Gå til innhold

Windows 8 får App Store

Anbefalte innlegg

Hva er hensikten med en slik programvarebutikk? Man får jo installert programmer uten å gå via en bestemt butikk også. I hvert fall i dagens Windows. En programvarebutikk kan jo fort bli en måte å fryse ute programmer og leverandører man ikke liker og å pushe egen programvare med "gunstige hylleplasseringer". Dette er selvsagt spekulasjoner. Vi får se hva Microsoft gjør i praksis når tiden er moden.

Hensikten er vel å gjøre det enklere å installere og finne programvare. Det er neppe bare jeg som sterkt misliker å måtte søke etter hjemmesiden til programmet, laste ned en .exe fil for så å trykke meg gjennom en installasjon. I tillegg er det selvsagt en større sikkerhetsrisiko å laste ned og installere programmer manuelt, da man potensielt kan laste ned en skadelig .exe fil. Å samle dette har mange fordeler, men så gjenstår det å se om Microsoft velger å misbruke dette ved å fryse ut enkelt programvare, eller på annen måte fremme sine egne/samarabeidende produsenter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor ikke kalle det Windows Store? jeg skjønner hva Microsoft mener med at App store er litt for generelt navn for at det kan patenteres, men det er jo egentlig et ganske lame navn spør du meg..

Nå er det vel mange som mener at Windows er et minst like generelt navn, men likevel insisterer Microsoft på at det skal beskyttes som deres varemerke....

Lenke til kommentar

Linuxdistroer har gjort dette langt bedre i ca. 12 år.

Ja, ved å lage en liste over programmer der 80% ikke fungerer på operativsystemet, og etter endt installasjon er det overhengende fare for at et annet program har sluttet å fungere.

Det er ihvertfall min erfaring med Ubuntu og Mint.

Lenke til kommentar

Teknisk sett kan det være, men apt-get i terminal eller GUI via Synaptic er nok ikke en god brukeropplevelse for folk flest. Men det skal sies at Ubuntu med flere har fått til en OK "app store" før både Apple og Android.

Som du nevner - ubuntu software center (suse har vel en lignende frontend for yum) og synaptic. Så håpløse er de ikke.

Ja, ved å lage en liste over programmer der 80% ikke fungerer på operativsystemet, og etter endt installasjon er det overhengende fare for at et annet program har sluttet å fungere.

Hæ? Jeg har aldri kommet over at et annet program har blitt ødelagt ELLER et program som ikke fungerte på operativsystemet. Hva var det du prøvde å installere?

Lenke til kommentar

Teknisk sett kan det være, men apt-get i terminal eller GUI via Synaptic er nok ikke en god brukeropplevelse for folk flest. Men det skal sies at Ubuntu med flere har fått til en OK "app store" før både Apple og Android.

Som du nevner - ubuntu software center (suse har vel en lignende frontend for yum) og synaptic. Så håpløse er de ikke.

Hæ? Jeg har aldri kommet over at et annet program har blitt ødelagt ELLER et program som ikke fungerte på operativsystemet. Hva var det du prøvde å installere?

Oppdaterte Ubuntu i går, da sluttet Unity å fungere, så nå er den tilbake til den gamle desktoppen.

Ellers har jeg installert Pidgin, som fikk Samba til å slutte å fungere. Prøvde å installere Unity før den nye Ubuntu versjonen, og da ville ikke Gnome starte opp lenger. Installerte Eagle, og da sluttet Ubuntu Software Center å funke (kom bare opp et tomt vindu)

Det skal INGENTING til for at Ubuntu slutter å funke skikkelig. Prøvde engang å fjerne mail programmet som følger med, det viste seg også å være en dårlig idé, ettersom X kollapset fullstendig etterpå.

Lenke til kommentar

Pidgin knakk Samba? Merkelig, hva skulle det komme av? For the record har jeg både pidgin og samba her, den kjører Ubuntu.

Jeg kan skjønne hvorfor Unity får gnome til å slutte å fungere, hvertfall hvis du i utgangspunktet driver med eksperimenter (installere før release), ettersom de bruker mye det samme.

edit: Forøvrig er jeg enig i at ubuntu sin implementasjon gjerne kunne vært mer robust. Jeg har ALDRI hatt problemer med konflikter i debian eller arch.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Hm, spennende. Kombinasjonen av det gamle Win 7-grensesnittet til kontorbruk, spill osv. kombinert med det nye til tablets, media-PCer, laptoper osv bør fungere bra.

En appstore som samler alle sarv-applikasjonene (flash, java, skype, nettleser osv) under ett, så du slipper å ha tusen småprogrammer som må oppdateres (og kjører sin egen prosess) individuelt, har jeg virkelig savnet på PC etter at jeg fikk en Android-telefon.

Lenke til kommentar

Ja, ved å lage en liste over programmer der 80% ikke fungerer på operativsystemet, og etter endt installasjon er det overhengende fare for at et annet program har sluttet å fungere. Det er ihvertfall min erfaring med Ubuntu og Mint.

...

Det skal INGENTING til for at Ubuntu slutter å funke skikkelig. Prøvde engang å fjerne mail programmet som følger med, det viste seg også å være en dårlig idé, ettersom X kollapset fullstendig etterpå.

Mint og Ubuntu er de distribusjonene jeg stort sett bruker, og bruker disse på tre forskjellige bærbare. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen med de problemene du har hatt med installasjon av programvare via pakkebrønnene. Det at det i tillegg skjer i 80% av tilfellene virker noe spesielt.

Nå har jeg aldri prøvd å fjerne epostklienten som følger med, så testet nå, jeg hadde ingen problemer med det heller, og gjorde dette via Ubuntu Software Center. Det å fjerne enkelte programvarer i forskjellige OS har også tidligere vært noe problematisk. Tror f,eks ikke det var enkelt og sikkert å fjerne IE fra Windows.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hva er hensikten med en slik programvarebutikk? Man får jo installert programmer uten å gå via en bestemt butikk også. I hvert fall i dagens Windows. En programvarebutikk kan jo fort bli en måte å fryse ute programmer og leverandører man ikke liker og å pushe egen programvare med "gunstige hylleplasseringer". Dette er selvsagt spekulasjoner. Vi får se hva Microsoft gjør i praksis når tiden er moden.

Windows 8 blir to deler så vidt jeg vet.. standard windows look, også en ny interface som vil bli likt på tablet, mobiler og stasjonære/laptop..

Man vil forsatt kunne bruke/laste ned programmer til windows 8, på samme måte som man kan til windows 7 i dag.. Men programmer/spill som blir laget til denne nye GUIen vil man finne på app store.. Er egentlig bare en sammenslåing av windows phone/kommende tablet og standard windows..

Tror hvertfall det er slik det vil være..

Slik jeg har skjønt det, så er denne "tablet ui" i alle windows 8 versjoner, da den bare kjører OVER vanlige windows.

Men sålenge det ikke blir en microsoft only programvare"butikk" så er jeg fornøyd, hater programmer som skal ha alle mulige oppdateringsfunksjoner istedenfor å ha alt i ett enkelt system...

Endret av Möllers Tran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...