glowgrrr Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hei! Ganske enkelt spørsmål, men ikke så lett å finne løsning: Kan man kjøre et program på lokal klient, fra terminalserver? Jeg vet det går i Citrixmiljø, men dette er et rent Microsoftmiljø. Scenario er: Brukerne har mail på terminalserver, ofte med linker til video på bl.a. div nettaviser. Video via RDP er temmelig dårlig, det som hadde vært ønskelig er ved å klikke URL-lenker på terminalserver, vil en IE sesjon åpne seg på lokal PC, hvor videooverføring virker prikkfritt. Noen som vet? Hilsen Martin Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Så vidt jeg vet er det ikke mulig med standard RDP-protokoll. Det beste forslaget er å finne en remotefx-kompatibel server.. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Citrix (XenApp) ER Microsoft terminal server i bunn + Citrix på toppen. Hvis brukerne dine har en absolutt nødvendighet av å kunne åpne video fra teminalserver (kontra å kopiere linken), da har du bare 2 alternativer. Enten Citrix eller RemoteFX i Win2008 R2. Men begge deler koster en del, både i lisenser og arbeidstid (og hardware for RemoteFX sin del). Er det virkelig nødvendig? Kan du ikke heller lære brukerne å kopiere linker fra Outlook og spille av lokalt på PC ? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Mnja, du kan se på App-V http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_App-V Der skal du ha mulighet til å streame applikasjoner fra terminalserver til lokal bruker, jeg har desverre ikke hatt mulighet til å teste app-v, men hvis du vil fortsatt ha ett rent MS miljø, så tror jeg nok det ville vært noe jeg ville tatt en titt på. Ellers så vet jeg ikke en enkel måte der man kan åpne programmer lokalt ved å klikke inne i terminalserveren. Lenke til kommentar
enden Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Mulig jeg surrer etter litt for lang sommerferie, men er ikke App-v bare an vanlig RDP-sesjon som er pakket rundt programvinduet til den aktuelle applikasjonen? Håndterer den alle eksterne applikasjonskall direkte til klientmaskinen? Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Mulig jeg surrer etter litt for lang sommerferie, men er ikke App-v bare an vanlig RDP-sesjon som er pakket rundt programvinduet til den aktuelle applikasjonen? Håndterer den alle eksterne applikasjonskall direkte til klientmaskinen? Det du tenker på, er Remote App, som er en del av Remote Desktop Services i Win2008 R2. App-V virtualiserer bl.a register, DLL filer og andre ting som gjør at applikasjonen kan kjøres enten lokalt (cachet) eller remote (RDP). Remote App krever f.eks tilkobling mot RDP server, mens App-V kan kjøres offline. Uansett, så tviler jeg på denne vil utnytte den lokale klienten sin hardware, siden det meste virtualiseres direkte på klienten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå