Gå til innhold

[LØST] Koble til WIFI uten trådløst nettverkskort

Anbefalte innlegg

Jeg har en litt finurlig problemstilling.

Vi leier hos noen med trådløst nett inkludert. På den stasjonære PC-en har jeg ikke trådløst nettverkskort. Jeg ønsker heller ikke å kjøpe et, da vi ikke skal bo her så alt for lenge, og jeg foretrekker kabel ellers.

Så mitt spørsmål er:

- Er det noen måte å få ruteren (D-link 615) til å dele det trådløse nettet via kabel?

- Eller er den eneste løsningen å bruke en av de bærbare maskinene til å dele nettet med den stasjonære via kabel?

Takker for alle tilbakemeldinger!

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg orket ikke lese alt det der :p, men det stemmer nok bra. Jeg foreslår du starter med å sette opp DIR-615 i samme subnett som huseiers trådløsnett.

Dette er 10.0.0.xxx eller 192.168.x.x. (Du finner det ut ved å bruke laptop og koble deg opp).

Du må da sette opp din router til å bruke samme subnett, men en annen adresse.

Feks om huseier har routermodem med 10.0.0.1, så kan du sette opp din til å bruke 10.0.0.200.

Sett opp PC med statisk IP 10.0.0.201 og gateway 10.0.0.1, DNS 195.159.0.100

(Når du har fått oppkoblingen til å fungere, så skal det virke med dynamisk IP.)

Etter du har valgt Client-Bridge som trådløs, så går du inn på Status-fanen og velger Wireless og Site Survey.

Du skal da finne nettverket du skal koble deg mot. Velg så "Join".

Gå så inn på Wireless-fanen og legg inn korrekt Wireless Security.

Lagre innstillingene og restart gjerne DIR-615.

Etter en kort stund (<1 minutt), skal du kunne koble deg opp mot internett. Du kan sjekke forbindelsen mot http://10.0.0.1 for å verifisere at du har kontakt med huseiers router.

Jeg har selv slitt med DIR-615 og trådløs - repeaterfunksjonen, så vet ikke helt om det vil fungere. Uansett, så består det i å utvide klientfunksjonen ved å legge til et virtuelt aksesspunkt i repeater og så endre fra klient til repeater (bridge) på WLAN.

Her er en litt eldre variant med illustrasjon (man behøver ikke DD-WRT på primary). Ikke alle detaljene stemmer, men det kan være greit for å få et overblikk.

798px-Standard_bridge_large.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...