Gå til innhold

Nokia-sjef hevder Android lever farlig

Anbefalte innlegg

Spennende.. Beste Nokia telefonen jeg har hatt, og for den saks skyld beste telefone jeg noen sinne har hatt (kun til å ringe med), er nokia 8310, har den enda og den er helt vannvittig på standby, tale tid og samtale kvalitet.. Dog, å kun kunne ringe, sende sms'er og høre på middelmådig radio er ikke nok.. Har en N97 liggende og slenge, helt grei telefon, små treg, masse applikasjoner, men dårlig standby og brukstid (med mye tale som jeg har så må den lades hver kveld).. Har en Xperia X10 liggende, bedre telefon enn N97, men lite arbeidsminne gjør den som regel like treg (til tider) som N97.. Og kjører på en SGS2 nå, og det er andre boller.. Lader den 2-3 ganger i uka (med mindre jeg spiller mye en dag, da må den lades på kvelden) selv med mye wifi/3g surfing og mye tale.

Vi trenger Nokia med et alternativ til Android, N9 virker veldig spennende, bare synd de sparer på ting og tang... Meego virker veldig spennende..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende.. Beste Nokia telefonen jeg har hatt, og for den saks skyld beste telefone jeg noen sinne har hatt (kun til å ringe med), er nokia 8310, har den enda og den er helt vannvittig på standby, tale tid og samtale kvalitet.. Dog, å kun kunne ringe, sende sms'er og høre på middelmådig radio er ikke nok.. Har en N97 liggende og slenge, helt grei telefon, små treg, masse applikasjoner, men dårlig standby og brukstid (med mye tale som jeg har så må den lades hver kveld).. Har en Xperia X10 liggende, bedre telefon enn N97, men lite arbeidsminne gjør den som regel like treg (til tider) som N97.. Og kjører på en SGS2 nå, og det er andre boller.. Lader den 2-3 ganger i uka (med mindre jeg spiller mye en dag, da må den lades på kvelden) selv med mye wifi/3g surfing og mye tale.

Vi trenger Nokia med et alternativ til Android, N9 virker veldig spennende, bare synd de sparer på ting og tang... Meego virker veldig spennende..

Batterikapasitet har nok gjennomgått en viss utvikling siden 8310 var på markedet ;) Men det stemmer nok att den var god på dette området den gang..

Min N8 lader jeg ca hver 4 dag, kommer litt ann på hvor mye jeg bruker den, men syns ikke det er ille med tanke på størrelse på skjerm og att WLAN er aktivert hele tiden :)

Når det gjelder N9 tror jeg det er en super mobil, blir spennende å se første test av den :)

Er storfornøyd med min N8 på alle måter, den har ALT en moderne mobil trenger idag (bortsett fra NFC da)...

Er forøvrig ikke rart att den selger så godt som den gjør for tiden (5`te mest solgte mobil sist jeg så). Jeg tror nok ikke N9 kommer til å selge så bra, men det er også en mobil laget for en mindre kjøpegruppe.

Men pris og kamerakvalitet vil nok ha stor innvirkning på det, om N9 greier å matche N8 på multimedia generellt og kamera tror jeg den har en lys fremtid :)

Lenke til kommentar

Får håpe Nokia får suksess med sine W7-mobiler. Jeg er helt sikker på at Androidtoget kommer til å fortsette med samme kurs og fart.

Det er vel egentlig Apple som bør frykte visjonen i krystallkula de kommende årene.

Når det gjelder batteritid og Android, så er det mye forskjellig ute og går. Hvis man ikke starter opp alle funksjonene, så holder hvertfall batteriet mye lengre.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Overgangen fra symbian til windows phone vil jeg ikke si er å leve farlig.. Hvertfall når man ser åssen symbian ble på slutten/ i dag.. Velge android ville selvsagt vært ett trygge valg.. Men det så/ser ganske mørkt ut for symbian.

Sammenlign tørre fakta, salgstallene på Symbian før/etter februar 2011.

Jeg tror du vil finne at:

1) Symbian ØKTE antall solgte enheter helt fram til Elopgate.

2) Symbian har aldri hatt større omsetning i antall solgte enheter enn de hadde i 2010.

3) Mer eller mindre på dagen fra 11. februar (WP-strategien) fikk omsetningen seg en kraftig knekk. Ikke fordi sluttbrukerene ble redd for å kjøpe dødsdømte Symbian, men fordi retail ble redd for å ta inn dødsdømte Symbian.

Dette på tross av at alle tek-blogger hadde meldt Symbians død i mange år. Amerikanske tek-blogger ser på en smal nisje, mens Nokia har hatt solid fotfeste i bredden utenfor.

Sammenlign så Nokias verdi på børsen før 9. februar (internmemo-lekasjen) med i dag.

På et tidspunkt der alle analytikere trodde at Symbian var dødende og at Nokia ikke tok det alvorlig, at Nokia ikke klarte å komme opp med en god strategi, lå markedsverdien på aksjen til Nokia på ca. 12 dollar. ETTER at Nokia annonserte en ny strategi, falt aksjeverdien som en stein, etterhvert ned i fem dollar. Med andre ord, analytikerene mener at Nokia valgte en DÅRLIGERE strategi enn å langsomt dø.

Og vi ser jo hvorfor, hvis penger er livsblodet til et konsern, så har Nokia nå kuttet over sin egen hovedpulsåre. En langsom død der Nokia kunne fortsatt å holde liv i et stadig mer slitende Symbian i minst fem år til ville generert mye mer penger for Nokias eiere enn det raske selvmordet vi nå bevitner.

Jeg sier ikke at Symbian er et godt operativsystem. Har faktisk aldri brukt det. Men jeg sier at fram til siste kvartal i fjor var det ingen andre operativsystem som solgte like mange enheter, og jeg sier at de solgte flere enheter i 2010 enn de gjorde i 2009. Symbian var slett ikke i så umiddelbar trøbbel som hele Nokia er nå.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg orker ikke gå inn på MeeGo i detalj nå, jeg blir bare deppa.

La meg si det sånn, jeg har kjørt på Android siden Maemo-telefonen min ble ødelagt, og for å si det veldig banalt:

ZTE Blade er en smarttelefon.

Nokia N900 / Maemo 6 er en fullgod palmtop PC.

N900'n er bedre enn Cyanogenmod på multitasking, task switching, SIP- og Skype-integrering, pakkemanageren har et betydelig bedre søk enn Market, jeg har knapt kommet over et program som hadde plagsomt reklamebanner, skjermtastaturet og ordboken var bedre enn default i Cyanogenmod, og selv om det var andre mangler med telefoni-funksjonaliteten så synes i alle fall jeg at telefonboka og in-call GUI er bedre på min pensjonerte N900 enn på min Blade m/ Cyanogenmod (Gingerbread 2.3.4)

Det er bare vrøvl at det finnes mer programvare til Android. Det finnes flere APPS til Android, men det finnes utallige flere Applikasjoner til ARM/Linux. Hvis dere ikke vet forskjellen på 'Apps' og Applikasjoner, vil dere garantert være mest fornøyd med Android, men dersom dere skjønner hva jeg sier, vil dere forstå hvorfor Maemo a la 2010 et mye kraftigere verktøy enn Android a la 2011.

Maemo 6 var ikke et perfekt operativsystem, og det hadde mange mangler. Det manglet til og med en god del basic-funksjonalitet - selv om disse tingene etterhvert ble løst gjennom 3.parts programvare. Det er ikke rart at Maemo 6 hadde mangler, siden N900 er Maemo's ekvivalent til Google's DevPhone. Et første forsøk med et begrenset markedsutslipp. Jeg vil grine når jeg tenker på hva Nokia kunne fått til med MeeGo dersom de bare hadde villet.

Android er heller ikke noe perfekt operativsystem, men det er unektelig finere værgadgets på systemet. Det er mange ting Android er mye bedre på enn Maemo også, selv om jeg ikke nevner dem (siden dette unektelig er et innlegg til forsvar for MeeGo&Maemo). Færre fullverdige Office-pakker som er portert til Android, da.

Ser mange som mener MeeGo og Maemo er dårlig fordi Nokia lagde det. De som er glade i Maemo synes det er bra på tross av at det var Nokia som lagde det. Det finnes vel ikke en eneste Symbian-fan i talk.maemo.org, og ikke mange Nokia apologists heller. Bare en rekke linux-huer som er overrasket over at Nokia ville sette fyr på seg selv. Ja, markedsandelen falt som en stein. Fordi markedet økte og andre hadde større effekt av det. De solgte flere telefoner enn noen gang, og de drev med overskudd.

Not any more.

Jeg er på Android-plattformen nå, og jeg har håp for platformen. Det beste med Android-platformen er at Google har hatt himla kraftig momentum på platformen fra starten av. Men folk som ikke ser at rammeverket bak Maemo og MeeGo er laget for å være et kraftigere verktøy enn Androids java-sandkasse, de har faktisk ikke skjønt så mye som de tror.

Lenke til kommentar

En mobil er mye mer enn personlig eller firmamobli, det er ja takk begge deler, og de fleste gir deng i om det er en mobil som fungerer spesielt godt til spesialle bedriftsrelaterte oppgaver hvis den ikke er god på alt annet. Spesielt når slike "firmamobiler" i bunn og grunn ikke er veldig mye bedre.

Dette er mye av grunen til at Symbian sliter. Folk vill ha på jobb det som er kult privat.

Selv hadde jeg en helt ny Symbiantelefon noen måneder rett før jul, men skiftet til en WP7 mobil etter jul, og jeg tror nok at valget om å gå over til WP7 er fornuftig da dette på de aller fleste områder er et bedre OS enn Symbian. Før det har jeg brukt både iPhone/Pad og andriod. De hadde en del andre valg, men i bunn og grunn ville disse trolig blitt for spesielt interiserte, hvilket ikke er lønnsom firmapolitikk. Nokia og de andre involverte hadde trolig ikke klart å konkurert med de etablerte systmene som finnes i dag. Med MS i ryggen, og WP7 som faktsik er et knakende godt OS, har de faktisk en sjanse.

Nå er det ikke så veldig aktuelt her hjemme før full lansering, men når det skjer tror jeg vi får stadig flere enheter her til lands. Personlig angrer jeg ikke på valget av WP7.

Lenke til kommentar
Nokia og de andre involverte hadde trolig ikke klart å konkurert med de etablerte systmene som finnes i dag. Med MS i ryggen, og WP7 som faktsik er et knakende godt OS, har de faktisk en sjanse.

Det er flott at du har funnet et OS som du liker. Men nå er faktisk det sånn at det du sier er ikke i samsvar med salgstallene. Windows Phone 7 selger dårligere enn Windows Mobile gjorde. Det er helt legitimt å sette spørsmålstegn med Nokias strategivalg. Det gagner Microsoft, ikke Nokia.

Se her:

110811_gartner_02.png?w=497&h=253

Android gjør det fantastisk. Helt utrolig, faktisk. Windows Phone gjør det ikke fantastisk. Symbian stuper (i andel, noe ned i antall enheter), men skal fortsette å stupe en stund før de selger like dårlig som Windows Phone 7.

Ellers er det interessant å merke seg at Android ser ut til å selge fire++ ganger flere telefoner nesten uten at det går ut over noen av konkurrentene. Selv RIM, som er katastrofe-erklært, solgte flere telefoner i Q2 2011 enn i 2010... De eneste som taper i antall solgte enheter er Symbian (selvforskyldt), "others", og Microsoft.

Selv Bada ser ut til å ha passert Windows Phone. Bada. BADA.

Kilde: http://macdailynews.com/2011/08/11/gartner-apples-share-of-mobile-market-grew-91-in-q211/

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Det er litt morsomt å lese hva nokiafansen skriver for tiden. Hardware er ikke så nøye lenger, så lenge batteritiden er bra... Vel, den gangen Nokia ble genierklært, så hadde de telefoner som ikke holdt dagen ut ved normal bruk. Etter min mening, så har Nokia aldri hatt "kongen på haugen" telefoner. De har hatt telefoner med bra specs på papiret, men i praksis var telefonene fulle av bugs og ustabil hw. Nokia får akkurat som fortjent, og etter min mening er det på høy tid. Nokia har vært lovpriset her på amobil, til manges fortvlelse og ergrelse. Wp7 blir garantert et sjumils steg frem for Nokia, men android og ios er milevis foran...

Lenke til kommentar

...Det er flott at du har funnet deg et OS du ikke liker, men nå er det altså ingen som kjøper WP7-telefoner, mens det fortsatt er mange som kjøper Nokia-telefoner. På tross av det de har av bugs og ustabil hw, kritiker-hatet OS og manglende evne til å få innovasjonen ut av R&D og inn i produktene, så vil folk altså heller ha Nokia-telefoner enn Microsoft-telefoner.

Faktisk vil de ha hva som helst annet enn Microsoft-telefoner.

Lenke til kommentar

...Det er flott at du har funnet deg et OS du ikke liker, men nå er det altså ingen som kjøper WP7-telefoner, mens det fortsatt er mange som kjøper Nokia-telefoner. På tross av det de har av bugs og ustabil hw, kritiker-hatet OS og manglende evne til å få innovasjonen ut av R&D og inn i produktene, så vil folk altså heller ha Nokia-telefoner enn Microsoft-telefoner.

Faktisk vil de ha hva som helst annet enn Microsoft-telefoner.

Folk kjøper Nokia av gammel vane... De vil fortsette å kjøpe Nokia av gammel vane når de kommer med WP7 telefoner. Om de vil komme til å kapre nye kunder, ja det vil tiden vise...

Lenke til kommentar

Morsomt, dette fikk jeg opp som første treff på has been (uten anførselstegn):

has-been - Wiktionary

en.wiktionary.org/wiki/has-been - Cached

I think Apple Computer is a has-been. 2009, William Shatner, Up Till Now: The Autobiography, page 338. Is it better to never be than to be and eventually ...

Pronunciation - Noun - Usage notes - Anagrams

Et relevant men feilaktig sitat.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

tommyb; Det virker som du later som du vet hva du prater om, men samtidig så viser du det motsatte..

Det er jo flere faktorer som teller inn på statistikken din, men først og fremst er det jo viktig å høre for HVILKET område den OS kvartals statistikken gjelder for. Det er jo ikke å legge skjul på at antall solgte WP7 terminaler selvsagt i norge vil være labert siden OS'et ennå ikke er lansert med alle funksjoner her. Hvilket forøvrig også gjelder i mange andre land. I england derimot selges det veldig mye WP7(jeg har bare noen eldre artikler å vise til her, og ingen sånn "fin" stistikk som du viser. Men fakta er at Android er på MAAAANGE terminaler, som har bar specs og som VIRKELIG markedsføres HARDT fra de ulike produsentene, samt at teleoperatørene kjører bra med billige kampanjeløsninger med abb på mange Android terminaler. iOS har også mye trykk blandt mange "wannebe's"og de somikke har større krav. Det er jo ikke å putte under en stol at selv Samsung har MYE større trykk, og faktisk bedre utvalg av terminaler med Bada enn med WP7. Jeg kan fortsette slik med flere eksempler, men du skjønner nok hva jeg mener. Når Nokia nå satser på WP7 istedet for Symbian så skyldes det at de har fått med seg at de mistet mer og mer marked, og at de ved å fortsette å være sta og prøve å få Symbian til å tilfredstille touchtelefonmarkedet, privat og businessmarkedet ville tapt. Kanskje ikke iår, men pilen pekte bare nedover. Ved å gå over til WP7 vil de kapre tilbake mange Nokiafans, men også mange Windowsfans, og ikke minst firmaer som er avhengig av sikkerheten som ligger i en WP. Mange fimaer tillater IKKE iOS eller Android inn i sitt intranett f.eks. fordi det ikke er sikkert nok.

Jeg vet ikke hvor du har oppholdt deg i universet, men det er jo en veldig kjent sak at Nokia har ligget VELDIG langt fremme og tidlig ute med GOD hardware, OG har hatt mange TOPPmodeller. Var ikke mange som kunne måle seg med Nokia N95 når den kom f.eks.

Nokia og Microsoft sitt samarbeide er både SUNT for konkurransen bla OS, men også et skikkelig sjakktrekk for både Nokia og MS, det hersker det ingen tvil om, og jeg er overbevist om at når Nokia kommer med sine WP7 terminaler, på norsk i norge, og får pushet dem ut til forhandlere med IMEI-støtte så vil den statistikken din vise noe helt annet når Nokia/WP7 har fått ett par år på seg, slik som de øvrige konkurrentene hadde når din statistikk ble laget.

Flere her, om jeg ikke hsuker feil, deriblandt tommyb som uttaler seg om WP7 men samtidig inrømmer å ikke ha prøvd det.. DA er det bedre å la vær å svømme over med kommentarer på denne artikkelen...

Bare hør på han her som sier at han igjennom jobben sin ble "påtvunget" WP7, og er storfornøyd! Man skal ikke lengre sammenligne WP7, med f.eks Windows Mobile 6.x DET trodde jeg alle visste nå..

JEG bruker Android selv(har testet WP7), og så fort de kommer med bra hardware, norsk OS og de samme mulighetene på funksjonene som i USA til en overkommelig pris så er jeg absolutt IKKE i tvil om hva jeg skal kjøpe.. JEG har leeenge hatt lyst på en WP7, men ventet noe siden jeg ikke trenger den i jobb, og vil ha Marketplase, Zune og XboxLive funksjonene til å funke..

BTW. APPS er slangutrykk for APPLIKASJONER, så det eksisterer INGEN forskjell i de ordene... At iOS og Android har en masse møkka-apps er det ingen som tviler på, men det er også endel bra der. Eller en del morsomme(eks. Angry Birds), om de har 100.000 apps, eller 30.000 er uvesentlig, så lenge de har aktuelle og brukanes apps. Ikke bare masse tull og piss, som f.eks det finnes til Android, siden alt er åpent og fritt der..(faktisk mer og mer virusapps er kommet til Android i det siste..)..

Sorry, dette ble et litt lengre innlegg enn først tenkt. MEN jeg ble så oppgitt over alle pessimistiske kommentarer over det som egentlig er en gladsak(at Nokia skal satse på WP7)..

Ha en fortsatt fin høst med mange nyheter på mobilfronten.. :-)))

Lenke til kommentar

Nokia er størst, men da du skrev mes up to date enheter, falt jeg ut...

Med wp7 kan nok den retorikken bli mer sann, men pr. i dag ligger de langt etter.

Nokia selger nok absolutt mest i billigsegmentet, men salget er synkende så jeg skjønner godt at Nokia er bekymret.

Lenke til kommentar

Nokia er størst, men da du skrev mes up to date enheter, falt jeg ut...

Med wp7 kan nok den retorikken bli mer sann, men pr. i dag ligger de langt etter.

Nokia selger nok absolutt mest i billigsegmentet, men salget er synkende så jeg skjønner godt at Nokia er bekymret.

Det er riktig att en veldig stor del av Nokia`s mobiler er billigmobiler og primitive uten avanserte funksjoner, men de toppmodellene Nokia har er blant de beste på teknologi etc. Der kjører Nokia som en markedsleder, var det jeg mente ;)

Men uansett, poenget mitt var att jeg syns Nokia syter og klager vell mye.. De har selvsagt sine grunner til det og, men de er en megastor kjempe i mobilmarkedet uansett hvordan man snur på det...

Lenke til kommentar

tommyb; Det virker som du later som du vet hva du prater om, men samtidig så viser du det motsatte..

Det er jo flere faktorer som teller inn på statistikken din, men først og fremst er det jo viktig å høre for HVILKET område den OS kvartals statistikken gjelder for. (... masse synsing ...)

Nokia og Microsoft sitt samarbeide er både SUNT for konkurransen bla OS, men også et skikkelig sjakktrekk for både Nokia og MS, det hersker det ingen tvil om, og jeg er overbevist om at når Nokia kommer med sine WP7 terminaler, på norsk i norge, og får pushet dem ut til forhandlere med IMEI-støtte så vil den statistikken din vise noe helt annet når Nokia/WP7 har fått ett par år på seg, slik som de øvrige konkurrentene hadde når din statistikk ble laget.

Flere her, om jeg ikke hsuker feil, deriblandt tommyb som uttaler seg om WP7 men samtidig inrømmer å ikke ha prøvd det.. DA er det bedre å la vær å svømme over med kommentarer på denne artikkelen...

Det er én ting som teller inn på statistikken "min": antall solgte enheter i en begrenset tidsperiode, sammenlignet over to år. Område: globalt.

Og så vil jeg gjerne påpeke at statistikken ikke er "min", jeg har ingenting å tjene på om Nokia selger bra eller dårlig, jeg er bare interessert i tall og tallene taler for seg selv.

Det er faktisk helt irrelevant hvilke, om noen, OS jeg har prøvd. Jeg hadde forøvrig Windows-telefon før Maemo-telefonen min, men som sagt er det helt irrelevant.

Det eneste jeg kommenterer er at alle som påstår at Nokia hadde salgsproblemer som skal løses med Windows Phone er helt bak mål, og det dokumenterer jeg med salgstall.

Salgstallene her er GLOBALE. På VERDENSBASIS selger Microsoft nå halvparten så mange telefonlisenser som de gjorde med Windows Mobile. Så da kan du "synes" at de selger bra i Storbritannia så mye du bare vil. Samtidig så økte altså Symbian sine salg i en periode der alle UTEN BAKGRUNN I SALGSTALL påsto at Nokia-salgene droppet som en stein. Nei, salgstallene droppet ikke som en stein, de økte. Markedsandelen droppet som en stein. Hvorfor? Fordi det ble solgt 50 millioner flere smarttelefoner i kvartalet, og av dem var nesten alle Android.

Jeg har ikke sagt et dugg om at Windows Phone har lykkelige eller ulykkelige brukere, jeg sier ikke at Nokia ville fortsatt å være #1 på å selge telefoner, å fortelle meg at Symbian er bæsj og Windows Phone er diamanter er helt irrelevant.

Symbian solgte bedre enn alle andre operativsystem i verden fram til nylig. Android er det eneste operativsystemet som virkelig vokser kraftig, mens iOS og Bada vokser noe. Og gjennom alt dette, har Windows Phone salget gått ned.

Dere kan rangere operativsystemene etter hva som er best som dere vil, det skal jeg ikke blande meg inn i. Men get your facts right: Symbian solgte aldri dårlig. Symbian solgte som hakka møkk helt til Nokia sa de skulle avlive det. Og Windows Phone ser på ingen måte ut til å kunne erstatte det. Det skal det jo heller ikke, på store deler av segmentet er det meninga S40 skal ta over for Symbian. Det er bare på topp de skal selge Windows Phone - telefoner.

Og om Nokia greier å selge Windows Phone telefoner, er de altså det første firmaet som klarer det. Ikke det første firmaet som har prøvd.

Det er greit at dere tror Nokia kan klare dette. Jeg tror ikke Nokia kan klare det, og det er bare synsing når jeg tror, også. Men jeg påpeker at heller ikke analytikerene tror Nokia kan klare det, og derfor har verdien av Nokia blitt halvert siden Symbians død ble annonsert.

Dette er bare tall, og jeg har ikke påstått jeg vet noe om hva som ligger bak det. For all del, fortell meg at jeg ikke har peil, jeg driter i det. Men når dere SYNSER og drar inn personlige anekdoter mot SALGSTALL, blir det litt som bibelen mot arkeologer.

Hadde noen sagt "ja, jeg ser at Nokia faktisk solgte bra mange telefoner, men Symbian var likevel dårlig og de kunne nok ikke fortsatt å selge mange telefoner", ville jeg gitt dem helt rett i det. Men når folk sier Nokia var i major trouble og å gjøre dette var skikkelig lurt, da skal de ikke forbli uimotsagt.

Det er bedre å selge 100 millioner Symbian-telefoner og tjene 1 mrd, enn å selge 1.9 millioner Windows-telefoner, og gå dundrende konkurs. Uavhengig av hvilket OS som er best.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

BTW. APPS er slangutrykk for APPLIKASJONER, så det eksisterer INGEN forskjell i de ordene...

Der understreket du forøvrig at du ikke tok poenget i det innlegget i det hele tatt. D'oh, er apps applikasjoner? :roll: Da sier jeg jo som jeg sa, bra at du valgte Android og ikke Maemo. Joda, det eksisterer forskjell i de to ordene, f.eks. antall bokstaver, bruk av slang eller ikke, kontekst og ja, det betyr en forskjell når man snakker om programvare.

Hint: Begrepet 'app' brukes som regel i en annen setting enn 'applikasjon'. Hvis to personer forteller at de 1) 'lever av å lage apps', og 2) 'jobber som applikasjonsutvikler', så sier jo de det samme, men på to forskjellige språk. Figure out the difference.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

tommyb: Figure out the differense... hehehe.. Til DET inlegget der finnes det bare EN kommentar; , Dohh... hehehe..

Til statistikken du viser til så utgjør det VELDIG stor forskjell på om tallene er Globale, for Europa, eller annet spesifisert område.

Nokia hadde knapt noe salg å snakke om i hele Amerika, og ihvertfall IKKE når det gjalt smartmobiler. Det er primært i Asia og Europa at Nokia er STORE(eller skal vi si VAR store) på smartmobilmarkedet, MEN at markedet ved hjelp av brukere gav sterke signaler til at de ikke lengre ønsket Nokia, da de aldri klarte å lage bra telefoner med kombinasjonen Symbian og touchskjerm. Du har helt rett i at ved tidspunktet hvor WP7 ble valgt var ikke Nokia in bigtrouble med markedsandel, men alle analyser viste at DET ville de bli om de fortsatte. At de da tar steget ut og satser på WP7 er da å tolkes som en redning på smartmobilmarkedet, JO!

At det til NÅ ikke GLOBALT går super strålende med WP er som alle kjenner til grunnet mangel på funksjoner i ALLE markeder.. DET igjen fører til at produsenter, som eksempelvis Samsung, i de markedene hvor WP7 ikke er komplett med alle funksjoner IKKE markedsfører disse terminalene, men heller kjører fullt trykk på andre terminaler spesielt Android drevne terminaler, og Bada.

Jeg er helt overbevist over at når alle markeder har tilgang til samme funskjoner/muligheter i en WP, så vil produsentene og teleoperatørene kjøre en annen fokus, en annen markedsføring, en annen prispolitikk på WP. DA vil du se at Nokia IKKE gjorde feil i å satse på WP7 selv om den statistikken din viser negative tall fra februar 2011(når NOKIA/MS samarbeidet ble lansert).

Det at Google/Android nå også har kjøpt Motorola Mobility er med på å hjelpe andre produsenter til å satse mer på andre løsninger(eks. WP, Bada). IKKE det at noen vil kutte ut Android av denne grunn, men ved å bruke f.eks WP vil man kun støttte et OS økonomisk med lisenspenger, og ikke også en konkurrent. :-)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...