Gå til innhold

Hjelp! Nettopp installert ny SSD.

Okei

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nettopp kjøpt ny SSD:

OCZ 180 GB SSD 3,5" Vertex 2

Og har et par spørsmål angående formatering etc.

Har nettopp re-installert hele pc-en og fått OS over på SSD.

Men ble litt usikker på om alt var på rett plass når jeg gikk inn på diskbehandling.

Sånn ser det ut:

http://imageshack.us...nbehandlig.png/

1.Ser det greit ut?

2. Hvorfor er noen av systemfilene på den gamle HDD'en som jeg hadde OS på før?

3. Er det meningen at alle skal vises som "primærpartisjon"?

4. Er det noe jeg burde forandre på?

5. Hvorfor har jeg ikke mapper som "Programfiler (x86)" og "Programfiler" på alle diskene? De er helt tomme. (tenker mest på hvis jeg skal installere spill etc. på dem. Eller kan jeg bare lage mapper som f.eks: "Games" og lagre alt av spill der? Det blir ikke rot fordi noen er 64-bit og andre programmer er 32-bit?)

For øyeblikket har jeg bare anti-virus, OS, nettleser og drivere på SSD-en.

Jeg er evig takknemlig for alle eventuelle svar jeg får! Og setter utrolig stor pris på hvis noen som vet svarene tar seg tid til å svare:D

(Må sterkt beklage mine dårlige kunnskaper på dette punktet!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein fin regel er å ha kun den disken du skal installere OS på aktiv. Dvs du nappar ut kabel på alle andre diskar til Windows er installert.

Slik det ser ut for meg så har du installert Windows på disk 0, som er SSD?, men system partisjonen som Windows bruker under oppstart er på disk 2. Fjernar du den så vil ikkje Windows starte.

Lenke til kommentar

Høres litt unødvendig ut og nappe ut kablene fysisk på de andre diskene gjør det ikke ?

Har aldri praktisert det før selv, og første gang jeg en gang hører om det nå. Det er vel nok og "ordne" dette i bios ? Er jo det de aller fleste gjør.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Takk for alle de informative svarene jeg har fått. Har nå fikset problemet, så alt er på SSD-en. Det jeg lurer på er om det er noe annet jeg burde gjøre før jeg bare begynner å bruke PC'en som vanlig? SSD'en er FW version 1.29 btw.

Vet ikke hvordan jeg egentlig skal oppgradere den etc. hvis OS er på den. Er det er MUST og gjøre det? Eller et bedre alternativ: er det en enkel måte å gjøre det på?

Endret av Okei
Lenke til kommentar

Høres litt unødvendig ut og nappe ut kablene fysisk på de andre diskene gjør det ikke ?

Det har vist seg at ganske mange får problemer med at System og Boot (Oppstart) er på hver sin disk. Og det kan jo være ganske upraktisk.

Siden de fleste ikke kjenner mekanismene bak dette så er det enklest å gi et generellt råd om å koble vekk andre disker. Riktignok er det ikke alltid nødvendig.

Men det er jo ikke noe som kan 'ordnes' i BIOS.

Lenke til kommentar

Det har vist seg at ganske mange får problemer med at System og Boot (Oppstart) er på hver sin disk. Og det kan jo være ganske upraktisk.

Siden de fleste ikke kjenner mekanismene bak dette så er det enklest å gi et generellt råd om å koble vekk andre disker. Riktignok er det ikke alltid nødvendig.

Såklart det er, er jo mulig og ordne med hdd'er i bios. Man trenger jo ikke nappe ut kabler for og disable dem.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Såklart det er, er jo mulig og ordne med hdd'er i bios. Man trenger jo ikke nappe ut kabler for og disable dem.

OK, hva skal man gjøre i BIOS dersom man kobler vekk disken som inneholder 100MB-partisjonen?

(Jeg bare minner om at filer som er nødvendige for å starte Windows da ikke lenger er tilgjengelige på PC'en.)

Eller mente du at man kan 'disable' disker i BIOS som et alternativ til å ta ut kablene?

Det vil i så fall være avhengig av at BIOS'en støtter det, og det er det slett ikke alle BIOS'er som gjør.

(Du kan som regel disable alle SATA-portene eller ingen, men å slå av en og en må være heller sjelden vare.)

Lenke til kommentar

Eller mente du at man kan 'disable' disker i BIOS som et alternativ til å ta ut kablene?

Det vil i så fall være avhengig av at BIOS'en støtter det, og det er det slett ikke alle BIOS'er som gjør.

(Du kan som regel disable alle SATA-portene eller ingen, men å slå av en og en må være heller sjelden vare.)

Ja mente selvf disable i bios istedenfor og ta ut kabler, det virket så primitivt for meg og unødvendig.

Det andre du nevnte har jeg ikke en gang greie på, men prøvde ikke så hardt å forstå det siden det var noe annet enn det jeg siktet til uansett.

Sjelden vare sier du ? Gjør virkelig ikke alle moderne bioser det ? Det er det jeg alltid har gjort, og tar det som en selvfølge at det er mulig. Kan ikke du gjøre det du også? og hva slags hovedkort er det du har i så fall ? Selv sitter jeg nå på p5q deluxe. Men får mine nye deler plukket opp på postkontoret mens jeg skriver dette ^^ yeahy

Må bare si at det virker som noe dårlig shit hvis en bios mangler til og med en slik grunnleggende funksjonalitet.

Endret av FullSpectrum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...