_Brukernavn_ Skrevet 17. august 2011 Del Skrevet 17. august 2011 (endret) Da jeg kom hjem fra ferien og skulle skru på PC-en fikk jeg en lite hyggelig overraskelse. I det jeg trykket på start-knappen så gikk sikringen og jordingen til huset. Jeg koblet alt fra, skrudde på sikringen igjen, men da var PC-en helt død. Nå har jeg tatt alt ut fra kabinettet. Jeg innbiller meg at det lukter litt svidd fra hovedkortet, det luktet i hvert fall litt svidd i rommet umiddelbart etter at strømmen gikk. Jeg får ikke liv i strømforsyningen ved hjelp av " ", så det virker som om den har tatt kvelden. Dermed får jeg ikke testet noen av de andre komponentene uten å få tak i en annen strømforsyning. Skal komme med en oppdatering når det er gjort. Men er det noen som har noen innspill foreløpig om hva som kan ha skjedd, evt hva jeg kan gjøre imens? Kan en kortslutning i hovedkortet gjort at strømforsyningen tok kvelden, eller omvendt? Jeg skal selvfølgelig reklamere, men må vite hvilken komponent som har skylden. Dersom strømforsyningen har tatt knekken på hovedkortet, er da leverandøren av PSU-en ansvarlig for å dekke hovedkortet også? Hovedkort: Asus M4A79 Deluxe PSU: Corsair HX 620W Endret 18. august 2011 av -=PRO=- Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 jeg tror det er noe feil med det elektriske i pcen. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 At en PSU feiler slik er slett ikke uvanlig. Tror det har vært to lignende poster her bare den siste uken. Ingen grunn til å bekymre seg for resten av PCen. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Hvis lynnedslag (evt strømpeaker på nettet) er årsak dekkes deg ikke av reklamasjon/garanti. Da må du sjekke med innboforsikring (husk også egenandel). Lenke til kommentar
Ukens Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Høgst sannsynlig PSU som ble nevnt tidligere i tråden, men det er nesten umulig å sjekke om det er lyn/strømpeak som er årsaken til dette, men bytt PSU så vil jeg tro at den er oppe og gå igjen! får billige PSU`er nå til dags! Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 18. august 2011 Forfatter Del Skrevet 18. august 2011 Jeg har allerede bekreftet at PSU er kaputt. Corsair har 5 års garanti, og PC-en har vært frakoblet i ferien (altså ikke noe lynnedslag), så den er det ikke noe problem å få klagd på hos Komplett. Men jeg er litt bekymret for de andre komponentene i maskinen, spesielt hovedkortet som luktet litt svidd. Som sagt skal jeg prøve å få tak i en strømforsyning og teste. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg har allerede bekreftet at PSU er kaputt. Corsair har 5 års garanti, og PC-en har vært frakoblet i ferien (altså ikke noe lynnedslag), så den er det ikke noe problem å få klagd på hos Komplett. Men jeg er litt bekymret for de andre komponentene i maskinen, spesielt hovedkortet som luktet litt svidd. Som sagt skal jeg prøve å få tak i en strømforsyning og teste. Hvis du søker om retur av PSU'en, nevn samtidig at du også lurer på om hovedkortet (og/eller resten av komponentene) kan ha fått en smell. Hvis det viser seg at også hovedkortet er gåent og søker retur av det, så kan du samtidig henvise til PSU-retursøknaden slik at det finnes en kobling mellom de to og det ikke oppfattes som at du kommer i ettertid med en sak som ... kanskje ... er relatert til den første. Men det er vel stor sannsynlighet for at PSU'en har tatt hele støyten og at resten er OK. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 Jeg har allerede bekreftet at PSU er kaputt. Corsair har 5 års garanti, og PC-en har vært frakoblet i ferien (altså ikke noe lynnedslag), så den er det ikke noe problem å få klagd på hos Komplett. Men jeg er litt bekymret for de andre komponentene i maskinen, spesielt hovedkortet som luktet litt svidd. Som sagt skal jeg prøve å få tak i en strømforsyning og teste. Selv om pcen er slått av så er den som regel koblet til strømnettet og med mindre man har brukt bryteren bak på Psu så står den som regel i Standby , dermed kan den fortsatt risikere å si puff om det er lynnedslag eller anna morro som skjer. Noen Corsair Psu'er har hele 7 års garanti forresten. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Som jeg skrev så har PC-en vært frakoblet i ferien, altså har bryteren på strømforsyningen vært slått av i tillegg til at strømkabelen var dratt ut. Den har med andre ord vært uten særlig morro i ferien Jeg skal reklamere på strømforsyningen og nevne at andre komponenter muligens også har fått seg en smell. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Kan nevne at jeg opplevde akkurat det samme i går. En eldre PC som jeg sist brukte bare for noen dager siden, det smalt godt da jeg trykte på start-knappen. Denne PSUen har innebygget sikring som gikk, og det luktet litt. Kan ellers ikke se noe som er brent. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 2. september 2011 Forfatter Del Skrevet 2. september 2011 (endret) Da var strømforsyningen sendt inn, reklamasjonen godkjent og en erstatning på vei i posten. Jeg får en HX 650W, men den skal være tilnærmet identisk, så jeg er fornøyd med det. Jeg fikk også følgende opplyst av Komplett: "Den defekte strømforsyningen erstattes med en ny. Skulle du oppdage at noen av de andre komponentene dine i din pc har tatt skade så ta kontakt med oss, så skal vi ta dem inn for test og evt. erstatning dersom dem er defekte. Av erfaring kan jeg si at det er skjelden at en en strømforsyning som går i stykker ødelegger andre komponenter." Dette synes jeg er bra. Det eneste minuset var at jeg måtte betale frakt for å sende inn strømforsyningen selv. Hadde nettopp en reklamasjonssak hos Dustin, og de sendte meg en forhåndsbetalt fraktseddel. Komplett var på den andre siden raskere enn Dustin til å behandle saken. De var visst like raske... Endret 2. september 2011 av -=PRO=- Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 (endret) Så lenge du har kviteringen på at du har sendt pakken med psu, så kan du få pengene tilbake fra komplett. Send de en mail med bilde av kviteringen, skriv ned returnummer og ordernummer, kundenummer og slike ting der, så får du det på konto. tipper på at det bare er snakk om 160 kroner. Har gjort dette selv, så kan bekrefte det. Endret 3. september 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Du får refundert pengene du brukte på å sende PSUen til Komplett... Før jeg sendte inn mitt defekte hovedkort for et par mnd. siden, som plutselig tok kvelden, spurte jeg om jeg fikk refundert sendings-utgiftene, og det fikk jeg hvis jeg ville... Gadd ikke begynne å styre for en hundrelapp, men jeg hadde fått det hvis jeg hadde giddet. Joey sier det samme, og Joey har alltid rett Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Greit å vite at du kan få fraktpengene refundert, det visste jeg ikke. Men, uansett... Nå har den nye strømforsyningen komt. Alt i maskinen fungerer tilsynelatende som det skal, men det er noe galt med PC-anlegget. Jeg får ikke lyd i venstre høyttaler. Jeg har testet med ulike kabler, headset osv. og kommet frem til at problemet ligger i forsterkeren til anlegget (sub-en). Alt annet fungerer fint; høyttalerne, kabler og inngangene i PC-en. Forsterkeren sender rett og slett bare ut lyd til høyre høyttaler, og ikke venstre. Kan dette komme av strømforsyningproblemet? Lenke til kommentar
Den Ukjente Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Kan nok ikke komme av strømforsyningsproblemer hvis andre annlegg funker i samme jack... Er anlegget kjøpt hos Komplett; ring dem og fortell dem problemet, så sier de hva du skal gjøre videre.. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 6. september 2011 Forfatter Del Skrevet 6. september 2011 Jeg forstår ikke hva annet det kan være. Strømforsyningen tar kvelden og kortslutter strømmen i hele huset, mens anlegget er koblet til PC-en. Når jeg kobler til den nye strømforsyningen er plutselig anlegget ødelagt. Det kan da ikke være ren tilfeldighet? Anlegget er gammelt over 5 år, så det er for sent for reklamasjon. Det er heller ikke kjøpt på komplett dessverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå