klare det på 2år Lenke til kommentar
Gjeldslave Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Vet du hvor mye de tok for hjelpen? / tar for hjelpen? andre ting verdt å vite? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Bank2 hjelper også folk med betalingsproblemer. https://www.bank2.no/ Lenke til kommentar
Gjeldslave Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Har sjekket ut siden dems, men der må de ta pant i bolig. Noe jeg desverre ikke har:( Lenke til kommentar
_KroSjefen_ Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Endret 19. august 2011 av _KroSjefen_ 5 Lenke til kommentar
1ar Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hvis jeg ikke tar helt feil skal alle kommuner ha en gjeldsrådgiver. Ring kommunen din og hør med dem, også mulig NAV har noe. Lykke til Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Eg har vært der du er nå, og har kommet meg ut av det. Eg fikk hjelp, men før eg kom så langt var eg nødt til å "fikse" meg selv og ta et realt balletak før eg kom noen vei. Så tre spørsmål eg lurer litt på: 1. Har du oversikt over hvor mye du skylder, hvem du skylder til og hvor stor del av dette som er rente? 2. Hvor gammel er den eldste saken og den nyeste saken? 3. Har du prøvd å få til avtaler med en eller flere av inkassoselskapene? Eg kan komme med råd og tips åpent i denne tråden om du ønsker det, i forhold til hvordan eg løste det, eller du kan kontakte meg via PM om du heller vil det. Tar vi det her kan det være til hjelp for andre også Lenke til kommentar
Gjeldslave Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Hei nomore, 1. Har mistet helt oversikten desverre=( 2. Eldste saken er vell flere år gammel, nyeste tror jeg kan være 1-2 måneder. 3. Har ved et par tidligere anledninger prøvd å inngå avtaler med noen av sakene, men jeg sliter slikkelig med å gjennomføre det slik situasjonen er nå. Jeg vet at jeg hadde klart det og er instillt på å fikse det om jeg bare kunne fått 1 felles gjeld, med 1 fast sum (gjerne auto trekk) i måneden. Det har jeg råd til også, men pr nå så klarer jeg ikke alle disse forskjellige regningene/inkasso sakene og alt jeg opplever rundt dette.. har som sagt havnet langt nede i kjellern Lenke til kommentar
Gjeldslave Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Og jeg er relativ smart nok til å skjønne de rådene jeg eventuelt hadde fått av gjeldsrådgivere osv, med tanke på hva og hvordan jeg kan løse dette selv. Men jeg har prøvd, det fungerer ikke. Jeg er bare nødt til å finne noen som virkelig kan hjelpe meg og forstå situasjonen og ta "risikoen" ved å gi meg 1 lån som nedbetaler alt annet, jeg kan jo dokumentere god inntekt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Eg vet følelsen, og eg vet hvor forlokkende det høres ut. "Et lån, et trekk og ingen flere inkassosaker". Problemet er at ingen er villig til å vurdere å gi deg et lån før du vet hvor mye du skylder og kan vise at gjelden ikke fortsetter og nye saker kommer inn. Eg vet det er tungt å innse, men du kommer ingen vei uten. Det første du må gjøre, prioritet nummer 1, er å ta kontroll på økonomien din. Ta grep og kontroller pengeflyten. Sett opp et budsjett som viser inntekt pr måned og forventede utgifter. Både faste og variable utgifter: - Husleie pr måned. - Utgifter til strøm. - Transportutgifter. - Husholdning(mat, såper, hyigeneprodukter osv). - Telefonutgifter. - Etc. Dette budsjettet må gå opp. Dvs du er nødt til å sørge for at inntekten er lik eller større en utgiftene totalt. Dersom ikke er du nødt til å kutte ned på en eller flere av utgiftene(kjøre mindre, ringe mindre, spise billigere osv). Du vil aldri kunne løse problemet om dette ikke er på plass. I tillegg vil et reelt budsjett vise ovenfor en bank/lånegiver at du har kontroll. Husk at du har et minstebeløp som er fastsatt til livsopphold. Dette varierer fra kommune til kommune, men skal fungere som en rettesnor i slike saker som dette. Dette er et beløp du har krav på å beholde(som skal dekke utgifter til livsopphold, bortsett fra bolig og barnebidrag). Så dersom du har for eks har lønnstrekk så har du krav på å få dette justert slik at du sitter igjen med livsopphold + utgifter til husleie. Dette var for meg en real oppvekker. Eg levde på mindre enn dette i en periode. Personlig psyke fikk seg en boost når eg lærte dette og fikk justert lønnstrekk. Eg fikk et pusterom. Eg ble ikke rik, men eg fikk penger til å leve normalt(nøkternt) for. Men husk at namsmannen og statens innkrevingssentral ikke har oversikt over din personlige økonomi. Så når de sender ny utleggsbegjæring til deg er du nødt til å informere de om dette slik at de kun trekker de som er til overs etter at du har til livsopphold + tak over hodet. Kvitt deg med alle unødvendige utgifter. Eksempel er dyre TV-abonnement, nedbetaling av mobiltelefon, medlemskap du ikke trenger(skikort, skytterlag, osv osv). Dette er små beløp som utgjør ganske mye, og som du må nedprioritere til du får bedre råd. Deretter, prioritet nummer 2, er å ta kontrollen på din egen postkasse. Eg hadde postkasseskrekk og tok ofte med meg en plastpose som eg dyttet brev med vindu i rett i posen. Når posen var full ble den gjemt i et skap og ny pose ble påbegynt. Eg vet hvordan det føles, men nå i ettertid vet eg også at dette er en ond sirkel som du er nødt til å bli kvitt. Du kan få en regning på 69 kr som ikke blir åpnet. For eks bompengepassering. Men siden den ikke blir åpnet, eller betalt, vokser den i løpet av få måneder til tusenlappen, og deretter bygger deg på seg(been there, done that). Når du tenker deg om er det latterlig. 69 kr? Men samtidig, du såg den jo ikke før den ble flere hundre ganger større, og da ble det et reelt problem å betale. Så du er nødt til å åpne disse konvoluttene. Om ikke annet så får å se at det ikke er noe nytt du ikke kom på som du kan betale før det blir en sak ut av det(og som bare blir en del av problemet). Om du har muligheten for det så få en god kompis eller venninne(eller familiemedlem) til å åpne brevene for deg. Både de du har fått til nå(og gjemt i skapet) og de som kommer fremover. Samle de sammen de som kommer fremover og så tar dere en halvtime hver søndag og åpner disse sammen. Om du klarer det alene er det flott, om ikke så skal du ikke være redd for å prate med noen om det. Men brevene må åpnes! Så, til prioritet nummer 3, oversikt. Alene eller med noen, åpne opp alle brevene du har fått og lag ei liste med alle sakene du har. I listen fører du opp saksnummer, hvem du skylder penger til, når kravet opprinnelig er i fra, hvilket inkassoselskap det er snakk om, hvor mye kravet opprinnelig var på og hvor mye du skylder i dag. På den måten kan du raskt summere opp hvor mye du opprinnelig skyldte kreditorene, og hvor mye sakene har vokst. Å se dette tallet gjorde noe med meg. Det fikk meg til å innse at å ignorere problemet er DYRT. På kun saksomkostninger kunne eg ha levd godt og kjøpt meg mye eg ønsket meg. På rentene kunne eg nesten ha kjøpt meg ny bil(som var sårt nødvendig). Resultatet av oversikten kombinert med et budsjett gir deg kontroll. Du vet hvor mye penger du tjener, hvor mye du har i utgifter pr måned og hvor mye du skylder totalt sett. Dette gjør ikke at du blir gjeldsfri, men det gir deg valgmuligheter. For det første så har du en oversikt som viser deg en del tullete småsaker. Om du har penger til overs en måned, får feriepenger, halv skatt i desember eller utbetalt en bonus, så kan du kvitte deg med mange slike saker fort. Få de bort. Eg er sikker på at du har flere slike liggende i bunken din. Bli kvitt de. Om du har 30 saker så klarer du sikkert å få redusert de til 20 bare på slike enkle ting. Og siden du nå har kontrollen på pengeflyten(siden det var det første du gjorde) så vet du også at det ikke kommer flere. Eg kan komme med flere tips senere, men eg anbefaler deg på det sterkeste å få på plass budsjett(kontroll på pengene), kontroll på postkassen og oversikt over gjelden. Dette bør du begynne med i dag. Nå. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå