Gå til innhold

Hvilke specs tror dere Pc`er har i 2006?


Anbefalte innlegg

Hvis dere skulle spå noen år frem i tid. Hva slags hardware ser du for deg er vanlig i 2006?

 

Jeg tipper:

6-6,5Ghz 64 bit prosessor

DDR II minne teknologi

10.000RPM harddisker, toppmodellene kommer med 16MB cache

"Legacy" frie hovedkort, dvs. uten com og paralell porter

PCI-X har tatt over for PCI/AGP

S-ATA har tatt over for ide på både harddisker og optiske eneheter

Fjerning av southbridge

kraftigere northbridge med flere funksjoner innebygget: gigabit lan, trådløs lan, bluetooth osv.

USB 3.0

Minst en tredobling av prossesor hastighet på grafikkort, muligens eksotiske løsninger som dual GPU evt. flere GPU`er integrert i samme GPU. DDR II minne i grafikkort

Skrivere, skannere, mus og tastatur basert på bluetooth

64bit Windows

soundblaster 3 med støtte for de siste sorround formatene

Død for CD rom og CDRW

Blueray DVDRW

Mulighet for å kjøre opptil 3 skjermer med DVI

 

Dette er mine tanker om hva vi kan forvente å se :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du er så langt unna, men jeg tviler litt på at bluray teknologien har fått så stort innpass at det er vanlig allerede i 2006. Dette tror jeg nok vil ta ca. 2 år til.

Når det gjelder skjermteknologi tror jeg Oled teknologien er på plass med bedre flatskjermer enn det vi har i LCD idag.

Lenke til kommentar

leste om noen cd-liknende greier med plass til 1 terabyte, laget av japanske forskere. hmmm.... kanskje ute på markede i år 2006......

dessuten er jeg ganske sikker på at oled skjermene har erstattet LCD.

 

forskiningen på naon teknologi i ram-brikker går framover, kanskje vi får se 10GB rambrikker med en utrolig hastighet allerede i år 2006.....

 

firewire 2 har det jo også vært litt snakk om.

Lenke til kommentar
Hvis dere skulle spå noen år frem i tid. Hva slags hardware ser du for deg er vanlig i 2006?

 

Jeg tipper:

6-6,5Ghz 64 bit prosessor

DDR II minne teknologi

10.000RPM harddisker, toppmodellene kommer med 16MB cache

"Legacy" frie hovedkort, dvs. uten com og paralell porter

PCI-X har tatt over for PCI/AGP

S-ATA har tatt over for ide på både harddisker og optiske eneheter

Fjerning av southbridge

kraftigere northbridge med flere funksjoner innebygget: gigabit lan, trådløs lan, bluetooth osv.

USB 3.0

Minst en tredobling av prossesor hastighet på grafikkort, muligens eksotiske løsninger som dual GPU evt. flere GPU`er integrert i samme GPU. DDR II minne i grafikkort

Skrivere, skannere, mus og tastatur basert på bluetooth

64bit Windows

soundblaster 3 med støtte for de siste sorround formatene

Død for CD rom og CDRW

Blueray DVDRW

Mulighet for å kjøre opptil 3 skjermer med DVI

 

Dette er mine tanker om hva vi kan forvente å se :p

 

Kun tiden vil vise, men her er mitt guess :

 

10 GHz Cpu (rundt der tror jeg neppe er urealistisk, om det er med dual eller ei er en annen sak) Men kan også være at en vil yte så maksimalt tenkelig pr. MHz på den tiden at det er nok med 2 GHz ?

DDR II har jeg stor tro på selv faktisk, eller kanskje DDR III er ute alt da ? :-D Mengde med RAM tror jeg ligger rundt 4 GB på en som har en god mengde på den tiden. Tilsvarende en fyr som meg med 512 den dag idag 8)

Hadde håpt på 15000 RPM disker, men mye mer stille enn eks. scsi disker med samme hastighet. Grensesnittet er selvsagt S-ATA eller S-ATA II også ? Som standard på alt optisk, harddisk osv stash..

Er enig med flere av dine påstander som : vekk med legacy komponenter, vekk med southbridge og slikt. Men Håper også på bluetooth med en raskere standard til den tid. Bluetooth 2.0 ? - Tenk om det blir vanlig å overføre 200 MB filer til mobiltelefon fra PC/mac på den tiden? - Da trenger vi et raskere grensesnitt der også.

PCI-X 2 er inn. Den vanlige PCI-X var for treg :D !!!

64 bit Linux som alt finnes men er så mye mer vanlig i de tusen hjem til den tid.

Vet ikke hvor mye jeg kan legge til. Hmm. Skjermkort og slikt går vel sin gang det også. Radeon 20K og GeForce FX 10K ruler vel gata til den tid.

 

Update:

En annen ting! - BIOS er over og ut. :woot:

Lenke til kommentar

Moore - Intel. Men han sier selv at det ikke er mulig lengre.

Alt har gått bra helt til nå da.

 

Tror selv at 6-7Ghz Cpu er ganske mulig

Hdd'er blir vel mye bedre. De snakket om å levere pc'er med

300Gb for litt siden. Tror kanskje vi nærmer oss terabyte i 2006.

Men det kommer alltid noe nytt.

Lenke til kommentar

Glemte helt å nevne det i første post, men tror nok floppy er borte for godt innen den tid :D Hva prosessor hastighet angår har Intel og Amd antydet at vi ikke kan forvente å se moores law oppfylt de neste årene, ihvertfall hva rene MHZ angår, men som vi alle vet er ikke MHZ alt. Kommende prosessorer vil nyte godt av langt mere effektive hovedkort interface mellom prosessor og minne i tillegg til raskere harddisker osv.

i tillegg vil jo prosessorene selv vere 64bit. IBM driver allerede å prøver ut CPU`er med flere "cores" på en "die" slik at man i praksis får både 2, 3 og 4 prosessorer på en brikke. Forhåpentligvis er også programvare blitt bedre, jeg tenker spesielt på windows som innen 2006 burde kunne gi slipp på mye gammel kode innen den tid. Jeg håper også at linux har blitt mere tilgjengelig innen den tid, spesielt med tanke på spill-støtten da det er dette som "make or brake" et OS. Håper også at Mac forsvinner ut i evigheten (selv om jeg digger mac) slik at vi slipper å forholde oss til to forskjellige platformer.

Lenke til kommentar
Hvis dere skulle spå noen år frem i tid. Hva slags hardware ser du for deg er vanlig i 2006?

 

DDR II minne teknologi  

 

Dette er mine tanker om hva vi kan forvente å se :p

 

Tror vi har kommet mye lenger en ddr 2 da,minne er vell noe av det som utvikler seg raskest,men mulig du har rett.

Lenke til kommentar

Kun tiden vil vise, men her er mitt guess :

 

Men kan også være at en vil yte så maksimalt tenkelig pr. MHz på den tiden at det er nok med 2 GHz ?

 

Neppe, lurer på hvordan disse pipelines'en skulle se ut... Når transistorene blir mindre, skrur man opp hastigheten...(Paddingtons lov 8) )

Lenke til kommentar

Litt usikker på hvorfor du mener at South Bridge kommer til å forsvinne. Ser man på tendensen til AMD så er det North Bridge som forsvinner. North Bridge har fram til nå vært en minnekontroller, og et bindeledd mellom AGP, CPU, RAM og SB, uten noen som helst egen oppgave (med minnekontroller er forsåvidt en egen oppgave). Det er ganske ulogisk at man skal flytte all South Bridge-funksjonalitet inn i NB og droppe SB. Særlig med tanke på at NB allerede er historie på enkelte Opteron-hovedkort.

Lenke til kommentar
Hvis dere skulle spå noen år frem i tid. Hva slags hardware ser du for deg er vanlig i 2006?

 

Jeg tipper:

6-6,5Ghz 64 bit prosessor

DDR II minne teknologi

10.000RPM harddisker, toppmodellene kommer med 16MB cache

"Legacy" frie hovedkort, dvs. uten com og paralell porter

PCI-X har tatt over for PCI/AGP

S-ATA har tatt over for ide på både harddisker og optiske eneheter

Fjerning av southbridge

kraftigere northbridge med flere funksjoner innebygget: gigabit lan, trådløs lan, bluetooth osv.

USB 3.0

Minst en tredobling av prossesor hastighet på grafikkort, muligens eksotiske løsninger som dual GPU evt. flere GPU`er integrert i samme GPU. DDR II minne i grafikkort

Skrivere, skannere, mus og tastatur basert på bluetooth

64bit Windows

soundblaster 3 med støtte for de siste sorround formatene

Død for CD rom og CDRW

Blueray DVDRW

Mulighet for å kjøre opptil 3 skjermer med DVI

 

Dette er mine tanker om hva vi kan forvente å se :p

 

Jeg mener:

- ALT for farlig å gjette på CPU-frekvens. :)

- Neste generasjon etter DDR II, kanskje den derre teknologien som kombinerer magnetisk RAM med vanlig, eller hvordan det nå var?

- Kanskje ikke harddisker som vi kjenner dem? Kan jo håpe på at denne dinosauren innen datateknologi vil være borte vekk, og være erstattet med raskere, bevegelsesfri lagring.

- Ingen Windows i det hele tatt! Faktisk ingen Microsoft i det hele tatt! Muhahahhaaa! Hele verden kjører på Linux eller Hurd! Jaaaa! (Kan vel få drømme, kan jeg ikke? :roll: ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...