Gå til innhold

Hva er forskjellen på de forskjellige typene Spyder 3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er egentlig den hele og store forskjellen ...

Sjekk her : http://www.datacolor.eu/fileadmin/datacolor/images/productimages/comparison.JPG

Bruker selv Elite utgaven (v4) og er veldig fornøyd med spyder, ser veldig godt forskjell før/etter men husk at du også bør vurdere x-rite e.l. for å kalibrere farger fra kameraet.

Test av x-rite.

Kan fort få en litt wtf opplevelse før/etter x-rite :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Tar opp denne tråden igjen. Er også på utkikk etter en kalibrator til en fornuftig pris.

Dersom man kjøper Spyder express, er det mulig å kjøpe fullversjon av softwaren dersom man skulle få behov for det senere?

Tar gjerne i mot en anbefaling dersom det finnes noe annet på markede som gir mer for pengene :)

Har ingen erfaringer med dette så jeg klarer ikke se hva som skulle være bedre med x-rite VS spyder. Har i hovedsak en maskin jeg skal kalibrere

Edit: Har en DELL 24" 1920X1200 med IPS panel om det skulle ha noen betydning for valget

Endret av Gibos
Lenke til kommentar

Jeg har en spyder 3 express. Var ikke fornøyd med softwaren som fulgte med, så brukte open-source applikasjonen dispcalgui (basert på ArgyllCMS).

Var ikke fornøyd med resultatene på min Dell wide-gamut skjerm. Lånte en annen spyder 3. Fikk veldig forskjellige resultater (!) Har nå oppfattet det slik at et colorimeter egentlig bør kalibreres opp mot en gitt skjerm vha et spektrofotometer ($$$) første gang.

Endte opp med å laste ned en profil til min Dell-skjerm som noen andre hadde lagd.

Konklusjon:

Livet er _mye_ enklere hvis man går for en god skjerm som tar mål av seg å dekke sRGB og ikke noe mer. Litt forbedring kan man antageligvis få dersom man bruker andres profiler av samme skjerm, eller kjøper en skjerm med medfølgende tunet kalibrator. Andre har kanskje andre evner og erfaringer enn meg.

-k

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...