VoO0m Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Heihei, Eg skal nå i forsvaret i januar! for å ta første gang tjenesten.. OG med tanke på dette så gir det meg sinnsykt mye tid til å forberede meg for videre studier.. Eg har tenkt å søke meg inn på NITH spillprogrammering etter første gang tjenesten, men har generelt alt for lite forståelse eller kunnskap angående programmering overall, for å vær ærlig kan ingen ting.. Har gått Elektro 2år og har Påbygg 3dje året.. Så dette hjelper meg veldig veldig lite det også Så rett å slett spørsmål til dere som har litt kunnskap om programmering og det som blit lært innen spillprogrammering Hva: Burde eg lese på? programspråk burde eg lære? kan eg gjøre for å få lært mest mulig om programmering på 6mndr(1år(6mndr) tid. Generelt jobb mulighetene i norge med den utdanningen Hvordan: Utstyr blir mest brukt? (Apple produkter?,Windows,linux etc.. ) Takker og bukker for svar på forhånd Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Antall jobber innen dataspillbransjen i Norge er lav og nedadgående. Funcom som var det største firmaet flyttet store deler av staben til Canada pga skattefordeler. Utdannelsen kan nok brukes til å få andre jobber, men da blir spesialiseringen ikke mye verdt. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jobb og lær deg C++ er vel det viktigste. Ang. jobbmuligheter i norge er det bare et AAA spillselskap i Norge; funcom, som har outsourca mye av selskapet til Canada. Det er fortsatt mulighet å få jobb for de her i norge, men du bør være åpen for å måtte flytte. Generelt sett vil jeg anbefale deg å være innstilt på å måtte jobbe i utlandet dersom du vil jobbe innen spillindustrien, med mindre du ønsker å gå indie games veien. Bruk Windows du, Linux ville jeg iallefall styrt unna Lenke til kommentar
morslilleole Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Som ZealID sa; C++ er det språket det legges mest vekt på i spillprogrammeringslinja. Så å kunne litt C++ er nok en fordel. Du kan også evt. studere OpenGL (både versjon 3.0++ og den før er pensum) Men du får all innføringen du trenger, så det aller viktigste er å ha litt erfaring med programmering, det å skrive algoritmer og debugging er ting som kommer godt med. Også det å skrive oversiktlig kode ( mye fokus på det første året. ) C#/XNA er et fint sted å starte. Der slipper du unna alt pointer-problematikken fra C++. Det skal også gå helt fint å bruke Linux. Det er lagt opp til at du bruker Windows, men jeg mener å huske at det var et par stykker som brukte Linux på linja mi. Alle bibliotekene som brukes er multiplatform. Det eneste jeg faget som har vært avhengig av Windows er C#/XNA, som er et valfgfag. Endret 25. august 2011 av FluffyBeast Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå