Gå til innhold

Harddiskene kan bli dyrere i høst

Anbefalte innlegg

Thoe343: Jeg har 5 2TB Hitachi 7K2000 i en server, 7K2000 er forrige generasjon og burde være svært nær 7K3000 teknologisk. De mest vesentlige endringene er høyerer datatetthet med høyere overføringshastighet som følge, 6GB vs. 3GB Sata, 64MB vs. 32MB cache. Jeg ser ikke noen grunn til at dette skulle medføre noe dårligere disker.

Jeg har jobbet mye med disker, bl.a. med dataredning, og etter min erfaring er Hitachi det merket jeg har hatt minst problemer med. Jeg har hatt mer problemer med Seagate, WD og Samsung, selv om jeg dermed ikke kan konkludere med at dette er dårligere produsenter. Men det er diskserier som visse feil tilsynelatende går igjen på mer hyppig enn på andre disker. Hitachi er også blandt de beste på ytelse.

Problemene det vises til med Hitachi er egentlig ganske misvisende. Det dreier seg om et par konkrete IBM-modeller før Hitachi overtok IBMs hardiskdivisjon. Dette var etter tiden svært raske disker. Jeg har hatt flere slike problemdisker uten noen som helst problemer, og det er interessant å vite hva som var årsak til problemet: Diskene var så raske at det utviklet seg kondens internt pga. varmen som igjen første til problemer. Med god kjølig var det ikke noe problem. Det er liten tvil om at en av de største årsakene til diskproblemer er varme, så hold temperaturen nede, så unngås mange problemer.

Disse diskene gir etter min vurdering det beste pris/ytelsesforholdet siden de er 7200rpm med nesten samme pris som konkurrentenes "green" utgaver. Hitachi har også fokus på lavt strømforbruk og de bruker ikke veldig mye mer enn de grønne konkurrentene. Men den høyere hastigheten medfører litt høyere støynivå og litt høyere varme, men altså meget god ytelse. Med 7K3000 bør ytelsen ha økt en del uten at det bør ha noen negative effekter.

De negative sidene med støy og varme er ganske små. Som sagt har jeg 5 slike disker i en server og diskene gir ikke mer støy fra seg at de knapt er hørbare med lukket kabinett. Det står også en 1TB Samsung og en 1,5TB WD i samme maskin. Serveren gir da bare fra seg en svak susing som ikke skiller seg nevneverdig fra de fleste andre desktop-maskiner. Varmen er heller ikke noe problem og ligger stabilt på i overkant av 30 grader med en stiollegående vifte som dytter varmen bort fra diskene.

Selv om det ikke er nøyaktig hva du spør etter vil jeg ikke nøle med å anbefale Hitachi-disker. Om god ytelse er viktig er anbafalingen sterk, men dersom lavest mulig varme og støy er det viktigste er de grønne 5400/5900rpm alternativene noe bedre. Da vil du også kunne spare noen få kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...