Gå til innhold

Nokia-sjef hevder Android lever farlig

Anbefalte innlegg

Til statistikken du viser til så utgjør det VELDIG stor forskjell på om tallene er Globale, for Europa, eller annet spesifisert område.

Nokia hadde knapt noe salg å snakke om i hele Amerika, og ihvertfall IKKE når det gjalt smartmobiler. Det er primært i Asia og Europa at Nokia er STORE(eller skal vi si VAR store) på smartmobilmarkedet, MEN at markedet ved hjelp av brukere gav sterke signaler til at de ikke lengre ønsket Nokia, da de aldri klarte å lage bra telefoner med kombinasjonen Symbian og touchskjerm. Du har helt rett i at ved tidspunktet hvor WP7 ble valgt var ikke Nokia in bigtrouble med markedsandel, men alle analyser viste at DET ville de bli om de fortsatte. At de da tar steget ut og satser på WP7 er da å tolkes som en redning på smartmobilmarkedet, JO!

At det til NÅ ikke GLOBALT går super strålende med WP er som alle kjenner til grunnet mangel på funksjoner i ALLE markeder.. DET igjen fører til at produsenter, som eksempelvis Samsung, i de markedene hvor WP7 ikke er komplett med alle funksjoner IKKE markedsfører disse terminalene, men heller kjører fullt trykk på andre terminaler spesielt Android drevne terminaler, og Bada.

Jeg er helt overbevist over at når alle markeder har tilgang til samme funskjoner/muligheter i en WP, så vil produsentene og teleoperatørene kjøre en annen fokus, en annen markedsføring, en annen prispolitikk på WP. DA vil du se at Nokia IKKE gjorde feil i å satse på WP7 selv om den statistikken din viser negative tall fra februar 2011(når NOKIA/MS samarbeidet ble lansert).

Det at Google/Android nå også har kjøpt Motorola Mobility er med på å hjelpe andre produsenter til å satse mer på andre løsninger(eks. WP, Bada). IKKE det at noen vil kutte ut Android av denne grunn, men ved å bruke f.eks WP vil man kun støttte et OS økonomisk med lisenspenger, og ikke også en konkurrent. :-)

Vi kan godt si at Nokia _var_ store... Da de nå har gått fra #1 på smarttelefoner i verden til #2, passert av Apple og snart (tror jeg, har ikke sett data på en stund) passert av Samsung... Men det er primert i vesten, så de er nok fortsatt #1 i store deler av de fattigere markedene. Men de er under hardt angrep fra kinesiske merker nå, så det er en kraftig redusert #1 også i Nokias tidligere "gode" markeder. Likevel, hvis #1, 2 eller 3 ikke regnes som store, vet jeg ikke hva vi skal si om bittelille Microsoft.

Jeg sa forøvrig ikke at Nokia ikke var i trøbbel når det gjalt markedsandel. Jeg sa de ikke var i trøbbel når det gjaldt salgstall. Jfr. dersom noen selger 1000 kaker i en bitteliten by, og senere selger 1200 kaker i en kjempestor by, så har de tapt markedsandel men å si "salget faller som en stein" blir likevel sånn passe feil.

Mye tyder på at Nokias leder kun bryr seg om å vinne High End i Nord-Amerika, så hvor sterkt de går inn i "the next billion"-strategien sin for S40+Qt, vil tiden vise. Smart-telefoner i Nord-Amerika er et lite marked, målt i antall personer. Personlig tror jeg at Nokia har brukket ryggen sin nå, men det vet vi mer om til neste år. Du kan kalle det "negative tall", men Nokias verdi er altså halvert på et halvt år.

Såframt ikke Microsoft kjøper Nokia, stemmer ellers ditt resonnement angående Google/Motorola. Jeg tror Google nå lider under fristelsen av å få samme type kontroll over alle ledd som Apple har, og det er derfor usikkert hvor stor, om noen, bakdel andre som lager Android-telefoner kommer til å ha i framtiden.

Edit:

Jeg tror naturligvis også Microsoft misunner Apples kontroll i telefonmarkedet. Her møter de nok seg selv i døra siden deres suksess på operativsystemer har vært avhengig av deres brede hardwarestøtte. Men at de er frustrert med HTC, Samsung med flere når disse ikke velger å lage/selge de telefonene Microsoft ønsker, er jeg ganske sikker på. Microsoft har vel sånn ca. sju generasjoner med smarttelefon-OS nå, og det uten å ha noe igjen for alt arbeidet. Det vil ikke være merkelig om de ville ønske seg å sikre at i alle fall én produsent faktisk konsentrerer seg om Windows. Så lenge Microsoft ikke tror Elops posisjon er i fare, "trenger" de ikke kjøpe Nokia, men med en gang Nokia vurderer å kaste lederen og Windows Phone-strategien, er det en viss fare for at Microsoft ikke klarer sitte på hendene sine lengre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...