_Brukernavn_ Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Jeg har en litt finurlig problemstilling. Vi leier hos noen med trådløst nett inkludert. På den stasjonære PC-en har jeg ikke trådløst nettverkskort. Jeg ønsker heller ikke å kjøpe et, da vi ikke skal bo her så alt for lenge, og jeg foretrekker kabel ellers. Så mitt spørsmål er: - Er det noen måte å få ruteren (D-link 615) til å dele det trådløse nettet via kabel? - Eller er den eneste løsningen å bruke en av de bærbare maskinene til å dele nettet med den stasjonære via kabel? Takker for alle tilbakemeldinger! Endret 22. august 2011 av -=PRO=- Lenke til kommentar
Byxxi Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Dele det trådløse nettet med en kabel? Det var også en måte å få sagt det på. Kobl en helt vanlig nettkabel i ruteren, og du har ingen problemer Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Det var kanskje litt uklart, men ruteren min har ikke internettilgang. Det trådløse nettet kommer fra huseier i etasjen over. Jeg ønsker å dele den nettilgangen med min ruter/bærbare til den stasjonære maskinen via en kabel. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Du kan trolig flashe routeren din med dd-wrt ( http://dd-wrt.com ) og sette den opp som client_bridge. Da vil du motta nettverk trådløst og dele ut via kabel. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Takker for tipset! Jeg fikk flashet ruteren med dd-wrt uten problemer. Prøvde å sette opp client bridge etter denne (http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridge) guiden, men fikk det ikke helt til å fungere. Er det riktig fremgangsmåte? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg orket ikke lese alt det der , men det stemmer nok bra. Jeg foreslår du starter med å sette opp DIR-615 i samme subnett som huseiers trådløsnett. Dette er 10.0.0.xxx eller 192.168.x.x. (Du finner det ut ved å bruke laptop og koble deg opp). Du må da sette opp din router til å bruke samme subnett, men en annen adresse. Feks om huseier har routermodem med 10.0.0.1, så kan du sette opp din til å bruke 10.0.0.200. Sett opp PC med statisk IP 10.0.0.201 og gateway 10.0.0.1, DNS 195.159.0.100 (Når du har fått oppkoblingen til å fungere, så skal det virke med dynamisk IP.) Etter du har valgt Client-Bridge som trådløs, så går du inn på Status-fanen og velger Wireless og Site Survey. Du skal da finne nettverket du skal koble deg mot. Velg så "Join". Gå så inn på Wireless-fanen og legg inn korrekt Wireless Security. Lagre innstillingene og restart gjerne DIR-615. Etter en kort stund (<1 minutt), skal du kunne koble deg opp mot internett. Du kan sjekke forbindelsen mot http://10.0.0.1 for å verifisere at du har kontakt med huseiers router. Jeg har selv slitt med DIR-615 og trådløs - repeaterfunksjonen, så vet ikke helt om det vil fungere. Uansett, så består det i å utvide klientfunksjonen ved å legge til et virtuelt aksesspunkt i repeater og så endre fra klient til repeater (bridge) på WLAN. Her er en litt eldre variant med illustrasjon (man behøver ikke DD-WRT på primary). Ikke alle detaljene stemmer, men det kan være greit for å få et overblikk. 1 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ah, tusen takk, nå gikk det! Guiden jeg har sett på hadde ikke nevnt join under Site Survey. Trodde aldri at jeg skulle få en løsning på problemet mitt, men det fikk jeg jammen! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå