Gå til innhold

Skal eg stemme høyre?

Anbefalte innlegg

Eg vil ha ett statlig helsevesen, eg mener at da vil det bli mindre korrupsjon. Eg mener privat praksis skal bli ulovlig (Innenfor helse!). Da blir de gode legene hos det statlige og får lønnen de skal ha, og ikke hva de kan grafse til seg fra pasienten.

Dette er jo den vanlige misforståelsen som AP og venstresiden til stadighet nærer under. Privatisering slik norsk høyreside (med unntak av DLF muligens) snakker om betyr ikke at de private skal grafse til seg noe fra pasienten, men at Staten fremdeles skal stå for kostnadene - iallefall i de tilfellene det er nødvendig. I denne modellen skal ikke Staten selv drifte helsevesenet, men derimot la det private ta over driften slik at folket selv kan bestemme hvilke tjenester det vil benytte seg av - subsidiert av Staten. Dette fører til en konkurranse hvor de som driver helsevesenet (private aktører i dette tilfellet) presses til å yte bedre, hvor køene minker og hvor det blir flere arbeidsplasser. Det er helt greit å være uenig med modellen, men da må man først vite hva modellen faktisk går ut på.

Private aktører innebærer vel eiere som ønsker å profittere? Vil ikke det da bety at vi skatter til staten, som så betaler ut penger til de som trenger behandler, som så betaler sykehus viss eiere da indirekte får penger av staten? Da kan vi jo like godt kutte mellommannen og la hver pasient betale for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Private aktører innebærer vel eiere som ønsker å profittere? Vil ikke det da bety at vi skatter til staten, som så betaler ut penger til de som trenger behandler, som så betaler sykehus viss eiere da indirekte får penger av staten? Da kan vi jo like godt kutte mellommannen og la hver pasient betale for seg?

Jo, men det argumentet kunne man jo brukt om dagens system også. At Staten drev sykehus, men vi måtte betale hva det koster likevel. Poenget er at alle skal få behandling ved behov uavhengig av hvorvidt de sitter på kapital eller ei. Med den norske modellen så vil man uansett få det, uavhengig om det er Staten som driver sykehusene (som sosialister og sosialdemokrater foretrekker) eller om det er private som gjør det (som liberalister og de konservative foretrekker). Forskjellen er at det vil være flere alternativer med private, med de fordeler som jeg nevnte i min forrige post.

Endret av VikingF
Lenke til kommentar

Jo, men det argumentet kunne man jo brukt om dagens system også. At Staten drev sykehus, men vi måtte betale hva det koster likevel. Poenget er at alle skal få behandling ved behov uavhengig av hvorvidt de sitter på kapital eller ei. Med den norske modellen så vil man uansett få det, uavhengig om det er Staten som driver sykehusene (som sosialister og sosialdemokrater foretrekker) eller om det er private som gjør det (som liberalister og de konservative foretrekker). Forskjellen er at det vil være flere alternativer med private, med de fordeler som jeg nevnte i min forrige post.

Staten driver ikke sykehus for å tjene profitt på det. Med statens subsidiering av private sykehus og andre tjenester, vil de private eierne kunne ta ut profitt av skattebetalernes penger. Det vil også være billigere å drive et privat sykehus fordi pensjonene er lavere, men de ansatte i et privat system er kanskje ikke like mye verdt.

Pasienter og innbyggere mister også deres rett til innsyn. Den er jo allerede sterkt innskrenket pga. helseforetakene som er registrert som selskaper.

Man har fritt sykehusvalg i Norge, så at man får flere alternativer driter vel de syke i så lenge de får den behandlingen de har krav på. Et problem er jo at mange syke faktisk IKKE har fått den behandlingen de har hatt krav på, og mange har fått den etter alt for lang ventetid. Det betyr jo ikke av den grunn at så lenge noen private kommer på banen løser alt seg. Hadde staten satset skikkelig selv og pasientene hadde fått det de hadde hatt krav på, ville man ikke hørt om private sykehus, fordi det ikke hadde vært et behov for det.

Staten mister ofte gode legespesialister fordi de starter opp for seg selv eller går over til det private. De statlige sykehusene vil bli et dårligere alternativ på sikt om man tillater private sykehus og også praksis utenfor det offentlige helsevesenet.

Norge har kjørt seg skikkelig hardt fast i nyliberalismen.

Endret av A H P
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...