Gå til innhold

Overtrening: hele kroppen eller bare enkelte muskler?

Anbefalte innlegg

Jeg blir fortalt av en på jobben at siden basisøvelser som knebøy stimulerer vekst i hele kroppen, kan man ta knebøy hver eneste dag. Lårmusklene vil bli overtrent og ikke klare å hente seg inn igjen, men resten av kroppen vil nyte godt av hormonene. Jeg sier det høres suspekt ut... what say ye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt mer kompleks enn som så - i korte trekk er det større belastning enn det kroppen rekker å fordøye, over tid. Et skritt frem og to tilbake.

så har vi fullkropp: 1 gang i uken.

så har vi fullkropp: 2 gang i uken.

så har vi fullkropp: 3 gang i uken.

så har vi fullkropp: 4 gang i uken.

så har vi fullkropp: 5 gang i uken.

så har vi fullkropp: 6 gang i uken.

så har vi fullkropp: 7 gang i uken.

Kommer rett og slett ann på hvor tungt du trener av din x/rm. Om du trener til failure kan du ikke trene knebøy hver dag f.eks.

Lenke til kommentar

Jeg blir fortalt av en på jobben at siden basisøvelser som knebøy stimulerer vekst i hele kroppen, kan man ta knebøy hver eneste dag. Lårmusklene vil bli overtrent og ikke klare å hente seg inn igjen, men resten av kroppen vil nyte godt av hormonene. Jeg sier det høres suspekt ut... what say ye?

Teorien om at knebøy og andre benøvelser skal øke testosteronproduksjonen i kroppen har jeg fortsatt til gode å se noen dokumentasjon på. Å bevisst OVERTRENE en muskelgruppe høres ikke noe lurt ut. Han på jobben din høres ut som han har lest litt for mange mirakelartikler på iform :p

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Ja, det mangler ikke på lure oppskrifter for å få raske resultater. Det beste rådet jeg har fått til nå: "Ikke les så jævla mye. Løft tungt, spis mye proteiner og sov." Funker bra foreløpig :D

Det er eit veldig dårlig råd. Å lese mykje er den einaste måten å vere sikker på at du lærer rett teknikk på. I tillegg må du lese deg til kva program du skal kjøre for å tilfredsstille dine behov. Kosthold er alfa og omega for trening, dersom du ikkje veit kva du skal ete, og kor mykje, får du betydelig mindre gevinst frå treninga.

Lenke til kommentar

Det med hormoner høres ut som broscience. Jeg har sett noen målinger av hormonnivåer før og etter knebøy en gang (husker ikke kilde), og det var ikke spesielt signifikante endringer. Men knebøy er og blir en god helkroppsøvelse. Og har du et fungerende system for deloading kan du ikke engang prøve å trene over kapasitet i mer enn en kort stund.

Lenke til kommentar

Jeg blir fortalt av en på jobben at siden basisøvelser som knebøy stimulerer vekst i hele kroppen, kan man ta knebøy hver eneste dag.

Knebøy er en av de beste øvelser til å øke generell styrke i hele kroppen. En ennå bedre øvelse er markløft.

Lårmusklene vil bli overtrent og ikke klare å hente seg inn igjen, men resten av kroppen vil nyte godt av hormonene. Jeg sier det høres suspekt ut... what say ye?

Det er tullete. De fleste normale mennesker har ingen forretning med å gjøre knebøy hver dag. Det er kun for spesialiserte utøvere, og kommer man først på det nivået, vet man som regel hva man driver med.

Lenke til kommentar

Pfft, det er da et godt nok råd. Spis i overskudd og løft progressivt tyngre, funker mye bedre enn alskens jalla påfunn man kan lese på nettet.

Heilt enig, korrekt teknikk og bruk av treningsprogram er seriøst overvurdert.

Jeg blir fortalt av en på jobben at siden basisøvelser som knebøy stimulerer vekst i hele kroppen, kan man ta knebøy hver eneste dag.

Knebøy er en av de beste øvelser til å øke generell styrke i hele kroppen. En ennå bedre øvelse er markløft.

Knebøy går på andre muskelgrupper enn markløft, den er som sådan hverken bedre eller verre. Sidan markløft er betydeleg enklare å utføre med korrekt teknikk er det ein øvelse eg har mykje lettare for å anbefale til nybegynnere. I tillegg har du fullgode alternativ til knebøy i form av bla. bulgarske utfall.

Rykk og støt er forøvrig overlegen alle andre øvelser når det gjelder muskelaktivering.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Overtrening kommer ofte av at sentralnervesystemet kommer i ubalanse. Man trener altså så mye at kroppen ikke rekker å hente seg inn igjen!

Er og mye lettere å overtrene på kaloriunderskudd.

Man kan kjøre ganske så mange sett/reps i uken bare man spiser og hviler nok!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...