Femtekolonne Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg liker ikke å fly og gjør det derfor sjeldent. Desverre måtte jeg nå det igjen og får høre at Ryanair er det billigste alternativet. Så bestiller jeg og det hele ser jo fint ut, med returbilletter på reisen til 10kr. Men når jeg så skal betale så skjer det noe. Plutselig raser det på med utgifter. Bestillte for to personer og prisen tur retur er oppsiktsvekkende lave 238kr. Så kom det plutselig EU261 avgift på 40kr, WEB innsjekkingavgift 240kr og administrasjonsgebyr 240kr. Ergo blir prisen 758kr og ikke 238kr. Dette er sikkert helt vanlig, men for meg som reiser med Ryanair for første gang virker det helt merkelig. Blir som om Statoilstasjonen annonserer med gratis diesel for så og kreve pumpeslitasje-avgift på 15kr literen når du har fyllt. Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Siden du sjeldent fly, ikke fly med Ryanair. Kommer bagasje-avgift, do-avgift, tampong avgift og gud veit hva du ikke må betale for. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Ryanair lever av avgiftene, de har vel vært innom å ta penger for å gå på do på flyet også, samt avgift for å sitte(da med tilgjengelige stå-"seter") Les mer om Ryanair sine avgifter her: http://www.dinside.no/809337/20-grunner-til-ikke-aa-fly-ryanair Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Droppet bagasjen og tar med liten ryggsekk. Anntar det er lov med håndbagasje inntil 10kg og som passer i hattehylla? Ellers har jeg partyblære så dassen får dem ha i fred. Leste i linken til aklla at det ikke er plassreservering og det forklarer noe jeg så sist jeg fløy. Mens vi andre chillet på vei mot vårt fly sto Ryanairpassasjerene og trengte på for å være først i køen når gaten åpnet. Litt likt gamlingene på vei inn i taxefreen på danskebåten. Husker jeg påpekte at de måtte ha hatt en kjip ferie siden de var så ivrige med å komme på flyet, men skjønner nå at det var for å slippe å bli stripset til flyvingen. Ja dette blir spennende, kanskje det blir første og siste tur med det selskapet. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg liker ikke å fly og gjør det derfor sjeldent. Desverre måtte jeg nå det igjen og får høre at Ryanair er det billigste alternativet. Så bestiller jeg og det hele ser jo fint ut, med returbilletter på reisen til 10kr. Men når jeg så skal betale så skjer det noe. Plutselig raser det på med utgifter. Bestillte for to personer og prisen tur retur er oppsiktsvekkende lave 238kr. Så kom det plutselig EU261 avgift på 40kr, WEB innsjekkingavgift 240kr og administrasjonsgebyr 240kr. Ergo blir prisen 758kr og ikke 238kr. Dette er sikkert helt vanlig, men for meg som reiser med Ryanair for første gang virker det helt merkelig. Det er flere ting jeg ikke helt får til å stemme med historien din:-Det er lenge siden jeg har sett flighter nede i 10kr fra Ryanair. -For de billigste billettene legger ikke Ryanair til WEB innsjekkingavgift. Synes du virkelig 758,- for t/r for 2 personer var dyrt? Så lenge du klarer lese den infoen selskapet faktisk viser deg og ikke møter opp på flyplassen uten boardingkort eller med for mye bagasje så er Ryanair veldig greie og billige. Folk som derimot bare antar mye rart istedenfor å lese og som ikke klarer passe på seg selv vil gå i masse gebyrfeller og vil være med på å sponse mine billige turer med Ryanair. Ellers er det stedig flere som nå legger til på prisen de først viser, selv SAS gjør det om du bruker deres lavpriskalender. Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Sant. reiser selv med Ryanair. Men reiser man sjeldent fra før, er det fort å gå på Ryanairs opplagte feller. Jeg sier ikke at folk ikke skal reise med de, men anbefaler andre selskap for flyplass-newbies Endret 18. august 2011 av The_Tom Lenke til kommentar
William_S Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Ryanair har jo innført et nytt gebyr for at de skal gidde å følge EU reglene, det er et smålig teit gebyr. Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Til syvene og sist, skal RyanAir ha alt fra Baggasje Gebyr til Administrasjonens-skatte-og-utgifts gebyr Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 I USA har stort sett alle selskaper kopiert lavprisselskapene og man betaler for all innsjekket bagasje. Det holder på å gå den veien i Europa også og stadig flere tradisjonelle selskaper holder nå på med å introdusere gebyrer. http://www.youtube.com/watch?v=Q-nX6g148mA 1 Lenke til kommentar
wailer Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 de som klager på gebyrene på ryanair har ofte seg selv og takke pga de ikke har lest gjennom, raskt søk nå, tur retur riga 214kr etter alle avgifter er betalt Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 Det er flere ting jeg ikke helt får til å stemme med historien din:-Det er lenge siden jeg har sett flighter nede i 10kr fra Ryanair. -For de billigste billettene legger ikke Ryanair til WEB innsjekkingavgift. Synes du virkelig 758,- for t/r for 2 personer var dyrt? Så lenge du klarer lese den infoen selskapet faktisk viser deg og ikke møter opp på flyplassen uten boardingkort eller med for mye bagasje så er Ryanair veldig greie og billige. Folk som derimot bare antar mye rart istedenfor å lese og som ikke klarer passe på seg selv vil gå i masse gebyrfeller og vil være med på å sponse mine billige turer med Ryanair. Ellers er det stedig flere som nå legger til på prisen de først viser, selv SAS gjør det om du bruker deres lavpriskalender. Finner også idag billetter til 10kr så tror du må sjekke igjen. Og nei,jeg synes ikke 758kr var spes dyrt og det sparer jeg inn på å reise gratis med DB når jeg er i Tyskland. Men det var ikke poenget mitt heller. Har nå forsøkt å bestille på nytt uten å gå i noen avkryssningsfeller, men kommer ikke unna WEB avgiften. Nå har ikke jeg gått etter de billigste billettene ettersom jeg måtte reise en spesielt dag. Administrasjonsavgiften kan muligens komme av at jeg ikke har Mastercard og måtte betale med Visa? Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 de som klager på gebyrene på ryanair har ofte seg selv og takke pga de ikke har lest gjennom, raskt søk nå, tur retur riga 214kr etter alle avgifter er betalt Lest igjenom nok en gang, men finner ikke noe om hvordan jeg kan unngå WEB avgiften. Allt det tullet med mobilvarsling osv krysset jeg nei på. Totalprisen jeg havnet på er ikke gal, under 190kr pr person hver vei er sykt billig uansett. Det jeg reagerer på er måten det gjøres på. Hvis WEB avgiften ikke kan unngås så legg den inn i prisen da. Eneste konkurrent var Norwegian som ville havnet på rundt 250kr/per pers hver vei hvis jeg husker riktig, men da måtte jeg ha tatt toget flere timer for å nå målet. Og selv om jeg reiser gratis med tog i tyskland pga en jobbavtale så sparer jeg noen timer på shuttelbuss fra Frankfurt Hanh til 10-15euro hver vei. At Ryanair er billigst betviler jeg ikke, men jeg synes ikke det er ryddig måten de serverer priser på. Og at andre selskaper tar etter er ingen unnskyldning. På samme måte ble jeg forbannet på Møllerkonsernet da jeg faktisk greide å prute ned service på en mellomklassebil med 2500kr. Satser de på at min bedre halvdel er en teit dame som godtar allt når hun spør om pris, mens pipa får en annen låt når jeg som mann dukker opp personlig å lurer på hva svarte det er for noen priser de tar? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Lest igjenom nok en gang, men finner ikke noe om hvordan jeg kan unngå WEB avgiften.Den unngås ved å kjøpe flighter som er på tilbud, det samme gjelder den såkalte eu261-avgiften. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 19. august 2011 Forfatter Del Skrevet 19. august 2011 (endret) Ok, da er det oppklart. Endret 20. august 2011 av sjellbjarne Lenke til kommentar
William_S Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Lest igjenom nok en gang, men finner ikke noe om hvordan jeg kan unngå WEB avgiften.Den unngås ved å kjøpe flighter som er på tilbud, det samme gjelder den såkalte eu261-avgiften. EU 261 avgiften må jo være ulovlig. Det er åpenbart en avgift "for at vi skal gidde å følge EU reglene". Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 EU 261 avgiften må jo være ulovlig. Det er åpenbart en avgift "for at vi skal gidde å følge EU reglene".Hvilken lov skulle det bryte? Man har jo lov til å finne på hvilke avgifter man måtte ønske, det er opp til markedet å godta dette. Det er fullt lovlig for meg å selge t-skjorter og si at jeg må ha "Jorde går rundt"-avgift på 1000kr, men jeg ville antagelig ikke få solgt så mange t-skjorter. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Det finnes faktisk regler for gebyrer i dette landet. Kort sagt er det ikke lov å ta gebyrer for noe en ikke kan komme utenom. Eksempelvis fakturaavgift om en ikke kan betale på andre måter. Utfra dette vil jeg også tro at Ryanair får problemer med å forsvare EU-avgiften. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 eu261-avgiften kan som sagt unngås ved å kjøpe kampanjebilletter. At man ikke kan legge til avgifter som ikke kan unngås har jeg aldri hørt om. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Slik er nå engang de norske reglene og om du tenker etter husker du muligens at flyplassavgiften ble "tvunget" inn i annonser pris for noen år siden. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 eu261-avgiften kan som sagt unngås ved å kjøpe kampanjebilletter. At man ikke kan legge til avgifter som ikke kan unngås har jeg aldri hørt om. Det store prinsipielle problemet med EU261 avgiften er at det er en avgift "for at vi skal gidde å følge EU reglene" som alle flyselskap i EU er FORPLIKTET til å følge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå