Gå til innhold

Etter en hardcore økt med vekter!

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har trent vekter i ca 1 år nå sånn regelmessig bare for å holde formen litt på plass...men tenker nå å gå litt mer inn for det...så noen som har ett godt råd om hva eksakt jeg burde få i meg etter en hardcore vekttrening, for å bygge muskler og se litt ripped ut liksom ( jeg ser bort ifra proteinshaker og den slags, bruker ikke sånt)

Har dere noen forslag! ? :)

Legger til at jeg akter å trene vekter ca 4 ganger i uken burde jeg da også spise de samme tingene etter enhver trening? lol

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper lite å spise rett mat etter en trenings økt, du må spise rett mat hver dag til hvert måltid for å få resultat. Sette opp et kosthold er en prosess en burde få en kostholds ekspert på et trenings senter eller andre med erfaring til å gjøre for deg. Kanskje ikke er kort enkelt svar du ville ha men ....

Lenke til kommentar

Hjelper lite å spise rett mat etter en trenings økt, du må spise rett mat hver dag til hvert måltid for å få resultat. Sette opp et kosthold er en prosess en burde få en kostholds ekspert på et trenings senter eller andre med erfaring til å gjøre for deg. Kanskje ikke er kort enkelt svar du ville ha men ....

Takk for svaret, tanken om å få litt professjonel hjelp med kosthold har streifet meg :)

Lenke til kommentar

jeg ser bort ifra proteinshaker og den slags, bruker ikke sånt

Da skal du ha lykke til. Selv Olaf Tufte anbefaler proteinpulver, dersom du ikke har budsjett eller anledning til å spise like mye som han (1kg kylling til dagen for å nevne noe av det han spiser). For å få i deg nok protein hver dag til å bygge muskler OG gå ned i fettprosent (for å bli "ripped") må du spise så mye proteinrik mat at det kommer til å bli dyrt. Du sparer mye penger på proteinpulver, så det er bare til å begynne å bruke det.

Lenke til kommentar

Da skal du ha lykke til. Selv Olaf Tufte anbefaler proteinpulver, dersom du ikke har budsjett eller anledning til å spise like mye som han (1kg kylling til dagen for å nevne noe av det han spiser). For å få i deg nok protein hver dag til å bygge muskler OG gå ned i fettprosent (for å bli "ripped") må du spise så mye proteinrik mat at det kommer til å bli dyrt. Du sparer mye penger på proteinpulver, så det er bare til å begynne å bruke det.

Protein pulver hjelper ja, men å ta det etter trening og tro at det vil gjøre underverker er jo feil. En må ha et balansert kosthold gjerne supplert med pulver over en lang tid for at det skal gi skikkelig resultater. Og en kan enkelt kutte ut protein pulver om en klarer og orker å spise mye egg fks...

Her er en fin næringsinnhold liste http://www.iform.no/pub/art.php?id=417

EDIT: Om en hadde erstattet for mye av kostholdet sitt med kun pulver så vil du i det lengere løp med ganske stor sikkerhet få problemer med mage,fordøyelse og nyrer.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Takker for svaret! grunnen til at jeg er litt skeptisk til proteinpulver og den slags...er vel fordi jeg kan Absolutt ingen ting om det, har altid tenkt at de som bruker det blir avhengig, og hva skjer når man slutter å bruke det...sånne ting, skremmer meg litt på en måte.

mulig jeg er helt på vilsppor her, men du skjønner kanskje hvordan jeg tenker.

Lenke til kommentar

Fortvil ikke, jeg skjønner godt hva du mener :).

LarZen har selvsagt helt rett; proteinpulver erstatter IKKE et bra kosthold.

Det er mange forskjellige tall ute og går når det gjelder hvor mye protein kroppen trenger for å bygge muskler. Det som dog er sikkert, er at dersom man vil at kroppen skal bygge muskler og samtidig forbrenne fett, trenger man mer protein enn dersom kroppen bare skulle bygge muskler. Dette kommer av at for å forbrenne fett, må kroppen ligge i kaloriunderskudd (kroppen forbrenner mer enn den får i seg). Det som da kan skje er at kroppen begynner å forbrenne litt muskler i tillegg til fett. Dette kan man hindre ved å tilføre kroppen nok protein.

La oss si at kroppen din trenger 200g protein på en dag. 2 kyllingfileter inneholder ca. 81g protein til sammen (27g per 100g kyllingfilet, 1 kyllingfilet veier ca. 150g). Hvert egg inneholder ca. 13g protein. 1 porsjon Skyr fra Q-meieriene inneholder ca. 17g protein. Det vil si at man må spise ganske mye på en dag for å "fylle kvoten sin" på f.eks 200g protein.

I tillegg får man det problemet at de færreste av oss klarer å lage et proteinrikt måltid innen 30 min etter trening (man sier ofte at 30min er det "magiske vinduet" hvor kroppens insulinnivå er ekstra følsomt og man får 50% mer utbytte av å innta protein, les mer på tn.no).

Det er her proteinpulver kommer inn. Proteinpulver blandet med f.eks melk, gir kroppen rask tilførsel av proteiner rett etter trening, slik at man får ekstra mye igjen for treningen. I tillegg fungerer proteinpulver som "påfyll" av protein mellom måltider, slik at man slipper å spise så ufattelig mye.

Jeg, i likhet med de aller fleste andre som driver med styrkeløft eller kroppsbygging, anbefaler proteinpulver på det sterkeste. Det har ingen negative effekter. Det er ikke dop, slik overraskende mange tror, men for det meste naturlige stoffer man får i seg fra mat, bare i konsentrert form. F.eks er Whey-protein (Myseprotein på norsk) basert på melkekonsentrat.

Protein er også et stoff som kroppen ikke kan få "for mye" av. Dersom kroppen får et overskudd av protein, altså at man spiser mer protein enn kroppen klarer å bruke, brytes proteinet ned og skilles ut i urinen. Det lagres ikke som fett.

Har du flere spørsmål er det bare å spørre :).

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Fortvil ikke, jeg skjønner godt hva du mener :).

LarZen har selvsagt helt rett; proteinpulver erstatter IKKE et bra kosthold.

Det er mange forskjellige tall ute og går når det gjelder hvor mye protein kroppen trenger for å bygge muskler. Det som dog er sikkert, er at dersom man vil at kroppen skal bygge muskler og samtidig forbrenne fett, trenger man mer protein enn dersom kroppen bare skulle bygge muskler. Dette kommer av at for å forbrenne fett, må kroppen ligge i kaloriunderskudd (kroppen forbrenner mer enn den får i seg). Det som da kan skje er at kroppen begynner å forbrenne litt muskler i tillegg til fett. Dette kan man hindre ved å tilføre kroppen nok protein.

La oss si at kroppen din trenger 200g protein på en dag. 2 kyllingfileter inneholder ca. 81g protein til sammen (27g per 100g kyllingfilet, 1 kyllingfilet veier ca. 150g). Hvert egg inneholder ca. 13g protein. 1 porsjon Skyr fra Q-meieriene inneholder ca. 17g protein. Det vil si at man må spise ganske mye på en dag for å "fylle kvoten sin" på f.eks 200g protein.

I tillegg får man det problemet at de færreste av oss klarer å lage et proteinrikt måltid innen 30 min etter trening (man sier ofte at 30min er det "magiske vinduet" hvor kroppens insulinnivå er ekstra følsomt og man får 50% mer utbytte av å innta protein, les mer på tn.no).

Det er her proteinpulver kommer inn. Proteinpulver blandet med f.eks melk, gir kroppen rask tilførsel av proteiner rett etter trening, slik at man får ekstra mye igjen for treningen. I tillegg fungerer proteinpulver som "påfyll" av protein mellom måltider, slik at man slipper å spise så ufattelig mye.

Jeg, i likhet med de aller fleste andre som driver med styrkeløft eller kroppsbygging, anbefaler proteinpulver på det sterkeste. Det har ingen negative effekter. Det er ikke dop, slik overraskende mange tror, men for det meste naturlige stoffer man får i seg fra mat, bare i konsentrert form. F.eks er Whey-protein (Myseprotein på norsk) basert på melkekonsentrat.

Protein er også et stoff som kroppen ikke kan få "for mye" av. Dersom kroppen får et overskudd av protein, altså at man spiser mer protein enn kroppen klarer å bruke, brytes proteinet ned og skilles ut i urinen. Det lagres ikke som fett.

Har du flere spørsmål er det bare å spørre :).

Helt fantastisk, Mange takk! :) det ga meg litt mer innsikt:D

Har faktisk ett spørsmål jeg har fundert på lenge...noen har fortalt meg at det å trene beina, vil ha mer invirkning på overkroppen en dersom du IKKE trener bein men bare overkropp, har du ett så og si fasit svar på det xD ?

Jeg har nemlig Ikke trent beina min mye for å si det sånn^^

Lenke til kommentar

Er du ute etter fasitsvar, er trening og kosthold feil hobby :)

Det har blitt fremsatt teorier om at å trene de store muskelgruppene i beina gjør at kroppen reagerer med å øke testosteronproduksjonen. Det har vært andre teoretikere igjen som har sagt at dette er tøv, og slik blir "fasitsvaret" som de fleste andre svar innen trening. Man blir aldri helt sikker.

Uansett er det veldig, veldig lurt å trene beina. En bøff overkropp med kyllingbein ser ikke så imponerende ut på stranda :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Ja, det å trene ben er veldig viktig.

Jeg kjører et enkelt og greit nybegynner program som heter StrongLifts 5x5. Det er et rent styrkeprogram hvor man trener hele kroppen ved å gjøre baseøvelser (øvelser som trener flere muskelgrupper på likt).

En flott øvelse for ben er knebøy. Hvis du ikke allerede har denne øvelsen i programmet ditt anbefaler jeg virkelig at du legger den til.

Uansett anbefaler jeg å trene HELE kroppen, hverken kun overkropp eller kun ben.

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg er litt skeptisk til proteinpulver og den slags...er vel fordi jeg kan Absolutt ingen ting om det, har altid tenkt at de som bruker det blir avhengig, og hva skjer når man slutter å bruke det...sånne ting, skremmer meg litt på en måte.

Du er ikke helt på villspor, det later til at du var den som FANT OPP villsporet :p

Spøk til side, proteinpulver er enten egg eller melk som er frysetørret og hvor alt annet enn proteinene er fjernet.

Du kan si det så enkelt som at proteinpulver er samme typen produkt som Toro fiskesuppe...

Lenke til kommentar

grunnen til at jeg er litt skeptisk til proteinpulver og den slags...er vel fordi jeg kan Absolutt ingen ting om det, har altid tenkt at de som bruker det blir avhengig, og hva skjer når man slutter å bruke det...sånne ting, skremmer meg litt på en måte.

Du er ikke helt på villspor, det later til at du var den som FANT OPP villsporet :p

Spøk til side, proteinpulver er enten egg eller melk som er frysetørret og hvor alt annet enn proteinene er fjernet.

Du kan si det så enkelt som at proteinpulver er samme typen produkt som Toro fiskesuppe...

Som den uvittende måtte jeg jo finne på noe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...