Gå til innhold

BK: På nettet

Anbefalte innlegg

På nettet

Bildet er fjernet.

Beskrivelse:

Knipset denne ederkoppen på verandaen idag og ga den litt gode farver å bo i da sommeren har vært så trist. Ikke noe blinkskudd på skarpheten må jeg innrømme.

Evalueringsnivå Kritikk:

Jeg ønsker fyldige, begrunnede meninger om bildet velkommen som konstruktiv kritikk. Kritiser gjerne småting (detaljer), sjanger og fotograf også, men begrunn det.

Link til bildesiden

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Øvelse gjør mester. Ser ut som valgt fokuseringspunkt er greit (selv om det ikke er skarpt). Fokuspunkt bør være på øyet/øynene på bilder av dyr og mennesker.

Om man ønsker stor eller liten dybdeskarphet på slike bilder er litt smak og behag. Hos meg så kommer det litt an på dagsform, motiv og en sjelden gang mulighetene. I dårlig lys er det sjelden rom for å strupe igjen blenderen noe særlig og da ender jeg på smal fokus.

Dersom dette ikke er tatt på stativ forklarer det det meste av uskarpheten. Selv om man vil aldri så mye skal det ekstremt mye til å ikke få bevegelsesuskarphet håndholdt på 150mm på 1/60 på et cropkamera. Min anbefaling er å holde seg på minst 2 x bnrennvidde på lukkertiden. Dvs at dersom du fotograferer med 150mm så bør du på lukkertid 1/300 eller raskere når det er håndholdt. Da øker sjansen brutalt for å unngå bevegelsesuskarphet.

Ellers er det en del fagesty her som jeg er litt usikker på opåphavet av, men jeg anar bildet er forsøkt lysnet noe og det i samsvar med 400 ISO på en 450D medfører kjapt slik støy. Det samme gjør evt økning av fagemetning osv.

Bakgrunnen fungerer i grunn greit, men vil oppleves mindre forstyrrende om den er mer ensartet. Alternativ bildevinkel eller f.eks å henge en duk eller gardin i kurant farge og med ikke for spektakulært mønster bak er små triks som ofte brukes.

Jeg synes sjelden at plassering av motivet midt i bildeflaten fungerer best med mindre det er snakk om veldig symmetriske bilder og /eller mønstre. Vet ikke hvor bevandret du er med forskjellige klassiske komposisjoner som det gylden snitt osv, men det fungerer ofte best å legge en eller annen komposisjon i bunn av bildet. En meget god forklaring om forskjellige komposisjoner osv finner du her i en artikkel over flere sider: http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=43488

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...