MrAvionics Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Etter at jeg kjørte tråsykkel og kom i sammenstøt med en bil der jeg hadde vikeplikt har jeg fått brev fra Politiet. Der står det: Påtaleunnlatelse Påtaleunnlatelsen gjøres betinget av at De i en prøvetid av to -2- år fra idag ikke gjør Dem skjyldig i noen ny straffbar handling. Er vegtrafikkloven paragraf 31 første ledd jf paragraf 3 det er snakk om. Vil dette ha konsekvenser for jobb som flymekaniker/avioniker ? Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Kort sagt: Nei. Det som menes i brevet er at så lenge du holder deg å matta i 2 år og ikke blir tatt for noe straffbart forhold vil du ikke få noen anmerkning på rullebladet:) Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Kilde: store norske leksikon: Betinget påtaleunnlatelse Påtaleunnlatelse etter § 69 kan gjøres betinget av at siktede i en prøvetid på normalt to år ikke forøver ny straffbar handling eller overholder særskilt fastsatte vilkår, f.eks. om totalavhold fra alkohol. Overholdes ikke vilkårene, kan straffesak reises innen 3 måneder etter utløpet av prøvetiden. I praksis gjøres de fleste påtaleunnlatelser i saker om forbrytelse betinget. Slik påtaleunnlatelse anmerkes også i strafferegisteret. Så det vil ikke ha noe å si det da selv om det annmerkes i strafferegisteret. Har hørt at det aldri forsvinner noe der jeg... Lenke til kommentar
reor Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hvis du jobber som statsautorisert flymekaniker eller er fagarbeider bør du informere arbeidsgiver om saken. Mulig at kurs i USA de første 2 årene går fløyten. Hvis du derimot lurer på om du skal utdanne deg til flyteknikker eller er under utdannelse har det ingen betydning da utdannelsestiden er lengre enn de 2 årene uten ny påtaleunlatelse som er avgjørende for rent rulleblad. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Går på første året på flylinjen. Så etter to år har det ingen ting å si ? Er jo ikke akkurat en veldig straffbar handling med å bryte vikeplikten på tråsykkel, hehe... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Siden når har trafikkforseelser endt opp i strafferegisteret? Eller snakker vi om noe mer enn en bulk forårsaket av syklist & sykkel i fart? Lenke til kommentar
reor Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Går på første året på flylinjen. Så etter to år har det ingen ting å si ? Er jo ikke akkurat en veldig straffbar handling med å bryte vikeplikten på tråsykkel, hehe... Tror du kan ta dette rolig så lenge du makter å holde deg på "den rette side av loven" fremover. Du utdanner deg til et yrke hvor rent rulleblad er av betydning. Dette bør du ta høyde for fremover. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Kanskje vi igjen burde minne om retningslinjene for Jussforumet, særlig punktet om at man henviser til de reglene man benytter seg av? En påtaleunnlatelse er en konstatering av at du er skyldig, men at forholdet er av en så bagatellmessig karakter at staten ikke mener det er verdt å trekke deg for retten for det. Hovedregelen er at alle rettslige avgjørelser som innebærer en erkjennelse av eller konstatering av skyld skal dukke opp på en politiattest (det er en "strafferettslig reaksjon", jfr. strafferegistreringsloven § 5, fordi du erklæres skyldig). Det følger av strafferegistreringsloven § 6 første ledd nummer 1 at i en ordinær politiattest skal det ikke tas med påtaleunnlatelse for forseelser. Alle brudd på vegtrafikkloven regnes som forseelse, jfr. vegtrafikkloven § 31 første ledd. Dette forholdet vil derfor ikke fremkomme av en ordinær politiattest. Luftfartstilsynet, som håndterer vandelssjekk og sikkerhetsklarering av luftfartspersonell, krever imidlertid uttømmende attest (med hjemmel i særforskrifter og for søknad om fly- og helikoptersertifikat med egen hjemmel i strafferegistreringsforskriften § 12 nummer 4 bokstav e). Her vil dette forholdet dukke opp. Det vil dog trolig ikke være problematisk - en påtaleunnlatelse for forseelse veier ikke tungt. Vær åpen om det. Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Kilde: Flyfag.no: En uttømmende politiattest omfatter alt som er registrert av strafferettslige forhold fra fylte 15 år. Mange vil sikkert lure på om de har yrkesforbud resten av livet hvis de har anmerkninger på rullebladet, men slik er det heldigvis ikke. Ungdomssynder kan bli tilgitt, også av Luftfartstilsynet som er myndigheten som kontrollerer dette området. Noen rettslige brudd ser imidlertid luftfartsmyndighetene og bransjen på som mer alvorlig på enn andre, for eksempel brudd på narkotikalovgivningen, smugling, datakriminalitet, vold og at du har utført gjentatte strafferettslige forhold. Etter en tids karantene vil du ofte få utstedt/fornyet adgangskort. Hvis du lurer på noe tilknyttet vandelen din Satser på at dette ikke er så farlig da. Skjedde da jeg var 18 år. Og vikeplikt brudd på tråsykkel kan nok ikke være så farlig. Takker for svar. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Du kan legge på brudd på åndsverksloven for bruk av opphavsrettsbeskyttet materiale i avataren din på rullebladet. edit: Typo Endret 18. august 2011 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
MrAvionics Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Hehe, så du mener jeg bør gjerne Nvidia logoen du ? Tror nok nVidia bare er glad for å få publisistert logoen sin jeg Fikk svar fra luftfartstilsynet: Hei Arne Det er lov å gjøre feil. Vi har ingen bestemmelser som forhindrer deg fra å få ut et sertifikat. Det som kan skape problem i framtiden er i forhold til adgangskort til flyplassområde. Her er det normale vandelskriterier som blir lagt til grunn og ett brudd på veitrafikkloven er nok ikke det som blir tillagt mest vekt. Konklusjon på ditt spørsmål blir da at denne saken alene, ikke vil sette noe stopper for din videre karriere innen flyfaget. med vennlig hilsen Tom Lauritzen Seksjonssjef teknisk utdanning www.luftfartstilsynet.no 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå