Gå til innhold

Tema til masteroppgave juss (Sjørett og petroleumsrett)?

deejay92

Anbefalte innlegg

Jeg er en ny og fersk jusstudent på UiB, og har allerede begynt å så smått planlegge hvordan utdanningen min skal gå og hva jeg skal gjøre etter jeg har fullført. På masterstudiet (som er det jeg går på), kan man det siste året velge 2-3 emner å fordype seg i, dette vet vel de fleste . Og da er det en lang liste med emner man kan velge - MEN - 1-2 av de emnene jeg kunne tenkt meg å ta er ikke der, og det er ganske store og viktige emner i mine øyner.

Jeg snakker om sjørett/maritim rett og petroleumsrett. Jeg vet at UiO tilbyr dette blant valgemnene, men av en eller annen grunn så gjør ikke UiB det. Samtidig går jo det an å ta et selvvalgt tema, men da føler jeg at man ikke får den "sikkerheten" som man hadde fått dersom man hadde valgt et fra listen.

Er det noen tidligere jusstudenter (eller nåværende for den saks skyld)som vet om det går fint å velge et sånt tema som ikke er på listen, og om det er mulig å få UiB til å føre dem opp på en slags måte? Jeg ble bare litt overrasket over at disse manglet, og kunne virkelig tenkt meg å skrive masteroppgave om dem.

Vet at det er egentlig altfor tidlig å tenke på noe sånt, når man nettopp har begynt på første året, og mye kan endre seg i løpet av fem år, men det er samtidig fint å vite at dersom man ville ta disse temaene, så hadde det gått fint :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke helt i lende for det du spør etter men et lite tips kanskje, til senere bruk. Kontakt Universitet i Stavanger, eventuelt RogForsk/iris. De er tungt inne på petsektoren.

Ellers har du høgskolen i Haugesund som er tunge på det maritime. Samtidig har du sjøfartsdirektoratet i samme by.

Lenke til kommentar

Kom på en bok, etter lang betenkningstid, en bok som du sikkert vil ha nytte av;

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1814002

Sikkert å finne på univ.biblo.

Takk for svar!

Den var ganske dyr den boken, men samtidig sikkert ganske bra og nyttig. Har liksom bare tenkt på det at etter jeg er ferdig med studiene, så har jeg lyst å ha sjørett og petroleumsrett (m.m.) som spesialfelt. Det virker som et veldig spennende felt, et som jeg har litt kjennskap til fra før av, og som alltid vil være aktuelt.

Er det noen som btw vet om de temaene man velger i femte året på studiet, på en måte blir de feltene man har fordypet seg i? Eller kan man ha skrevet masteroppgave om et tema som man senere ikke praktiserer? For hvis det er tilfellet, er det kanskje ikke så viktig hvilke områder universitetet tilbyr, siden jeg da kan lese meg opp på andre felt på egenhånd som jeg senere vil ha som spesialfelt.

Lenke til kommentar

Du begynte på jussen i bergen på mandag, og planlegger masteroppgave nå? Ta det med ro, kompis! Du har mange år på deg. Greit å begynne i god tid, men bli nå litt varm i trøya før du har planene klare. Det er nå en gang slik at fem år er veldig lang tid, og det er slettes ikke sikkert du vil det samme om et par år, som du vil i dag. Fokuser først på å bli god til det du skal lære nå, så tar du resten når den tid kommer.

Det man virkelig lærer seg på universitetet er å finne informasjon, og i god tid før du trenger å ha planlagt disse tingene så vil du være i stand til å finne den informasjonen du trenger

829 kroner er ikke spesielt mye for en fagbok, forresten. I alle fall ikke en så spesialisert en.

Lenke til kommentar

Du begynte på jussen i bergen på mandag, og planlegger masteroppgave nå? Ta det med ro, kompis! Du har mange år på deg. Greit å begynne i god tid, men bli nå litt varm i trøya før du har planene klare. Det er nå en gang slik at fem år er veldig lang tid, og det er slettes ikke sikkert du vil det samme om et par år, som du vil i dag. Fokuser først på å bli god til det du skal lære nå, så tar du resten når den tid kommer.

Det man virkelig lærer seg på universitetet er å finne informasjon, og i god tid før du trenger å ha planlagt disse tingene så vil du være i stand til å finne den informasjonen du trenger

829 kroner er ikke spesielt mye for en fagbok, forresten. I alle fall ikke en så spesialisert en.

Ja jeg vet, det var det jeg sa i spørsmålet mitt. Er fullstendig klar over at det er utrolig lenge til, og at jeg burde bare fokusere på det som skjer nå. Men det kan være greit å ha det i bakhodet, ikke sant? Det er liksom ikke noe jeg låser meg fast i, jeg hadde bare et spørsmål :)

Lenke til kommentar

Uio har både sjørett, petroleumsrett og petroleumskontrakter som valgfag. Begge sistnevnte anbefales sterkt om du ønsker å jobbe i oljesektoren.

Dette har jeg undersøkt og vært klar over en stund. Det er litt synd at bare UiO tilbyr disse, og ikke UiB ettersom jeg helst vil forholde meg til Bergen.

Det jeg er interessert å jobbe med i fremtiden, er type rederi, IMO og kanskje oljeselskaper (altså maritime jobbmuligheter). :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke ta emner universitetet ditt ikke tilbyr. Du kan imidlertid ta emnene ved UiO og få dem innpasset ved UiB. Du vil da få en karakterutskrift fra UiO (og avlegger eksamen der), mens på vitnemålet ditt vil det fremgå at du har tatt masteremner ved en annen institusjon.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...