Gjest medlem-82119 Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Er på flyttefot snart, og skal flytte inn i hus med altibox. Har en gammel router som ikke støtter IPv6 eller N-nettverk, og har heller ikke muligheten til å bruke printer tilkoblet den. Ser derfor etter en rask og stabil router som man kan plugge en printer til en usb port i, og som støtter IPv6 og N-nettverk og som har det som trengs de neste årene. Har forøvrig hørt at altibox har innebygget trådløs router? Har de da også mulighet til å plugge til printer direkte? Har best erfaring med linksys, og var inne på siden dems og tittet litt. Selv toppmodeller som E4200 støttet kun lagring/NAS på usb, men det var mulig det kom firmware etterhvert som støttet printer tilkobling. Noe jeg må tenke på i forbindelse med å knytte slike løsninger på altibox? Nettverket skal hovedsakelig bli brukt av gjester med laptop, mobiltelefoner og nettbrett samt nevnte printer. Egne pcer og laptoper planlegges plugget til kablet nettverk. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 det finnes også eldre altibox hjemmesentraler som ikke har trådløst. Komplett har en router som heter tp-link tl1043nd eller noe sånt. Denne støtter ikke printer, Men om du flasher den med dd-wrt firmware så får du en usb printer option på den. Den har også gbit wan og lan og 300mbit n trådløst. Du skal heller ikke se bort ifra at den linksysen også kan flashes med dd-wrt Men om du får den funksjonen på den også, aner jeg ikke. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Routeren jeg bruker idag, en linksys wrt54gx, har de vanlige 4 ethernet portene. Jeg bruker dem til å sette den opp, og plugges noe til tennes lys som de skal men man får ikke kontakt. Har forsøkt å bruke både blurayspilelr og en pinell ip radio via de portene, men får ikke kontakt med mindre jeg plugger til rett i modemet. Har sett i oppsettet uten å finne noe valg på om de skal slås av eller på, det virker bare som om de ikke støtter det. Mange routere har usb port, men de fleste støtter kun tilkobling av harddisker og eventuelt webkamera i enkelte tilfeller. Er ikke så veldig glad i å flashe med uorginal firmware, men ser at linksys e4200 muligens kommer med printerstøtte i neste firmware. Ser også det oppgis oppsett via web må endel routere nå, i tillegg til software. Regner med man fortsatt kan plugge den til nettverksporten og gå inn i menyene via nettleseren. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Jeg har ihvertfall den TP-Link routeren jeg nevnte i forrige post.. og har flashet den med DD-WRT, og det gikk fint Jeg hadde et håp om å kunne koble den trådløst opp mot huseier sitt WLAN (som er koblet til altibox), og vidresende dette med eget nettverksnavn på trådløst og via kabel (dette gikk med Linksys wrt54g, men var ikke støttet i denne dd-wrt versjonen..) Det jeg endte opp med var å splitte nettverskkabelen som går i leiligheten her, sånn at den sender både nett og tv i samme kabel Og da flashet jeg også TP-Link routeren tilbake til original firmware. Oppsettet her i huset er: Altibox sentral ---> Huseiers router ---> min router. Hver router er satt opp med egen SSID, og forskjellige sikkerhetstyper (han kjører kun macfilter, mens jeg kjører WPA2). Dette fungerer veldig bra, bortsett fra at jeg sliter litt med noen porter.. men skal høre med huseier om routeren hans har noe DMZ innstillinger, sånn at han kan åpne alle porter mot min router Men hvordan er det koblet hos deg, og hvordan er router satt opp?? Her er ihvertfall altibox sentralen koblet i WAN porten på hans router, og port 1 på hans router er koblet i WAN porten på min. Hvordan hans router er satt opp, aner jeg ikke.. men regner med at den er satt opp med dynamisk ip på wan porten. Her får jeg ihvertfall kontakt samme om jeg kobler noe inn i hans router eller min, eller via mitt trådløse nett Lenke til kommentar
rillto Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Jeg har ihvertfall den TP-Link routeren jeg nevnte i forrige post.. og har flashet den med DD-WRT, og det gikk fint Jeg hadde et håp om å kunne koble den trådløst opp mot huseier sitt WLAN (som er koblet til altibox), og vidresende dette med eget nettverksnavn på trådløst og via kabel (dette gikk med Linksys wrt54g, men var ikke støttet i denne dd-wrt versjonen..) Det jeg endte opp med var å splitte nettverskkabelen som går i leiligheten her, sånn at den sender både nett og tv i samme kabel Og da flashet jeg også TP-Link routeren tilbake til original firmware. Oppsettet her i huset er: Altibox sentral ---> Huseiers router ---> min router. Hver router er satt opp med egen SSID, og forskjellige sikkerhetstyper (han kjører kun macfilter, mens jeg kjører WPA2). Dette fungerer veldig bra, bortsett fra at jeg sliter litt med noen porter.. men skal høre med huseier om routeren hans har noe DMZ innstillinger, sånn at han kan åpne alle porter mot min router Men hvordan er det koblet hos deg, og hvordan er router satt opp?? Her er ihvertfall altibox sentralen koblet i WAN porten på hans router, og port 1 på hans router er koblet i WAN porten på min. Hvordan hans router er satt opp, aner jeg ikke.. men regner med at den er satt opp med dynamisk ip på wan porten. Her får jeg ihvertfall kontakt samme om jeg kobler noe inn i hans router eller min, eller via mitt trådløse nett Bruk en nettverksprinter eller en trådløs printer så kan du glemme usb Endret 21. august 2011 av rillto Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Har vurdert nettverksprinter, men de fleste jeg har sett på er alt i ett med skanner på printer. Det er upraktisk, da jeg jobber på stasjonær. Har også opplevd at tradisjonelle skannere fører til en hvit glassplate etterhvert da lyset i skanneren ser ut til ødelegge glassplaten over tid. Har derfor gått over til LED skanner. Jeg ønsker også prinsipielt å legge pengene i utskriftskvaliteten og ikke nettverksstøtte og jeg vet ikke helt hvordan innebygd nettverk i prntere fungerer i forhold til det som er i gode routere. Alt i ett løsninger har også normalt lavere oppløsning på skannerbiten i forhold til dedikerte skannere. (Har Canon LIDE700F nå). På den annen side så må jeg kanskje redusere kravene for å få den på nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå